Jag + julgodis = .........Näh

Jag gillar ju att baka:-) Och jag är inte rädd för att testa nya recept, tycker jag att nåt ser gott ut eller låter gott så måste jag bara testa baka det om bara så för en gång:-)
Men nåt jag aldrig vågat göra är julgodis! Julgodis-bak har alltid skrämt skiten ur mig.....och jag vet inte riktigt varför!? Kanske har jag inbillat mig att det är svårt.....kanske för att jag har aldrig själv varit så förtjust i de traditionella julgodisarna som är alldeles för sötsliskiga för min smak......ja, inte vet jag:-D
Läste Petras blogg igår och hon hade skrivit ut några enkla recept på julgodisar och hon lyckades väcka mitt intresse:-) Hittade även några andra intressanta recept på nätet:-)
Så igår efter middagen började jag först med att göra micro-knäck och det var enkelt och blev även lyckat:-D, Sen testade jag att göra chokladfudge med kaffesmak (jag gillar fudge och kaffe=perfekt) och det var väl enkelt det med:-) Sist var jag tvungen att testa göra lakritstryffel....hur gott låter inte det liksom för en lakritsälskare:-D
Även det var enkelt att göra fast ska ligga läääänge i kylen innan man kan rulla det till färdiga bollar:-)


Lakritstryffel i egen skål och knäck och fudge längst fram:-)
Ser ju rätt bra ut.....och knäcken kommer garanterat bli uppäten, värre är det nog för resten hahahaa

Efter att ha smakat på allt så visst, lakritstryffeln smakar god lakrits med är alltför "sliskigt" för min smak....
Det samma med fudgen som verkligen smakar kaffe men har tyvärr inte den där fudge-konsistensen som jag ville så gärna ha:-( Nu har jag aldrig förr smakat på hemmagjord fudge så jag kanske har misslyckats med de.....jag vet inte men så gott var det inte att jag kommer att göra julgodis igen.....Nej, jag var duktig som vågade testa och nu kan jag ärligt säga att "jag har gjort julgodis:-)" Men det blev nog en sån där Ones in the lifetime-upplevelse i denna familj:-D


Selina och Linnéa när de bakade pepparkakor här om dagen:-)


Resultatet

Thor fick med sig hem nåt från dagis i tisdags.....En liten korg som han har målat själv och sen har fröknarna fyllt den med lite gottis:-)


Korgen....

och innehållet:-)


Nellie som sitter nästintill så bra att man vågar lämna henne helt själv snart:-)

Vi mår bra allihopa och inga nya spy-offer har tillkommit:-) Jag ropar dock inte hej först efter helgen.....kräksjukan kan vara lite lömsk ibland så vi fortsätter att isolerar oss hemma.

Idag ska jag skriva upp allt som behövs köpas till i julklappsväg så det är klart innan sista shopping-racet nästa vecka:-)

Just ja, angående Linnéas situation så har vi nu inte hört hur mötet med läraren och tjejens pappa gick mm men jag fick ett mail från hennes lärare dagen efter vårt samtal att hon slutar i skolan nu! Har tydligen fått ett nytt jobb och det är ju kul för henne men hon kunde väl ha sagt nåt kvällen innan? Jag hoppas att de får en bra ny lärare,
som blir insatt i detta och kan ta hand om det på ett bra sätt......


Kommentarer
Postat av: Eva N

Jag har läst din blogg länge men aldrig kommenterat förut. Jag är imponerad av dig Mirka! Du fixar och grejar och bakar massor hela tiden, samtidigt som du har din stora härliga familj att ta hand om. Nu kan du ju faktiskt säga att du har gjort julgodis också ;-)

Hoppas verkligen att Linnea för en bra ny lärare!

Ha en bra sista vecka innan jul!

2010-12-17 @ 11:01:57
Postat av: Charlotta

Hejsan Mirka!! Här kommer ett superenkelt recept på SNABBKOLA, som bara inte går att misslyckas med (f.ö det enda julgodis jag gör till jul, eftersom mina barn föredrar köpt godis...):



SNABBKOLA

4 msk smör

2 dl socker

1 dl mörk sirap

3-4 msk kakao

2 krm vaniljsocker



Blanda allt i tjockbottnad kastrull, och koka EXAKT 7 min. (rör ej) - och häll sen upp i knäckformar! Lite sega, och såå goda!! =o))



KRAM på dej - du är bara såå bäst!!

2010-12-17 @ 11:18:10
Postat av: Johanna

Testa wienernougat! Supergott och väldigt enkelt!



100 g flagad mandel

250 g nougat

150 g mörk choklad



Rosta mandeln gyllenbrun i en torr stekpanna. Smält nougaten och chokladen tillsammans i ett vattenbad, och blanda ner mandeln. Häll upp smeten i en avlång form klädd i bakplåtspapper och ställ in i kylen. Skär i bitar när den har stelnat, klart! :)

2010-12-17 @ 12:53:28
Postat av: britta Bloggar

Vilka fina bilder!

2010-12-17 @ 12:57:21
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: tandra

Rocky Road, riktigt mumsigt och enkelt! :)



600 g mörk kvalitetschoklad 70 %

2 påsar dumlekola

2 nävar mini marshmallows

3 dl salta jordnötter

1 dl skalade pistagenötter



1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad.



2. Blanda samtliga ingredienser.



3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.



4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger

2010-12-17 @ 13:03:49
Postat av: Jessica

Jag tipsar om maraboufudge, den är super god och enkel att göra.. Ett tips bara=)

2010-12-17 @ 14:34:34
Postat av: Mirka Norrström

Ooh, ni fresterskor där:-D:-D Det bara vattnas i min mun och inspirationen stiger......Ni lär nog lyckas med att få mig testa göra lite nya godisar innan jul:-D Mmm, Rocky road och maraboufudge skall göras i alla fall mums! Undra om maraboufudge blir bra med polkasmaken???

2010-12-17 @ 14:54:24
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Annica

hhihii du e helt fantastisk! Jag tror att det börjar smitta av sig på mig med bakning, för jag har oxå börjat baka massor =) men mannen e ju glad och barnen me ;)



kram

2010-12-17 @ 14:58:55
URL: http://trollmorsbusungar.blogg.se/
Postat av: Mary

Du borde prova min jordgubbs och vitchoklad fudge den är lätt och alla jag bjudit har velat ha receptet så jag antar att den har ganska bra omdömme;)

http://justinlife.bloggplatsen.se/2010/12/12/4130823-fudge-med-jordgubbsgradde-och-vitchoklad/

2010-12-17 @ 15:49:46
URL: http://justinlife.bloggplatsen.se/
Postat av: Izabelle

Bakar ni inte julgodis i er familj? ingen tradition alls? :O

Du som bakar så mycket gott annars, men inte julgodis? why not?

Barnen kan ju hjälpa till :D

2010-12-17 @ 16:26:05
URL: http://izabellelindberg.blogg.se/
Postat av: Ylva

Nej julgodis blir det inget av nu när man har genomfört en magsäcksoperation. Inget godis, ingenting sött! Bara hälsosamt nu!

2010-12-17 @ 18:57:32
URL: http://healtaboveall.blogg.se/
Postat av: Carro Kumla

Jag älskar oxå lakrits, förra året så krossade jag en påse med lakrits peppar och blandade ner d i knäck smeten.. mmm d blev mumsiga knäck :)

2010-12-17 @ 19:59:40
Postat av: knuza

Måste fråga dig en sak du som har många barn :)

När tycker du att barnen ska sluta äta på natten ? Och var 3-5timma .. (olika tider beroende på barn ju) .



(Svara gärna på min blogg , lättare att hitta kommentaren då)



Kram

2010-12-17 @ 20:10:29
URL: http://knuzaa.blogg.se/
Postat av: Maria

Ett väldigt bra sätt att göra risbräck själv på är att köpa blockchoklad och puffat ris....smält chokkladen och blanda ner riset...klicka sedan ut på en plåt...väldigt enkelt...funkar med både ljus och mörk blockchoklad- :)

2010-12-17 @ 20:27:15
Postat av: Moa

Hej Mirka! Jag ser fram emot nästa säsong av familjen annorlunda och jag undrar om du vet vilket datum första avsnittet sänds? / Moa 13 år (Största familjen annorlunda fanet):)

2010-12-17 @ 20:49:50
Postat av: Åsa

Tänk på att läraren också är en människa och kanske inte uppskattar att bli uthängd i en offentlig blogg.

2010-12-17 @ 22:24:39
Postat av: Ines

Håller med Åsa.. om någon skulle skriva om mej i sin blogg skulle jag ta väldigt illa upp och att du dessutom smutskastar henne på det här sättet är så fruktansvärt dåligt gjort.

2010-12-17 @ 23:19:35
Postat av: Sofia

Hoppas på en ny och bra lärare då, det gör så mycket, och så ska de absolut kunna hantera konflikter!!!

2010-12-18 @ 03:19:49
Postat av: Petra

Tjoho - jippie - jag fick dig att testa julgodis i alla fall =) Vad kul! (testa pepparkakskolan också - barnen kommer att älska den om de gillar pepparkaksdeg)



Kram

2010-12-18 @ 06:16:27
URL: http://bloggen.willvin.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0