Peppar peppar ta i trä....

Inga nya kräkfall ännu i alla fall och Alice och Oliver mår bara fint igen:-)
Jag var lite orolig för att Thor skulle sätta igång inatt då han vände och vred sig och sov riktigt oroligt.
Men inga spyor där inte utan han börjar nog bli riktigt förkyld eller nåt istället. Han är hes och hans andning låter ansträngd....typ lite kruppaktigt. Får se hur det blir till natten som kommer.....

Ang. skoltiden i Finland så håller jag med vissas kommentarer om att det är bättre där mycket just för att det är hårdare! Inte att jag tycker att det var ok att tvinga barnen äta upp allt men förövrigt så:-)
Vi fick skriftliga betyg i ettan och tvåan sen blev det riktiga betyg och det tycker jag borde finnas här med!

Jag kommer ihåg att vi hade stor respekt för lärarna, det var bara under lunchen som man tyckte att de förvandlades till skräckinjagande ss-soldat wannabees:-D Annars var lärarna riktigt bra tycker jag:-)
Läraren jag hade 4-6:an var en stooor man, konstnär på sin fritid. Han bar alltid en basker och hade såna där riktiga Sherlock Holmes-mustasch:-D Han var snäll men lite skräckinjagande när han blev arg.
Det roliga är att strax innan vi slutade i 6:an så blev hela klassen bjuden hem till honom över en dag:-)
Det var en trevlig utflykt men det jag kommer ihåg starkast är att de som ville, fick se på en film där....En rätt opassande film för 12-åringar kan jag tycka - Kommer ni ihåg filmen Mad Max med Mel Gibson?? Den fick vi se! Den är ju rätt rå bitvis och jag hade marddrömmar länge efter den filmen:-D Undra vad läraren tänkte på egentligen?!

När vi flyttade till Sverige och jag började i skolan här så kändes det lite som ett skämt. Jag hade svårt att förstå hur slappt det kunde vara och med tiden så utnyttjade jag det till max. Här kunde man ju säga vad som helst till läraren och vad blev konsikvensen....jo ett samtal med läraren och mamma. Hmm....inte mycket att vara rädd för för en uppmärksamhets-törstig tonåring direkt.... Jag var ingen snäll elev mot vissa lärare, jag var nog rätt förjävlig om jag tänker efter! Det var bara några lärare som fick min respekt men de flesta körde jag över totalt.... 

Men men....till slut så blev det en människa av mig med;-)

Ha en härlig måndag:-) 


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Sikken underbar familj, älskar och få se er på tv:n



önskar jag en dag kan bli en stor familj.



/Rebecca

2011-01-24 @ 10:12:36
URL: http://johawes.blogspot.com
Postat av: susanne

Man kan säga som så att vi har mycket att lära av det Finland....

2011-01-24 @ 10:27:01
URL: http://sibyllanshemligheter.blogspot.com/
Postat av: Viktoria

Hejsan! vad skönt att inte fler av er insjuknat, det måste ju vara en mardröm om alla barn får magsjuka tätt inpå varandra!! Jag kommer själv från storfamilj (5 barn) och jag tror att vi bara en endaste gång var sjuka hela familjen inom 2-3 dagar, hujeda!!

Tycker det är så roligt att följa er familj, dels så kan jag som ålänning känna igen mig i ditt sätt att vara, det finska liknar mer Åland än vad det svenska gör, sen så känner jag oxå igen saker från min barndom, trots att vi var många barn och mamma även hade dagbarn jämt så var det aldrig nåt tjafs eller massa oljud, lite samma familjelugn upplever jag att ni har i er familj, en stark sammanhållning där man är tvungen att visa hänsyn till varandra för att det ska funka osv.

Har nyligen börjat läsa din blogg, men älskar den redan :)

Ha en bra dag!!

2011-01-24 @ 11:00:38
Postat av: Annelie

Hejsan!

Varför var du så uppmärksamhets törstig?

Nu behöver du iaf inte vara "törstig", sån härlig uppmärksamhet du får!! =)

Ha det gott!

2011-01-24 @ 11:16:36
Postat av: Mirka Norrström

Rebecca: Tack:-)



Susanne: japp:-)



Viktoria: Välkommen:-)



Annelie: Ja du....hade väl lite att göra med att min pappa totalt sket i mig och min bror, mamma hade fullt upp med att jobba för att få vardagen att gå ihop mm mm Sen blev det inte bättre av att vi flyttade till Sverige där jag inte kunde språket...blev lite mycket för mig att tampas med i den åldern;-)

2011-01-24 @ 11:22:44
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ha en bra måndag och vecka :)

2011-01-24 @ 11:34:08
URL: http://saniiee.blogg.se/
Postat av: lollo

Ja skolor i andra länder brukar vara hårdare...

Min sambo gick i skolan i Polen de fyra första åren och klarade man inte den årskursen fick man gå om tills man klarade sig.

Idagens skolor vågr inte lärarna säga ifrån inte här nere iaf för då blir de hotade eller misshandlade...helt sjukt.

Ja skolorna i Sverige är slappa...

Ha en bra dag

Postat av: Karin

När ni säger att skolorna i Sverige är slappa hur tänker ni då? Ja, lärarna är fega som inte törs säga åt de elever som stör under lektionen och det är inga kvarsittningar som en hel del av dessa elever skulle behöva. Jag tog studenten nu i somras och jag var nästan inne i den där väggen då så jag var så glad att få sluta skolan. Vi började halv nio på morgnarna och gick till fyra - fem på eftermiddagen sen skulle man hem och direkt då plugga i fyra-fem timmar och sen var det bara att hoppa i säng innan det började om igen. Jag hade tre-fyra prov i veckan, plus inlämningar, plus redovisningar. Så nej, jag tycker inte att det var så jävla slappt när man hade ont i magen då man fick sålla ut vilka ämnen som man ville ha bäst betyg i, för det gick inte att plugga och få VG/MVG i alla ämnen. Så nej, jag tycker inte att det var slappt i skolan när man fick jobba ihjäl sig under veckorna. Helgerna gick till att sova igen den tid som man missade under veckorna. Så det beror nog helt på hur man ser det som slappt. (nu menar jag inte att du tycker såhär, utan jag såg att även några i kommentarerna hade skrivit att det var slappt i svenska skolor). Skriftliga omdömen skulle de väl kunna ha från en tidigare ålder, men betyg tycker jag inte att de ska införa tidigare, det är en sådan betygshets ändå och allt kretsar runt betygen att man får en klump i bröstet varje gång man tänker på vilka betyg man har. Sen ja, majoriteten av lärarna i Sverige är dåliga, men det betyder inte att det är slappt då man fick kämpa som en idiot med allt som var!

2011-01-24 @ 15:14:44
Postat av: Mirka Norrström

Karin: Jag kanske var lite otydlig i det jag skrev men av din kommentar så antar jag att du menar gymnasium medans jag menar mera låg,mellan och högstadiet....där grunderna ligger! Jag har aldrig gått gymnasium så kan därför inte heller uttala mig om det men jag gick själv 8-9:an här i Sverige och har ju barnen som går i skola här och det har bildat min uppfattning om skillnaden mellan den svenska och finska skolan;-)

2011-01-24 @ 15:53:20
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Sabina Olsson

Hej. Jag är en 37årig sexbarnsmamma som tycker om er familj i familjen annurlunda. Men jag förstår inte om det du sa om skolan i Svergie. Här nere i skåne fick vi ochså kvarsittning om vi kom för sent eller om vi inte alls kom, vi fick även kvarsittning om vi glömde böcker hemma och underskrift på proven. Sen på min tid hade vi mer respekt för lärarna än vad dem har idag, Sen betyg tycker jag är bra som det är barn gemför sig med varandra och det tror inte jag är så bra i sån tidig ålder, för då drabbas dem barn som har svårigheter och det blir en stressig miljö för dem. Ha det bra. Kram

2011-01-25 @ 07:54:56
Postat av: Josannah

Då är danska skola värre skämt? Har mött några som tycker att sverige är HÅRD (!!)

2011-01-25 @ 11:08:35
URL: http://nightday.blogg.se/
Postat av: Sarah

Rösta på jonathan :-)

http://www.viforaldrar.se/omslagstavling/?view-id=40146

2011-01-25 @ 19:22:14
URL: http://ssarahsvardag.blogg.se/
Postat av: Tess

Mad Max vid 12? Lite sent tycker jag. Såg en massa hemska filmer redan vid 6-årsålder. Mina föräldrar var bra på att förklara att film inte var på riktigt utan som teater ungefär (jag gillade teater). Så jag förstod precis och blev aldrig rädd. Enda nackdelen med det är att jag är avtrubbad för film idag. Krävs så mycket för att skrämma mig. Dock så blir jag skrämd av nyheterna nästan dagligen :-(

2011-01-27 @ 20:41:01
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0