Lite svar....

Vissa har missat att jag fått missfall och det kan ni läsa om här.....

Vissa tycker att vi kan ju sterilisera oss.... Men det gör vi inte för vi är inte redo för det ännu.

Vissa tycker att kondom är perfekt skydd.... Nja, det går väl att diskutera fram och tillbaka om den saken;-) Jag känner några fall där kondomen har spruckit och resulterat i en graviditet...Och jag har läst om såna fall otaliga gånger så nä, kondom är inte helt säkert.....Och om man säger så här: Vi har varit ett par i över 17år, vi är trogna varann, Peter äter inte medicinen för bara en kortare stund utan mest troligt för resten av livet...Känns lite då som att det är bättre att byta medicin än att behöva använda kondom (om inte annat så för kostnadens skull*S*)resten av vår fertila ålder;-)

Vi har ingen emot en till bebis innan jag blir för gammal men vi kanske inte kämpar för det just nu utan låter "ödet" bestämma....blir det så blir det och då är det ändå bättre i längden att byta medicin:-)


Och lite svar om tårt-frågor:

Först tackar jag er alla för berömmet och annat fint ni skrivit till mig:-)

Jag är helt självlärd, började med Barbie-tårtan för ca. 5-6 år sedan:-) Jag gör allting själv, varenda dekoration in i de minsta detaljerna och allt är dessutom ätbart....kanske inte så gott när det hårdnar men dock ätbart:-)
Ibland använder jag marsipan men oftast använder jag sockerpasta (SP)eller egengjord marshmallowfondant (MMf). Skillnaden är att SP och MMf är för det första nöt-fritt och allergiker kan äta det:-) De är också mycket lättare att arbeta med på alla sätt och vis och även lätta att färga till den färgen man vill ha:-) De är söta till smaken och alla gillar inte det men man behöver ju inte äta själva pasta utan bara innehållet:-D
Till blommor om vissa andra dekorationer använder jag flowerpaste (FP) vilket är perfekt till tex tunna blomblad eftersom den går att kavla extremt tunt och den stelnar fort. Om jag ska modellera nåt tex. människor mm så tar jag antingen modelleringpasta (MP) eller hälften SP och hälften FP:-) Det finns speciella olika verktyg, färger till förbannelse - använder både pastafärger och pulverfärger. Allt är som sagt ätbart:-)

Kommer att lämna ut olika recept på fyllningar med mera så snart jag har tid:-)

Kommentarer
Postat av: Eva-karin(Mamma till 4 underbara grabbar)=)

Jäklar vad duktig du är på och göra tårtor och att du är självlärd me, shit alltså:-)!

Gillar själv att göra tårtor men är inte på långa vägar lika duktig som du.



2011-01-19 @ 16:12:45
Postat av: Mia Fridh

Jag tror säkert att det kommer att ordna sig för er

Det finns säkert någon annan bra medicin som känns tryggare



2011-01-19 @ 16:59:42
Postat av: Mie

Är Peters sjukdom ärftlig ??

2011-01-19 @ 17:25:40
Postat av: Karin

Men det är bättre att använda kondom än inget skydd alls, skulle man sen ha oturen att en kondom spricker (vilket jag aldrig varit med om) så finns ju alltid dagen efter piller, så skydd finns det om man verkligen vill skydda sig, men låter inte riktigt som ni vill det (inget illa ment :)

2011-01-19 @ 17:42:01
Postat av: Thessan

Har suttit och beundrat dina tårtor på FL nu. Jag är totalt blind när det gäller sådana saker. Tänkte passa på att fråga vad du använder för recept till tårtbotten? För jag antar att du gör den själv? Jag har testat flera olika, men det blir kaos av alltihopa.

2011-01-19 @ 17:53:26
URL: http://morriislajf.blogg.se/
Postat av: Anonym

förstår det kan kännas jobbigt om det är så att medecinen han äter har gjort så ni fått missfall, kanske känns lite som eran tabbe, men hur skulle ni kunna veta det! hoppas ni inte klandrar er, risken brukar ju vara såå minimal liten att något av det som står på informationen till medecinen träffar och stämmer på en,den är ju där som varning ifall något skulle ske,men förstår ni undrar och vill reda ut det.

jag vill reda ut varför jag fick missfall oxå men jag kan inte komma på något så barnet var väl inte menigen att det skulle födas för det växte ju inte ordentligt och hjärtat sluta slå,men det är riktigt jobbigt ändå.

jag tål inte p-piller och jag vägrar ha något inuti muttan,som spiral och så, kondom känns ja vet inte, konstigt och obehagligt, plasta in snoppen,hehe nä plasta in mat gör man inte snoppar,höhö.

jag hade nog kört på att försöka byta medecin till en bättre om det går.

2011-01-19 @ 18:11:51
Postat av: Johanna

Hej Mirka!



Du är ju redan superduktig på att baka tårtor, men häromdagen var jag inne på en blogg som heter www.annsann.com. Finns en receptkategori där, kolla in kanelbulletårtan! Om inte annat kan du säkert hitta något nytt kul att testa :)



Stor Kram

Johanna

2011-01-19 @ 18:32:34
Postat av: monika

Opss missat dina tårtor vart finns de då ?? enda tårtor jag ser är de goda smörgåstårtorna ju ;) ge mig ledväg hehe

kram

2011-01-19 @ 18:59:44
Postat av: Ellenor

Hej!

Jag tycker det är gör kul att göra tårtor. Dina tårtor är gör fina. :-)Jag skulle gärna vilja ha reda på receptet hur du gör marshmallowpastan?



Sen detta med preventivmedel så kan jag heller inte använda någonting sådant. Har också blivit gravid trots spiraler och p-piller. Så vi kör på så kallade säkra perioder och skulle jag bli gravid igen så blir jag det. Gör som ni själva tycker blir bäst och sen ska ingen annan lägga sig i om ni får fler barn eller inte. Hoppas att det finns någon annan mdicin för Peter så att allt ordnar sig.När man har sett er på Fam. annorlunda så verkar ni vara en gör härlig familj.

Sköt om Er!

Kram Ellenor

2011-01-19 @ 19:18:12
Postat av: lilja

Hur gör man egengjord MMP?

2011-01-19 @ 19:18:54
Postat av: Elin

Men shit..jag hade missat totalt att du hade fått misfall:/ Läser ju allt på bloggen men missa detta:(

Jag beklagar vekligen! Hoppas ni blickar framåt o njuter av nuet och av era underbara o fina barn:) Hoppas du mår bra!! ;) Kramar Elin

2011-01-19 @ 19:23:48
URL: http://mamaelin.blogg.se/
Postat av: Lotta

Snälla, kan du inte vara gullig å skriva hur du gjorde den med blåbär å vaniljgrädde. Det låt ju snuskigt gott!!!!! :0)

2011-01-19 @ 19:26:11
Postat av: Ida

jag kan tycka att ju fler barn man får, desto viktigare är det att de är friska.. men hurvida ni ska sterilisera er eller inte är ju er ensak. skumt att någon skriver så?

2011-01-19 @ 20:12:29
Postat av: Ida

Din blogg är verkligen intressant på alla sätt att läsa, tycker du skriver så bra om både vardagens glädjeämnen och bekymmer.

2011-01-19 @ 20:17:57
Postat av: Sjubarnsmamma

Ingen annan har med o göra om ni ska ha fler barn eller om ni ska sterilisera er. Min Åsikt!



Jag har en utmaning till dig

http://www.sjubarnsmamma.com/2011/01/jag-har-fatt-en-utmaning.html



Kram kram

2011-01-19 @ 21:09:02
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Så kul att hitta en länk till min sida och fina ord om min kanelbulletårta.. =)



Alla mina tårtor finns att beskåda på www.flickornaikoket.se



Är imponerad av er stora familj och jag tror nog att ni skulle klara av några till.. =)

2011-01-19 @ 21:31:24
URL: http://www.annsann.com
Postat av: Emelie

Du gör en fantastisk insatts!



kika gärna på min blogg. Jag designar och tillverkar smycken som jag säljer. =)

2011-01-19 @ 22:00:58
URL: http://craving.webblogg.se/
Postat av: Kim

Åh ledsen för ert missfall :-(

Hoppas ni mår bra trotts omständigheterna.



Vill du så får du gärna lägga ut tippa på fyllningar till

Tårtor. Mika fyller 2 om 2 veckor så ska baka en egen Kitty tårta :-) men vet inte va ja ska ha i, banan choklad, nå sylt? Va tycker experten?



Kram Kim m familj

2011-01-19 @ 22:10:43
URL: http://Www.frobec.devote.se
Postat av: linda

Jag får ej äta p piller osv pga lätt få proppar- sterilisera mig skulle jag nog ej göra. e man försiktig blir man ju ej gravid. jag e nöjd med 3 pojkar o bebisen i magen sen blir det ej flera jag undrar e det inte svårt få tid tid alla 10 barn eftersom man behöver ju lite tid med en o en ibland med. kram:=) ni verkar iaf vara en fin familj

2011-01-19 @ 22:39:53
URL: http://livetsommamma4barnblogspot.com
Postat av: Elin - Mamma till Casper

Hej! Vart köper man alla de där "konstiga" ingredienser, socker pasta o allt som du skrev om :)

sitter och planerar en tårta till min som som fyller ett i mars, tänkte göra en spöket laban tårta. (Mycket roligare med en laban än en casper tycker jag, fast sonen är spöket Casper ;)



2011-01-19 @ 22:45:32
URL: http://epmn.blogg.se/
Postat av: Louise

Vad duktig du är på att baka.

Vi provade oss på att göra en tårta men den blev ett fiasko så ja vi får se om man vågar göra till dopet eller om sambons mamma gör det istället...

Själv tycker jag om det men jag har ingen som helst inspiration haha:-)

Gjorde muffins idag och jag kan lugnt säga att de blev bättre än de jag brukar göra:-) annars misslyckas jag bara.

Ska våga mig på att göra suffle imorgon tror det blir ett fiasko dock men provar man inte så vet man inte ju.

Jag vill baka mer men vågar inte riktigt att släppa loss i köket.

testade faktiskt att göra chocolate chip cookies men de blev inte så fina...men skam den som ger sig.

Får väl våga mer..pröva sig fram..



Ha en fortsatt bra kväll:-)

Postat av: Emma

Hejsan Mirka, Jag har kanske en lite udda fråga =P Men jag undrar om man kan "Beställa" en eller två tårtor av dig, och isf vad du skulle vilja ha för dom. För jag ska snart ha Dop för min son så jag tänkte kolla om du är intresserad :) blir jätte glad om jag får svar. Kram på dig

2011-01-20 @ 00:09:27
URL: http://emmaplustva.blogg.se/
Postat av: Moa

Oj fin blogg!

2011-01-20 @ 16:54:05
URL: http://swedell.blogg.se/
Postat av: Sara

Vad duktig du är på tårtor!!!

2011-01-21 @ 15:22:14
URL: http://www.allahjartanspresent.se
Postat av: Kim

Hej!



Har börjat läsa din blogg. Fick tag på den via jobbet.. Har ej sett dej på tv då vi tittar på annat.



Jag är ledsen för att du fick missfall.... Inte för att jag skulle vilja ha 10 + barn har bara 4 iomgångar.. Men jag tycker du är stark som orkar med 10barn med allt vad de hör till.. De som yttraar sig negativ måste vara avundsjuka eller så är det den svenska metaliteten att inte få vara annorlund..



Håller starkt på dej och din familj

Kram K

2011-01-22 @ 21:56:39
Postat av: helena

Kära Mirka! njut av alla fina, friska barn du har, varje dag och varje minut. Kvalitet är bättre än kvantitet. Med åren kommer du att tappa kraft (tyvärr). Så var rädd om dig och dina krafter..innan det tar stopp för det kan det göra. Kram

2011-01-23 @ 16:07:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0