Thanksgiving....

Igår var det Thanksgiving....i USA i alla fall...och hemma hos oss:-)
Vår vän Gitta är halvamerikan och numera även förlovad med en amerikan - Jake som är här i Sverige och hälsar på just nu.
Gitta ville överraska Jake med en riktig Thanksgiving-middag och det är ju nåt som man äter med släkten men eftersom hon inte har någon släkt kvar i Sverige så är vi hennes "släkt":-)
I 2 dagar har jag och Gitta...mest Gitta, stått och lagat mat och bakat olika pajer! Allt enligt tradition:-D


Gitta in action:-)


Förberedelser....


Sötisar:-)


Det blev massor med god mat som tex: Kalkon så klart, sås gjort av kalkonsky, potatismos med vitlök och persilja, kokt potatis, makaron/ostgratäng, green bean casserol - gratäng av gröna bönor,bacon, svampsoppa och rostat lök och julskinka.


Vissa fick sitta i vardagsrummet:-)


Kalkon


Gitta och Jake:-)

Vi gjorde 8 olika sorters pajer - sammanlagt blev det 23!!st pajer:
Äppel/tranbärpaj, dark chocolate cream pie, pecan pie, chocolate silk pecan pie,äppelpaj, björnbärspaj, jordgubbspaj, blåbärspaj.....!
 

Några av pajerna:-D

Behöver jag säga att vi åt...vi, eller åtminstone jag åt som en häst! Blev så äckligt mätt att jag hade bara lust att lägga mig ner i soffan och typ....döö:-D
Satan i gatan vad gott det var. Jag bara älskade chocolate silk pecan pie!! Den var såå jäkla god så ni anar inte!! Jag ska fixa receptet åt er sen:-D

Vi hade en jättetrevlig kväll och nu även vi fått fira thanksgiving:-)

Idag har ju barnen varit lediga:-)
Någon undrade tidigare om varför jag har barnen på dagis till kl.15.30??
Jag tror att denna någon har läst fel i det inlägget:-D Jag skrev att "jag hämtade barnen"mm sen var det PUNKT sen skrev jag att "Kl. 15.30 kom jag på att jag hade tvättstuga...".  Alltså jag hämtade inte barnen kl.15.30 utan jag kom på tvätten kl.15.30;-)
Barnen går på dagis 15tim/vecka...tis,ons,tors 5tim/dag då:-)

Ulrika: Jo jag vet det ska numera bara heta förskola och helst får man inte säga fröken utan pedagog mm men jag tycker inte att det spelar nån roll dagis eller förskola liksom...det är ju samma sak:-)

Idag har jag fixat lite julstämning hemma....men som vanligt så hittade jag inte vår adventsljusstake som vi alltid har på köksfönstret:-( Jag har letat, letat och letat....i källare, vartenda vrå i lägenheten, inte bara en gång utan 3 gånger....och hittar inte fanskapet!! Jag gillar inte att behöva lämna nått halvgjort så ringde Peter som fick order om att köpa en ny...annars hade han nog haft en bölande fru hemma:-D
Har bytt gardiner i vissa rum, hunnit även med tvättstugan:-)

Redo inför söndagen:-)


Har även fått hem lite nya kläder till Oliver och Thor





Nu har jag vilat klart....middag ska fixas:-) Trevlig helg på er:-)

Kommentarer
Postat av: Jessica

Wow, va häfitgt erat partaj låter Mirka! Låter som ni har haft det jättemysigt! Häftigt med all mat, va ni måste ha jobbat!

Har själv aldrig firat thanksgiving (såklart kanske) men det låter himla trevligt!

Jag blir så inspirerad av att läsa din blogg. Alla nya recept osv. Tycker själv väldigt mycket om att baka och pyssla. :) Ser fram emot att du lägger upp recept som du skrev. Spännande!



Ha en jättemysig och trevlig helg med familjen!

kramar

2010-11-26 @ 17:17:39
URL: http://yanoz.blogg.se/
Postat av: Grynet

Åh herreguuuud så gott det där lät!

Hittade du gardiner på Carmen förresten?

/Karin

2010-11-26 @ 17:29:41
URL: http://gryyneet.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Vad kul att fira Thanksgiving =)

Och vad läckra kläder du köpt - är det Celavi på alla?

2010-11-26 @ 17:37:13
Postat av: Lena

Vad mycket god mat ni lagade. Imponerad. Jag ser fram mot receptet på pecan pajen. Kul med nya recept. Tack för en roligt och intressant blogg!

2010-11-26 @ 19:14:46
Postat av: Camilla

Hej Mirka

Läste fel ang dagis hämtiden ber om ursäkt.

Oj vad mycket god mat.

Trevlig helg och advent

2010-11-26 @ 20:46:15
Postat av: Ulrika

Hejsan



Åh vilken härlig dag med matlagning gud såå gott det såg ut. Gud så duktiga ni är! Det är mysigt att laga mat och umgås med vänner =) Vi säger oxå dagis här hemma =) Önska en trevlig helg

Kram från Ulrika

2010-11-26 @ 21:24:10
URL: http://ullahuligan.blogspot.com
Postat av: cecilia mäkelä

Den pajen med de vita på. Vad e de för paj? Den ser sjukt god ut <3

2010-11-26 @ 22:37:52
Postat av: Hanna

Alla efterrättspajer får det att vattnas i munnen på mig!

2010-11-26 @ 23:06:50
Postat av: Johanna

Ser fram emot receptet och gärna fler av godsakerna ni lagade! =)

2010-11-26 @ 23:29:43
Postat av: sargit

Vi säger också dagis men vet att det heter förskola, enklare att säga dagis (fast själv säger jag ju "päiväkoti" då jag pratar med barnen ;) ).

Vad ni måste ha stått i och bakat och lagat mat m.m. såg väldigt gott ut.

Jackorna/huvtröjorna, vart har du köpt dem? De var väldigt fina.

Hoppas ni får en trevlig första advent.

Kram

2010-11-27 @ 00:17:58
URL: http://www.sargitochmp.blogspot.com.
Postat av: åsa

dagis heter det fasen forfarande....o FRÖKEN .inte gör barn skillnad på förskolelärare lr barnskötare

2010-11-27 @ 10:56:15
Postat av: Hilkka

Hej!

Slänger in adressen till min nätbutik där jag säljer barnkläder till bra priser, gå gärna in och titta på vad som finns.

Önskar er en riktigt trevlig helg!

www.TindraAmelia.se

2010-11-27 @ 12:41:26
URL: http://hilkka.dick.nu
Postat av: Anonym

Ni har förberett inför första advent..vad jag har förstått så är ni inte troende så varför fira något ni inte tror på..? Det är ju fler än ni som firar som inte är troende men jag tycker bara att det är lite underligt.

2010-11-27 @ 14:03:25
Postat av: Åsa

Reagerade på kommentaren här ovanför, någon som undrar varför Ni (och typ hela Sveriges befolkning) förbereder/firar advent och då antagligen jul oxå... måste ju bara säga att hur otroende de flesta av oss är (för inte beror det direkt på vår religösa tro) så sitter det väl i ryggmärgen att vi förbereder/firar advent och jul.

En tradition helt enkelt.



Jag ser fram mot nya recept, säger som de flesta övriga efterrättspajerna ser goda ut.

mvh Åsa

2010-11-27 @ 14:55:48
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Postat av: Caroline

Mmmm pajerna ser goda ut!!!

Ha en trevlig helg!

2010-11-27 @ 15:02:32
URL: http://www.mammacarros.bloggplatsen.se
Postat av: 4U2

Jag hade gärna kommit och hjälpt er med pajerna, dvs äta upp det ni inte orkade.

2010-11-28 @ 12:28:56
URL: http://4u2really.blogspot.com/
Postat av: Mirka Norrström

Grynet: Japp, 2st kappor köpte jag:-)



Rebecca: Fleece-tröjorna är Fransa Kids:-)



Cecilia Mäkelä: Det är den supergoa Chocolate silk pecan- pajen! Kommer med receptet på den;-)



Anonym: Svarar precis som Åsa gjorde....Tror att det är väldigt liten del av befolkningen som firar advent/jul ur religiösa skäl numera! För de flesta är jul en tradition och därför firar vi det:-) Hade vi INTE firat jul...hade du då jämfört oss med Jehovas må tro?



2010-11-29 @ 10:10:21
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: jennie

HEj hej :) Grattis till lillpyret i magen !!



får jag fråga var du köpt celavi byxorna ? och va kosta de ?



Ha de gott !

kram j.

2010-12-02 @ 23:39:37
URL: http://haggkvistbloggen.blogg.se/
Postat av: Ida

Super härliga bilder :)

2010-12-03 @ 00:04:04
URL: http://ipeterson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0