Varför???

Alla som har många barn....dvs mera än 3st lär nog känna igen sig i detta. Jag vet i alla fall många som gör det.

Varför ska vi som har många barn inte få gnälla? Varför är det så okej och acceptabelt av de med få barn att få göra det , och vad jag har märkt så gör de det fasiken så mycket mera än vi med många barn!??
Jag förstår inte varför vissa tycker att vi ska bara vara tysta för det är ju vårt eget fel då vi har valt att skaffa flera barn än vad sk normen säger??
Jag gnäller väldigt sällan när det kommer till våra barn och när jag då gnäller så gör jag det oftast med glimten i ögat.
Jag har också haft bara ett barn....bara 2 barn mm och nog fasiken kunde de då vara rastlösa mm MEN då var det ingen som reagerade på om man råkade gnälla lite om nåt....nä minsann för då var det fortfarande legalt att få göra det på nåt sjukt vis!
ALLA oavsett antalet barn har vissa dagar som är sämre än normala dagar, ALLAS, oavsett antalet barn, barn blir rastlösa nångång och den som vågar påstå något annat lever med skygglapparna på!

Sen en sak till.....
Det andra vi med många barn verkar få höra ofta är att:
1. Vi gör allt för att slippa jobba!
2. Vi gör allt för att kamma hem skattemedel och barnbidrag!

1: För det första så kan jag säga att inget jobb jag nånsin haft (och då har jag banne mig aldrig haft lättare "kontorsjobb") har varit mera jobb än det jobb jag gör hemma varje dag 24/7! För mig vore det mera semester att jobba:-D MEN att det finns de som verkligen vill och väljer därefter att ha många barn.....det verkar vara helt omöjligt för vissa typer att förstå!

2. Så vitt jag vet så har alla familjer i Sverige rätt att få barnbidrag så att hoppa på de med många barn är bara lågt! Hoppa på ALLA som "kammar hem bidrag" istället för alla gör vi väl samma fel i så fall! Och att tro att man verkligen skulle skaffa många barn på grund av bidragen är ju bara så skrattretande löjligt, tror vissa verkligen att man blir rik på det liksom?? Vojne vojne i så fall!
Och vadå kamma hem skattemedel?? Peter jobbar och har gjort det sedan han var 15år! Jag har jobbat sen jag var 16år och har gjort allt rätt för att förtjäna min rätt till föräldrarpengar. Vi rider inte på några andra pengar!
Att våra barn sen i framtiden blir skattebetalare är väl inget som vissa tänker på! Att de sen,när vi blir pensionärer, kommer att få slita häcken av sig för att ta hand om alla gamlingar mm det tänker man inte på heller....

Varför har vissa så svårt att se sig om utanför sin lilla "perfekta" liv, helt enligt normerna....och öppna sina sinnen lite? Bara för att vi är ett rellativt fåtal stooora familjer som vågat sig utanför vår bubbla och utmana dessa normer så gör det oss inte till sämre människor! Det gör oss inte till mindre värda på något vis!
Jag är en mamma till 10 barn och jag är en JÄVLIGT bra mamma och DET kommer ni ALDRIG att kunna ta ifrån mig! Jag är förbaskat stolt över mina barn och min familj och jag är förbaskat stolt över att inte ha mina skygglappar på utan att jag vågar leva SOM JAG VILL!

Kommentarer
Postat av: Lotta

HEJA MIRKA!



Kram

Lotta

2010-12-07 @ 12:44:58
Postat av: Siri

Applaus!

2010-12-07 @ 12:46:05
URL: http://sirishverdag.blogspot.com/
Postat av: Johanna

jag tror folk som säger såna dumma kommentarer oftast är avundsjuka!för att du och din man klarar av och orkar ha så många barn..jag tycker ni är helt fantastiska;)har själv 3 barn och det är nog mkt jobb det

2010-12-07 @ 12:51:53
Postat av: Katarina

Vad i friden har folk med det att göra? Vill man ha barn så är det väl för 17 upp till de som "skaffar" sig barn! Man kanske vill ha ett eller två som de flesta men sedan har vi familjer som vill ha fler och det är väl upp till dem i så fall. Begriper inte varför en del ska anmärka på allt, det finns de som inga barn vill ha och de klagas det också på så låt var och en leva som de själva vill , stor eller liten familj, det är ingen som ska lägga sig i vilket man väljer! Sköt er själva och skit i andra eller sopa rent framför egen dörr!

Bry dig inte Mirka!

Kram på hela bunten!

2010-12-07 @ 12:52:19
Postat av: 6-barns mor från Finland

Bra skrivet,så är det.Du har en väldigt fin,inspirerande blogg.

2010-12-07 @ 12:53:08
Postat av: Åsa

Jo du... så är det!

Samma sak för mig som är hemmamamma på heltid. Alltså jag har valt att inte ha barnen på dagis alls. Om jag beklagar mig lite någon gång över att jag är trött får jag alltis höra att jag har ju själv valt att ha det så här... MEN om någon som förvärvsarbetar beklagar sig så är det så synd om dem...

Samma sak här alltså!



Folk skulle lära sig att hålla tyst om saker de inte vet något om.

En person som har 2 barn vet INTE hur det är att ha 7 barn.

En person som bara varit hemma med sitt/sina barn i 1½ år vet inte hur vardagen med barnen är om man varit hemma i 17 år.

En person som inte 100% frisk vet inte hur vardagen för en person med sjukdom är.



Folk skulle lära sig att inte uttala sig och fälla kommentarer om saker de inte känner till.



Ja Mirka, du ÄR en bra mamma!!! Det är jag också!!:)

2010-12-07 @ 12:54:21
Postat av: Camilla,blivande 8 barnsmamma.

JÄTTEBRA SKRIVET..

precis så vi upplever att många tänker om oss..

just att man får INTE GNÄLLA och att vi lever ju LYX på barnbidragen..eller hur..och barn,dom kostar inget alls..

Det är ett heltids jobb att vara hemma med barnen och håller med om att det är som semester att få jobba..

mycket bra skrivet..

Mvh camilla

2010-12-07 @ 12:56:16
URL: http://minstorafam.blogg.se/
Postat av: flerbarnsliv

Skriver under på vartenda ord ;))

Jag har också jobbat sedan jag var 16 år, och har även nu en heltidstjänst. Och det trivs jag med.

Mycket bra skrivet.

Kram på er

2010-12-07 @ 12:59:21
URL: http://flerbarnslivet.blogspot.com
Postat av: Erika

Heja på dig. Det finns väl inge bättre än många barn omkring sig. Upp till var och en hur många barn man har, jobbigare att ha få barn än fler tycker jag.

2010-12-07 @ 13:10:18
Postat av: Karin

Heja Mirka!



Jag håller med om varendea ord du skriver!!!



Kram från mig

2010-12-07 @ 13:10:51
Postat av: Helén

BRA SKRIVET MIRKA!!!!

Dessa som gnäller på andra har inget bättre i sitt liv att lägga energi på tyvärr!

Sänder en stor kram till dig och resten av din familj!!!!!!

2010-12-07 @ 13:13:45
Postat av: Linda

Bra skrivet...!

Ingen har rätt att kritisera eller tracka ner på någon annan för de val man gör. Ett eller många,bara man själv som väljer.

Kram till dig Mirka

Linda

2010-12-07 @ 13:13:47
URL: http://glittrandevardag.blogspot.com
Postat av: från en storfamilj

Hej!

Har läst din blogg då och då.. kikar in idag o ser detta inlägg..



Kommer själv från en STOR familj (ni har snart kommit ikapp;) ). Det är tyvärr väldigt vanligt att få höra att man skaffar många barn för att få bidrag.. att man lever på bidrag o bla bla bla

Skit på er säger jag bara!!! Barn kostar mer än va man får i barnbidrag..

O FP har väll alla rätt till oavsett om man har 1 barn eller 20..



STÅ på dig Mirka!!! Du ÄR en KANONbra mamma!!

Lycka till med nytillskottet som gror i magen!! :D

2010-12-07 @ 13:14:42
Postat av: Ida från Ulricehamn

STÅ på dig Mirka!!! Du ÄR en KANONbra mamma!!

2010-12-07 @ 13:23:38
URL: http://idan.blogg.se/
Postat av: Jannika mamma till Jillian

Jag kommer från en familj med fyra barn, tre flickor och en bror.. Min mamma fick ofta höra; varför fortsatte ni efter ni fick en pojke? som att min mamma bara skaffade fler barn för att få båda könen. Min mitt minsta syskon är altså en tjej. Sånt gör mig arg.. som att man får skaffa barn för att få alla kön, men inte om man redan har "alla"!

2010-12-07 @ 13:31:28
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/
Postat av: Jaana

Hejjjjjjaaaaa Mirka!

Helt rätt.. Så länge barnen får kärlek och trygghet så spelar det väl ingen roll om man har ett barn eller tio.. är imponerad av din energi och att du/ni får det att funka även dem dagar då det är bråk och stök.. Kommer själv från en stor familj, har tre barn och önskar att jag orkade med fler :) Världens svåraste jobb är att vara förälder men även det mest betalda iaf. i käääääärlek och skratt så du får härmed årets mamma kram av ((mig)) /Jaana

2010-12-07 @ 13:51:53
Postat av: Nelly

Här är en tvåbarnsmamma som INTE tänker så om er med många barn! :-) Jag kan känna mig jättetrött och gnällig vissa dagar och ja då har jag som sagt TVÅ barn. Alla behöver få gnälla lite ibland, det betyder inte att man ångrar något för det.



Det jag kan reagera på är vissa personer - oavsett antal barn - som mest bara gnäller hela tiden, DET tycker jag är trist. Men du är nog en av de personer som minst av alla hör till den skaran. ;-)

2010-12-07 @ 14:00:14
Postat av: Jessica

Hejja Mirka!!

Bra skrivet! Jag har inga barn eller erfarenhet av det. Men med bara lite sunt förnuft så fattar väl vem som helst detta du skriver. Ja menar, visst såklart ni får barnbidrag som alla andra barnfamiljer och kanske mer med flerbarnstillägg och allt vad det nu heter, men bli rik på det? Ja menar får man barnbidrag för 2 eller 10 barn så är det väl samma sak. Ja menar 10 barn KOSTAR ju lite mer än 2??? Så jag antar att dessa pengar går åt i alla fall och inget man sitter och kan spara och bli rik på! Jösses... Hoppas du förstår vad jag menar Mirka.

Förstår att omvärlden reagerar som du säger. Att man "inte ska få" gnälla om man har många barn, bara för att man får "skylla sig själv".. men va fan! Barnen kan väl vara lika jobba både när dom är 2 och 10?

Hejja Mirka!

Underbar blogg, fortsätt så!

Kramar

2010-12-07 @ 14:00:37
URL: http://yanoz.blogg.se/
Postat av: Madde

Tummen upp för dessa ord...... Håller fullkomligt med :)

2010-12-07 @ 14:12:00
URL: http://framtidsplaner.blogg.se/
Postat av: "Bettan"

Åhhh vad jag håller med dig !!!!! Barnbidragen är ju en droppe i havet....tänk vad barn kostar!!! Jag skulle med glädje skaffa flera ungar om åldern nu tillåtit det.....men jag hann iallafall fixa 10 bidragstagare Hahaha !!! Ha en bra tisdag =)

2010-12-07 @ 14:17:16
URL: http://www.metrobloggen.se/Mamma1
Postat av: Theresa

Hej det är konstigt att alla ska ha en syn punkt på att man faktiskt vill ha många barn.. Jag får ständigt fråga vad ska du med alla barn till jag brukar svar att jag gör som pippi gör med bovarna sätter dom på en hylla jag är så trött på den frågan.

Jag är hemma heltid med mina barn för jag vill inte ha dom på dagis och som någon annan sa här ja det är nog semester att gå till ett jobb än att jobba hela tiden för de gör man när man gå hemma med barnen och det är väl naturlig att man blir trött någon gång?? Lever lyx på barnbidrag vilket gap skratt det kostar mer än barn bidrag att han barn överhuvudtaget.. Men vi med många barn har gjort vårt val och de borde andra skita i vi tar hand om våra barn och dom saknar ingenting. Jag har 7 barn snart 8 och jag snålar inte på saker som barnen behöver där i mot så får man snåla på sig själv men det gör jag så gärna bara barnen har de dom vill ha.

Många Kram...

2010-12-07 @ 14:17:43
Postat av: Mom of three boys

Mirka ♥ Det var verkligen bra skrivet!



W O W säger jag bara!

2010-12-07 @ 14:22:32
Postat av: Ingela

Wihhoooo bra skrivet Mirka!!!!!!!!!!Sååå grymmmmmmm..bara så därför ska jag skaffa 5 till :-) hihi fniss(nja kanske 2 till) sju känns bra :-)

2010-12-07 @ 14:25:38
Postat av: Ingela

Tillägger även att gnäller man så är det sällan om barnen..att vara med sina barn är en fröjd..däremot hushållet sk matlagning diska tvätta osv där går krafterna tycker jag alfall..men e ju sånt som tillkommer haha brukar säga till min man låt mig gnälla för då orkar man gå vidare liksom..alla har rätt till lite klag och gnälldagar...:-)

2010-12-07 @ 14:27:44
Postat av: Linda Glaas

Så jävla bra Mirka. Håller helt med dig:)

2010-12-07 @ 14:31:05
Postat av: Hanna mamma till 4

Så sant så sant... Håller med dig helt och hållet..Tyvärr så får man vänja sig vid dessa på hopp då vi inte lever inom ramen för vad samhället anser är normalt.. och då finns det alltid människor som tror sig veta bättre än andra.

Att ha många barn är ett heltidsarbete helt klart men ett fasiken så mycket roligare.. Det man gör får man tillbaka själv och inte till någon arbetsgivare man inte kan välja själv.

Kämpa på du gör ett kanon jobb kram

2010-12-07 @ 14:31:31
Postat av: Linda h

kunde inte sagt det bättre själv!!!

Du är ju en sååå energisk mamma jag har ju bara 4 barn o 2 bonusar som bor hos oss på heltid o jag är så imponerad av dig, önskar jag hade en uns av din energi, o gnälla det måste man ju få göra ibland ;)

2010-12-07 @ 14:34:19
Postat av: Åsa

Där slog du huvudet på spiken! Jag har 5 barn (vill gärna ha ett till) och känner igen mig så väl i det du skriver, tyvärr måste jag väl oxå tillägga. Vi fick våran 5a nu i höstas, och vi har "tappat" några vänner efter det. En del som vi träffar slänger ur sig så konstiga kommentarer som "hur jobbigt är det?" "ofy en till" Blir så ledsen av det. Får ni andra mångmammor höra sånt oxå?

Känns så skönt att läsa din blogg!



Kram

2010-12-07 @ 14:41:53
Postat av: Malin

Hej, jag tycker att man själv ska få bestämma över hur många barn man har. Men jag bara undrar en sak, jag bor i Märsta också, och jag har hört från en säker källa som har hört dig säga detta och det är att anledningen till att ni fortsätter att skaffa barn är inte för att ni älskar barn vilket jag antar att du gör ändå men att du vill slå rekord med antal tvillingfödslar i Sverige. Och att du inte kommer ge dig förrän det blir tvillingar igen.

Detta lär väl du bli arg för men jag bara känner att om st är så kan du väl åtminstone stå för det inte säga att det är för någon annan anledning.



Vad du gör med ditt liv är din ensak men du kan väl hålla dig till sanningen?

2010-12-07 @ 15:00:28
Postat av: Lotta med 4

Mirka,du är ju en underbar mamma.Bry dig inte om det Hm skriver,hon vill nog bara få rektion av dig.Jag är iallafall mkt imponerad av dig som mamma och skulle också vilja ha en stor fam.som er!

2010-12-07 @ 15:04:32
Postat av: Fanny med 3

2010-12-07 @ 15:11:02
Postat av: Lisa

GO Mirka!! Du är ju alldeles underbar. Jag har 4 barn och är mammaledig med en 10 månaders och har börjat jobba extra. Tycker att det är så skönt att få komma iväg o vila upp sig på jobbet..haha Har ett ganska stressigt jobb på ett konditori,så dom som tror att allt är slappt o lugnt att vara mammaledig har helt fel!! Och om man nån gång råkar beklaga sig lite får man nästan alltid höra att det skulle ni tänkt på innan ni skaffade så många barn. Va?! Så nuförtiden håller jag hellre käft för nåt stöd får man inte iallafall! Jag älskar mina barn och ångrar inte för en sekund att vi skaffat så "många" skulle gärna ha en till faktiskt...=)

2010-12-07 @ 15:17:26
Postat av: Birgitta

All heder till dig! Var och en sin egen lyckas smed!

Tänk om folk ville leva sina egna liv och inte lägga sig i andras! DU ÄR EN BRA MAMMA! BARNBIDRAG, JA DET FÅR ALLA, ÄVEN HÖGINKOMSTTAGARE, MED STORA FÖRMÖGENHETER, VEM GNÄLLER PÅ DOM? Var stolt över det du gör, vännen min! Kramar♥

2010-12-07 @ 15:21:12
Postat av: Annica

BRA !!!!



kunde inte skriva eller säga det bättre!

kram

2010-12-07 @ 15:26:03
URL: http://trollmorsbusungar.blogg.se/
Postat av: Johanna

Heja Mirka!

Jag ser er med många barn som en stor inspiration och när jag läser din blogg undrar jag vart du får all din energi ifrån men så kommer jag på sedan att man får ju energi från barnen!



Du ska vara riktigt stolt över dig och din familj! Ni verkar helt underbara! :)



Kram

2010-12-07 @ 15:28:49
URL: http://johannahenriksson.zoomin.se
Postat av: Mirka Norrström

Malin: HAHAHAA ,Nu får jag än en gång bara bekräftat hur ryktesspridningen är i Märsta! Jag blir inte arg på dig...det är ju bara vad du hört MEN jag kan med handen på hjärtat säga att så där har jag ALDRIG sagt, inte ens på skämt!! Det jag har sagt och står för är att jag skulle hemskt gärna vilja få ett tvillingpar igen, och det är det enda och inget jag hållt hemligt med heller! Hur mycket du än väljer att tro på din "säkra källa" så är jag hemskt ledsen men det är inte såå säkert som du tror! Men men...detta är ju Märsta i en nötskal....rykten som blir lite "kryddade" och jag kan lova dig, det är inte bara du som fått höra saker från en "säker källa" nåt som faktiskt inte alls stämmer:-( Men eftersom vi lever utanför normen så lär det ju vara nåt som man får leva med, dessa förbannade rykten!

Och förresten så har jag absolut ingen aning om vad som är det så kallade recordet med tvillingar i en familj:-D

2010-12-07 @ 15:31:53
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: anna

har 7 barn, MYCKET SKIT BAKOM RYGGEN hela ytiden jaaa, men skit på er ni som snackar en massa gojja.

vi med många barn är oftast bra mycket lugnare än vad ni andra är med "bara 2 barn som en vanlig familj"

bra mirka, mycket bra.

bara stå på dej.

kram på dej

2010-12-07 @ 15:36:58
Postat av: Gunilla

Bra skrivet Mirka! Huvudet på spiken där :).



Sen tror jag att folk i allmänhet har lite svårt att ta till sig allt som är lite annorlunda, eller "utanför normen".

Vi har så stor valfrihet idag och kan ju välja precis allt från vilken karriär vi ska ha till hur många barn, vilket boende osv.

Så fort någon gör ett val som är "utanför normen", så tycks den stora massan anta att det finns ett särskilt motiv och känner sig tydligen mer eller mindre tvugna att ifrågasätta.



Det gäller ju även när någon gör ett annorlunda karriär- eller boendeval upplever jag.



Detta ursäktar ju förståss inte folks plumpa kommentarer och frågor, men jag skulle tro att förklaringen ligger mycket i människans allmänna "rädsla" för det obekanta.

2010-12-07 @ 15:37:18
URL: http://familjenbrann.blogspot.com
Postat av: monica

Hej där satte du pricken över I:etTack tack!!

Fick höra då jag vänatde trean tätt efter tvåan..Meh hur gör du o de oxå blir en kille?Skaffar du en fyra då o så tappade personen nästan hakan..Eh har aldrig sagt att jag skulle ha en flicka(el pojke för den delen)vi ville ha ett barn o så tar folk saker för givet o ser helt förstörda ut då dom själva antar en fyra...jisses folk är inte vettiga(många ggr iaf)Personen i fråga är nu skild o hon undviker mig till tusen(hon vet sina egna fördomar o vågar inte konfrontera mig ens))jag har varit ihopa med min man i 17 år så nästa gång hon säger nåt kmr jag säga de,mohahhahah..Kram från en fyarbarnsmamma som vill ha en femte

2010-12-07 @ 15:47:06
Postat av: sargit

Go Mirka Go!

Bra skrivet :)

kram

2010-12-07 @ 15:48:45
URL: http://www.sargitochmp.blogspot.com
Postat av: Sarah

WORD! :D

2010-12-07 @ 16:28:15
URL: http://sarahclasson.blogg.se/
Postat av: Tess W

Rosa som var med i första säsongen hade ju 3 par tvillingar så det innebär ju att du minst måste skaffa 2 tvillingpar till!

Så Malin lugn det är nog bara rykten..

Och vem vet det kanske inte ens är det svenska rekordet!



Mirka, du verkar vara en underbar mamma som jag ser upp till!

Själv har jag 3 barn och det är mer än jag klarar av ibland!

You go girl!



Stora kramar Tess W

2010-12-07 @ 16:52:14
Postat av: Emma

Hahahaha :D wow. Självförtroendet är det då inget fel på.

2010-12-07 @ 16:55:13
Postat av: Maggda

Bra att du står på dig Mirka.. Jag beundrar dig som går varje dag till och från dagis i ur och skur.. Har följt din blogg länge och tycker du är en toppenmamma..



Kram till dig

2010-12-07 @ 17:04:09
URL: http://www.maggdaturnersliv.blogspot.com
Postat av: Marie

Heja Mirka!!!!!

2010-12-07 @ 17:10:33
URL: http://magulli.blogg.se/
Postat av: Tess W

Har slagit på tvilling rekord och fick då fram att två svenska kvinnor fött 6 tvillingpar var!!



Så det rekordet blir nog svårslaget Malin!



Men värt ett försök eller hur Mirka;)



Stora kramar Tess W

2010-12-07 @ 17:19:34
Postat av: Jessica Ringdahl

Hej!

Jättebra skrivet Mirka.

You go girl ;)

Kram Jessica Ringdahl

2010-12-07 @ 17:33:20
Postat av: Cissa

Fantastiskt skrivet!! Jag är så trött på att hela tiden behöva försvara vårt antal barn och hela tiden höra att nu räcker det väl... Och skulle man någon gång sucka över att det är lite jobbigt, så får man direkt en massa beska kommentarer. Och som du säger har man bara två barn då är det helt plötsligt legitimt att gnälla men har man fler så får man "skylla sig själv".



Du är en helt fantastisk mamma och en stor inspirationskälla för mig!

2010-12-07 @ 17:40:56
URL: http://cissa-itsawonderfullife.blogspot.com
Postat av: Linda ;)

Malin: Jag får inte alls ihop ekvationen, den enda säkra källan är ju Mirka själv,men eftersom hon inte har öppnat sin mun och sagt nå så dumt så kommer det ju inte från en säker källa. Hur kan du då säga att du har hört det från en säker källa? Den personen lyssnar uppenbarligen på skitsnack och sen att du lyssnar på det och går på det säger ju en del. Hade du hört det från Mirkas hade det varit en annan femma. Men så är ju nu inte fallet.

Som sagt gott folk, detta är Märsta i ett J_la nötskal

2010-12-07 @ 17:52:40
Postat av: Camilla

Lustigt! Jag satt för bara två dagar sedan och sa ganska ordagrant var du skrivit! Kan inte annat än att hålla med dig !!!!! Kram. /Camilla+ 8 barn.

2010-12-07 @ 17:59:58
URL: http://minamyror.blogg.se/
Postat av: Em

Angående malins kommentar..

jag har faktiskt själv blivit lite förvånad över att du hela tiden..(även när du var gravid med Nellie) pratade om att så gärna vill ha tvillingar.. Varför är det så viktigt egentligen?

2010-12-07 @ 18:02:34
Postat av: Mirka Norrström

Em: Så här är det.....så fort folk får veta att jag är gravid så säger många "Hoppas att det inte är 2!" Som om det vore värsta katastrofen liksom. Men jag ser det inte som en katastrof att få tvillingar och det kan många inte förstå! Därför är jag noga med att betona att jag vore glad om det blivit tvillingar igen:-) MEN det betyder inte att jag skulle vara mindre glad när det visar sig att vara "bara" en bebis i magen:-)Jag är glad oavsett antalet och könet och det som är viktigast är att det blir en frisk bebis;-)

2010-12-07 @ 18:17:23
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Rutmarie

Jag ska börja med att säga att jag tycker du och Peter gör ett väldigt bra "jobb". Beundrar er för att ni orkar, för som sagt det är 24/7 jobb man har som föräldrar. Så tummen upp för er!!!!!!!!!!!

2010-12-07 @ 18:48:07
URL: http://sakerilivet.blogspot.com
Postat av: Malin M

Jättebra skrivet. Usch vad tråkigt att folk klankar ner på dig och din fina familj. Din blogg är super :)

2010-12-07 @ 18:50:24
Postat av: anna

jag tror att folk allmänt vill ha det till att få tvillingar ÄR värsta katastrofen...ojjj stackars dig tvillingar..va jobbigt...

aldrig ngn som säger ooo grattis vad kul..utan folk verkligen beklagar...

ja lite dubbelt upp blir det ju ibland...=) men dubbelt upp med allt positiva också...

mina tvillingar har varit dom lättaste nöjdast enklaste av alla mina barn...och är så fortfarande fast dom är 18år........

ha det gott och ser fram emot en dejt...kram...

2010-12-07 @ 18:59:35
Postat av: Jeanette

Heja!!!

Stå på dig du e en toppenmamma :)

Kram

2010-12-07 @ 19:13:00
Postat av: Maria

Instämmer helt i vad du skriver. Inte blir man rik på pengar när man har många barn men rik på kärlek...det blir man! :D



Folk har så mycket åsikter om allt. man måste hlla sig inom alla ramar för att passa in...man ska vara familjen Lagom för att ingen ska klanka ner på en.



Själv har jag bara sex barn...och jisses så rik jag är...på kärlek! :-)



Kram

2010-12-07 @ 19:19:54
URL: http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com/
Postat av: Anna med 4 barn

Så bra sagt Mirka. Det är precis så det är. Vi har vänner som "bara" har två barn och de gnäller jämnt på att det är så jobbigt, de har även ofta andra som passar dem ofta, då de säger att de behöver avlastning. Fine, det är ok för mig. Tycker de att det är jobbigt så är det ju bra att de får hjälp. MEN de få gånger som vi har haft någon som har passat barnen så har vi minnsan fått höra från dem att "har man skaffat så många barn så får man väll se till att ta hand om dem också". Jag förstår liksom inte vad skillnaden är. Skulle det vara mer ok att få hjälp om man har färre barn eller?

Nä, stå på dig Mirka du verkar vara en klok, jordnära människa och en alldeles fantastisk mamma.

2010-12-07 @ 19:37:57
Postat av: Rebecca

Grymt bra!

2010-12-07 @ 19:43:43
Postat av: Hanna o Elliot o Nelli

Det där är svar på tal det! BRA skrivet!

2010-12-07 @ 19:50:38
URL: http://elliotochmamma.blogg.se/
Postat av: Rockkärringen

MYCKET BRA SKRIVET!!!

Håller med dig til fyllo!!!

2010-12-07 @ 19:56:27
URL: http://mammasbusungar.blogg.se/
Postat av: Stines Drömhem

Men snälla nån.. vad finns det för människor egentligen? alla skaffar väl barn för att man älskar dem och vill se demväxa uppoch bli fina barn, eller nja inte alla, finns alltid idioter, men du Mirka verkar vara helt underbar som mamma, jag tror bara att de som skriver skit till dig vill ha uppmärksamhet, få en länk eller nåt.. usch ta inte åt dig, somdu skriver så vet du själv bäst att du är en bra mamma, vi finns här, vi som ÄLSKAR din blogg :)



Kramar Stine

2010-12-07 @ 20:38:33
URL: http://pokerfrugan.blogg.se/
Postat av: tres

du skriver så bra och formulerar dig så bra, jag blir helt till mig typ,du är en kanon mamma och har många barn och vad jag vet så kan man då inte leva på barnens bidrag, jo kanske om man skiter i att mata barnen,köpa allt som behövs till dagis och skola,skita i att köpa ny kläder och saker till dom som behövs..hehe, det blir ju bara dyrare att ha många barn och man tjänar ju inte direkt på det, barn kostar ju lika mycket som barnbidraget, och mer iaf för mig så räcker då inte barnbidraget till mina två barn, jag tycker alla har rätt att gnälla om dom vill,de är deras liv och deras åsikter och tankar, alla har rätt till det oavsett barnlös eller hundra barn.

jag älskar verkligen din blogg! rak och ärlig och smart är du!

2010-12-07 @ 20:49:19
URL: http://lillamami.blogg.se/
Postat av: Trillingmamman

HÄRLIGT!!



För det är ju så sant som det är sagt/skrivet. Vi med många barn får ju inte klaga. Vi har försatt oss i den situationen själva. Har inte de som skaffat en eller max tre barn det heller undrar jag då?



Ett barnbidrag räcker knappt till ett barn, hur ska då tio barnbidrag täcka tio barn? Man har ju också andra utgifter.. eller?



Sen var det där med något inlägg från någon Malin. Säker källa är bara Mirka och Peter, allt annat kommer ju från någon som har "hört" något och det är inte från första parterna. Då är det knappast säker källa utan mer skvaller/rykten/skitsnack/avundsjuka... ja kärt barn har många namn.



En MEDALJ Mirka för att du är en av de få som vågar vara dig själv, vågar vara mänsklig framförallt och dessutom står upp för dina åsikter. Hur många gör egentligen det?



Kramar Eva

2010-12-07 @ 21:12:46
URL: http://www.familjenxl.bloggplatsen.se
Postat av: Jennie

Håller helt o hållet med dig, du verkar vara en skit bra mamma :-). Du jag såg ett reportage om hon i USA som fick åttlingar, när hon redan hade sex barn. Blev lite nyfiken på din åsikt i detta fall, tycker du att hon verkar vara en bra mamma?? Tack för en bra blogg..Kram Jennie

2010-12-07 @ 21:27:47
Postat av: Eva-karin(mamma till 4 underbara grabbar)

Tycker som så många andra här, skit bra skrivet=)!!!

2010-12-07 @ 22:33:55
Postat av: Fia från Finland

Du e grym Mirka :) Så jäkla bra skrivet. Men en sak håller jag inte med om. Du skrev att viktigaste är att det blir en frisk bebis. Tycker det är såå fult sagt, du skulle nog älska ditt barn lika mycket oavsett om h*n är sjuk eller frisk. När jag var gravid blev jag förbannad varje gång någon sade till mig " det spelar väl ingen roll vilket kön barnet har, bara det är friskt" Fick den känslan att de vänner o släktingar som sade det skulle tycka mindre om mitt barn om han hade varit sjuk. Mitt svar var iaf att huvudsaken att bebisen kommer ut ur magen i mågorlunda rätt tid, inte för tidigt och inte för "sent"..

Efter att ha sett er familj på tv har jag blivit mer intresserad av att skaffa en större familj, tidigare hade jag tänkt mig 3 barn men tror inte det räcker. Har nu en underbar son och har försökt bli gravid pånytt i ett år, så hoppas det tar sig snart :)

2010-12-07 @ 22:44:45
Postat av: Elisabeth Johansson/Lovelli på Fl

Min chef kommenterade en gång att jag hade många barn som han minsann fick försörja med skattemedel, genom barnbidrag, bo.bidrag mm. Han har inga barn och kommer aldrig att få.



Jag svarade; -Tur är väl det för om du ska få ut din surt förvärvade pension en dag så krävs det att någon jobbar då och eftersom du inte har några barn så kan inte du/dina barn bidra till det. Om alla tänkte som du och struntade i att skaffa barn så skulle din pension bara vara några siffror på ett papper, som du aldrig kunde ha någon nytta av.



Han sa inte ett ord till efter det.



Mirka, du bidrar till att många kan få ut sin pension en dag.



Kram på er!

2010-12-08 @ 00:25:05
Postat av: Veronica - 3barns mamma,väntar 4.e & pluggar

Jo men visst vill du åt alla barnbidrag och tillägg för att slippa jobba ;)???

Neej, skämt å sido så KOSTAR det faktiskt att ha barn... tänker inte folk på det? man lever inte lyx på barnbidrag!!!!!!!!!

RIKTIGT BRA SKRIVET AV DIG!!!!!!!!!!!! GO GO GO!!!!!!!!!!!!

2010-12-08 @ 00:40:16
URL: http://virrisbyvirris.se
Postat av: Sofia

Det kan väl knappast handla om att man vill åt barnbidraget, för det kommer ju ett barn till som ska bekostas. Bara absurt och avundsjuka folk håller på med.

2010-12-08 @ 01:23:16
Postat av: Susanna

Det borde ju vara så att man inte "fick" klaga occh gnälla om man "bara" har 1-2 barn för nu när jag ser tillbaka på när jag hade 1 eller 2 barn så var det ju så enkelt, hade mycket tid över, kunde åka någonstans utan att behöva släpa på så mycket.

Men jag är väldigt lycklig över att vara 6-barns mamma för nu ekar det inte tomt här hemma, det hörs glada skratt å tjut. Många härliga god natt kramar och "jag älskar dig" säger alla barnen till varandra och oss föräldrar. Bättre kan det inte bli!

2010-12-08 @ 02:40:52
Postat av: Susanne

Det stämmer så bra det du skriver. När jag kom tillbaka till mitt arbete efter mitt tredje barn. Var det första jag fick höra " När kommer fyran då, så du får vara hemma igen?" Jag blev riktigt arg när jag fick höra detta. Jag föder inte barn för att slippa arbeta! Sa jag till denna. Och jag tycker att man får väl gnälla när man har många barn, precis som när man bara har ett eller två...

Jag beundrar människor som dig, som har många barn! Vilket jobb ni gör för att vardagen ska fungera! Hejjar på er =) Och jag tycker du har rätt att gnälla. Även en mamma har rätt att vara trött sur och ibland gnälla :)

Ha en toppendag med barnen dina, kram!

2010-12-08 @ 06:54:46
Postat av: Annele

Väldigt bra skrivet, jag är ju sån som "bara" har två barn än så länge. Tycker att alla med flera barn gör ett riktigt bra "jobb", måste vara underbart men ändå jobbigt ibland. Tänkte på en sak, du som är finsk (och pratar finska själv) har ni funderat något på att lära barnen "ditt" språk? Jag pratar ju själv även finska men tycker att det är svårt att lära barnen då pappan endast pratar svenska, och att inte någon annan här i närheten av mig pratar just finska.. (min familj & släkt bor 50mil bort)..

2010-12-08 @ 08:18:23
URL: http://mammaannele.blogg.se/
Postat av: Mirka Norrström

Det är omöjligt att ge ett eget svar till er alla så jag väljer att tacka er allihopa så mycket för era kommentarer som värmer enormt och det känns oerhört bra att veta att man är inte ensam om att "kämpa i motvind"! TUSEN TACK NI ALLA UNDERBARA!! Och massor med kramar till er:-)



Fia från Finland: Bra skrivet av dig och även om jag inte tänkt i de banonrna så håller jag med dig och kommer härnefter att ha det i åtanke! Klart att man skulle älska sitt barn precis lika mycket även om det visade sig vara sjuk....mycket tänkvärt!



Jennie: Ja du....det finns nog många åsikter om hon, Octomum! Nu kan jag inte säga varken bu eller bä om hur hon är som en mamma eftersom jag inte känner henne MEN när det kommer till det hon gjorde: Övertalade en läkare till att hjälpa henne med att sätta in alldeles för många ägg när hon redan var ensamstående mamma till 6 barn - Det tycker jag är både egoistiskt och oansvarigt:-( Och läkaren....ja, han ska inte jobba med det han gör helt enkelt! Men men....det är hennes val och om man säger så här....what goes around comes around , både på gott och ont;-)



Annele: Jag har inte lärt barnen finska och det för att jag tycker att det är svårt att prata finska när det inte kommer naturligt längre. Jag pratar finska nästan enbart med min mamma och styvpappa numera och har glömt bort mycket av det finska språket. Men min mamma försöker att lära barnen lite och frågar barnen mig vad det heter på finska så lär jag de det då:-)

2010-12-08 @ 09:47:24
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Linda, 4 barnsmamma

Håller med om vartenda ord du skriver!



Och att man skulle bli rik på barnbidraget bara för att man har fler barn, hur tror dom det går ihop, dom kostar ju mer också, det har dom nog inte tänkt på.



Tack för en bra blogg

2010-12-08 @ 10:01:41
URL: http://www.uppochnervandahuset.se
Postat av: Anita

Men herregud har dom inget eget liv det är väll upp till var och en hur många barn man vill ha dom e bara avundsjuka på dig som har så många underbara barn stå på dig Mirka du är bäst =)

2010-12-08 @ 10:12:32
Postat av: anni

jag har oxå alltid sagt...det spelar ingen roll vilket kön barnet har bara det är friskt...tills en bekant sa till mig jag tror man älskar barnet lika mycket ialla fall oavsett om det är friskt eller sjukt vilket stämmer...det är ju fortfarande ens barn...så det viktigaste är att barnet kommer ut levande skulle jag vilja säga...kram på dig

2010-12-08 @ 10:19:36
Postat av: Ewe

Bra skrivet Mirka! :)

2010-12-08 @ 13:29:48
URL: http://ewemamman.wordpress.com/
Postat av: mångmamma

Håller med! :)

2010-12-08 @ 15:03:08
URL: http://www.hemsktmycketbarn.blogspot.com
Postat av: 6 barn under 7 år och Egen Företagare

Mycket väl talat :). Håller helt med.

Jag upplever också att många karlar tror att man är sexgalning (ofast de som inte har barn)

* Många tror att man är jättetjock för att man fött många barn



Är glad för programmet Familjen Annorlunda där många kan se hur underbart roligt det är att ha många barn.

Kram Anna

6 barn under 7 år

2010-12-08 @ 19:39:07
URL: http://blogg.mama.nu/6barnunder7
Postat av: Madde

Förstår dig, jag har visserligen bara ett barn fast för mig är det samma. Jag får inte klaga för jag har "bara" ett. Det är lyx ungefär (när det gäller klagande). När det sedan kommer till det andra så tycker folk att jag borde skaffa fler, JAG vill ha fler hela kroppen skriker efter fler och min dröm har alltid varit ett hus fullt med ungar. Nu är jag inte sån som tror att den drömmen kommer gå i uppfyllelse, jag är tjugosex år med en son på sex år, lever ensam och helt tappat tron på att jag någonsin kommer träffa mig en karl, jag vet inte en om jag vill ha en karl. Vissa menar att det är ett skydd en förnekelse och tycker därför att dom har all rätt i världen att säga det till mig också. Så fort jag träffar folk så "MEN nu måste du träffa dig en karl", du vill väl inte leva ensam resten av livet. TÄNK på stackars William som inte får syskon osv. Det är ju inte så att karlar växer på träd direkt, det är inte fallfrukt som man bara plockar ner och tar med sig hem.



Men man får inte klaga när man har ett barn, ÅH nej men andra får klaga på en och åt en. Jag tror att enbarnsföräldrar och flerbarn (mer en 3) många gånger sitter i samma båt, man får helt enkelt finna sig i att andra har rätt till ens privatliv, verkar det som.



I alla fall du har lika stor rätt som 3 barnsmorsorna att klaga, du får leva precis lika mycket också. Det är såna människor som är tragiska som inte låter andra leva sina liv.



Hamnade här från Sophies (flerbarnsmamma) blogg.

2010-12-08 @ 21:26:04
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Annso

Bra sagt mirka!!!

Håller med helt och hållet. Själv så gnäller jag kanske lite för mktkan jag tycka men det är bara just nu då vi är i en jobbig period.

stå på er. Hade jag orkat med så hade även jag skaffat mig super många barn för det är verkligen det livet går ut på enligt mig. Man får så oerhört mkt tillbaks och man har så mkt mer att ge än man tror.

Håller även med dig i att du är en super morsa för det är du verkligen, både du och Peter är super. Inte så många tror jag som skulle palla med det ni gör så helhjärtat.

Mina äldsta barn pratar om er varje dag och det i sig visar väl hur underbar som familj ni är.

2010-12-09 @ 00:02:46
URL: http://afrodite1980.blogspot.com/
Postat av: Elin

BRA skrivet! jag har fyra barn, dock 2 små och två tonåringar men har en vän som tycker att dom med många barn har det sååååå bra ekonomiskt med alla barnbidrag. Jag tycker att man ska få välja själva vilket liv du vill ha OM du vill ha många barn så ska du givetvis få skaffa det utan att du för den skulle ska behöva bli kallad "bidragkammare". Ni verkar vara en stor härlig familj och går igenom det som alla andra barnfamiljer går igenom med trots,. rastlösa barn mm mm klart man får klaga man måste ju ha en ventil!

2010-12-09 @ 20:58:02
URL: http://fruc.blogspot.com/
Postat av: Barnens Hjältar

Jag har en del roliga kommentarer att bjuda på som jag ALLTID får höra när det framgår att jag väntar sjätte barnet; "med samma man"? Varför undrar man det liksom? Det verkar också vara befogat att ställa andra liknnde privata och intima frågor när man valt att ha en stor familj. Det är aaldrig någon som frågar en barnlös varför de inte har barn men jag får ofta frågan; "Varför så många?" Jag arbetar 80% och min man 100% men det spelar ingen roll..vi är bidragstagare ändå. Aldrig tycks det bli rätt??

2010-12-10 @ 00:04:38
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Man skulle förmodligen kunna skriva en uppsats på det där ämnet.

Det är jobbigt att vara förälder! Har man ett barn möter man allt för första gången, har man två blir allt dubbelt så jobbigt och har man fler än så går visserligen en del på räls men mycket blir också väldigt mycket mer.



Dessutom finns det ingen förälder som vet hur det är att ha en annan förälders barn. Alla familjekonstallationer är olika, oavsett antal barn.



...fast lite lustigt är det att du nästan aldrig klagar. ;) Hade man bara en procent av din ork...

2010-12-10 @ 09:47:42
URL: http://www.lagomtnormativt.blogspot.com
Postat av: Lisa (sjubarnsmamma)

Jag skrattar faktiskt. Inte av ditt inlägg Mirka för det var jättebra skrivet, men jag skrattar pga den säkra källan. Du är den säkraste källan av dom alla då det handlar om dig.



Det finns gott om säkra källor och det jag kan bli irriterad över att folk oftast tror på sina säkra källor i stället för den som det egentligen handlar om.



Kram på dig Mirka o ha en fin kväll!

2010-12-11 @ 21:23:31
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Michaela Lejonberg

heja Mirka!! Du är bara bäst! Folk ska sköta sig själv o skita i andra och sluta gnälla på folk som de inte ha med o göra! antar att de som klagar bara är avundsjuka på dom som dom klagar på!

Postat av: Tina

Hej Mirka !



Jag har 8 barn o känner igen mig så väl i det du skriver. Man försöker o inte bry sig men ibland så sårar det faktiskt. Jag förstår inte varför man ser så konstigt med att man har fler barn än normen,ända skillnaden är ju att vi har mer barn, annars är vi ju som alla andra.

och som du säger...NÄ vi bli inte rika av allt barnbidrag snarare är det att man knappt klarar av det vissa månader.

Nä folk borde lära sig mer innan dom öppnar munnen.

Tack för en bra sida,ska bli roligt o få se er i rutan igen.



Mvh Tina (Sundsvall)

2010-12-12 @ 09:17:01
Postat av: annika wahlberg

Heja Mirka/Tusen varma kramar från mig/Annika i Flen

2010-12-12 @ 19:27:56
Postat av: angelica

TUMMEN UPP! Jag får ofta höra, du valde det här livet själv. Jomenvisst fan gjorde jag det, men som sagt. Barn/barnen kan vara jobbiga oavsätt hur många man har. Det är då fan i mig inte alltid en dans på rosor att vara förälder. Jag har två egna, en till på väg, och två bonusbarn, i ålder 1.5 - 5 år. Jag älskar barnen över allt annat även om raslöshet,gap och skrik kan vara jobbigt ;)Jag kan ärligt säga att jag tycker du är en supermorsa! <3

2010-12-13 @ 20:22:21
URL: http://angelicadenanglalika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0