Jordgubbstårta med vitt chokladtäcke

                         Jordgubbstårta med vitt chokladtäcke



Botten

3 ägg
4 dl strösocker
150 g smält smör
2½ dl vetemjöl
¾ dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

1 dl hallonmarmelad


Chokladtäcke

3 dl vispgrädde
200 g vit choklad


Garnering

50 g pistagenötter (helst osaltade)
1 liter jordgubbar


Sätt ugnen på 150°C. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner smöret. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Vänd försiktigt ner det i äggsmeten. Häll i en stor bakpappersklädd form med löstagbar kant eller en långpanna klädd med smort bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Låt kallna. Bred på hallonmarmeladen över bottnen.

Gör chokladkrämen. Koka upp 1 dl vispgrädde. Ta av från plattan och bryt ner chokladen. Rör till en slät kräm och låt den svalna. Vispa resten av grädden och vänd ner i smeten. Bred ut ovanpå hallonmarmeladen. Ställ in i kylen några timmar (helst över natten).

Dekorera med jordgubbar och hackade pistagenötter vid servering.


   


Kommentarer
Postat av: Izabelle♥

Tack för receptet! Det där måste jag bara pröva :D

2010-08-06 @ 11:08:44
URL: http://izabellelindberg.blogg.se/
Postat av: camilla

Tack för igår, tårtan var helt underbar :)

2010-08-06 @ 11:58:44
Postat av: Ella

så jäkla duktig du är som tom hinner baka! Det hinner inte jag fst jag bara har två barn. Men din tårta bara måste jag ta mej tid att göra! Den ser super god ut!!

2010-08-06 @ 13:57:58
Postat av: camilla

oohh vad god den ser ut..

den måste jag prova..



ha en trevlig kväll

mvh camilla

2010-08-06 @ 20:24:09
URL: http://minstorafamilj.bloggplatsen.se
Postat av: Sofia, mamma till Eddie

Vet ju helt klart vad jag skall baka imorgon :) ser ju smarrigt värre ut! det är efter man har bakat man ringer vännerna och bjuder på kaffe liksom ;) kram på dig

2010-08-06 @ 23:05:01
URL: http://www.moyadesign.se
Postat av: Caroline

Ser smarrigt ut, gott med vit choklad! Älskar vit choklad så det är nog något för mig... :)

2010-08-07 @ 18:19:01
URL: http://www.mammacarros.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0