Ingen patriot

Ja, man kan nog inte kalla mig för en patriot tror jag....

De flesta finnbollar jag känner är riktigt patriotiska trots att många
av de är uppvuxna i Sverige!

Jag flyttade hit med min familj när jag var 14år gammal.

Flytten var dramatisk för mig.
Kunde ingen svenska och gick 8:an och 9:an
i en sk förberedelseklass med massa andra utlänningar som
inte kunde språket!
Ingen hit kan jag lova!

Mitt första år i Sverige umgicks jag bara med finnar.
Det andra året började jag umgås även med svenskar och lärde
mig språket rätt fort faktiskt:-)

Där efter hade jag bara svenska väninnor (en finsk tjej också) och pojkvänner
och är ju gift med en svensk kille och vi pratar bara
svenska hemma.
Så med andra ord kan INTE våra barn finska!
Vilket jag får skit för rätt ofta av min mor.....

Men vad då? Varför ska jag lära de det??
Jag pratar sällan finska och har "glömt" bort mycket av språket!
Jag åker typ aldrig till Finland, mina barn åker dit ännu mera sällan!
Visst, jag har släkt där....många kusiner från min pappas sida.
Men har fan ändå ingen kontakt med de!
Och OM jag nu skulle åka en vända till Finland så är det max
2 st kusiner + mina morföräldrar + min farmor som jag
i såna fall skulle vilja träffa!
De andra kusinerna (ca.10st) och min pappa med sin familj
kan ändå ta sig i ärslet....har inget för de!

Ingen där känner mina barn och de som är viktiga för mig i Finland
är gamla och hamnar i graven snart ändå....

Så nej, är inte så patriotisk när det gäller Finland:-D
Det finns dock vissa bra saker som kommer därifrån
och som jag har svårt att leva utan;-)




PANTTERI!!!
Världens godaste salmiak-godis by far!!!




MEMMA el. som de säger i Finland MÄMMI!

Denna påskdessert som ser ut som bajs enligt de flesta
(ja, många tycker nog att det även smakar som det)

Såå jävla gott med vispgrädde (ovispad) och strösocker:-D

Äter lätt en hel låda själv (och fiser där efter sen:-D)


Sen finns det även en choklad som är helt outstanding!

TUPLA!!!


Ja, de 3 grejerna är Finland för mig, thats it;-)

Kommentarer
Postat av: Johanna

SISU! Du glömde SISU! Tervaleijona och koskenkorva ;-) Jag tänkte nyss på nåt annat också men det glömde jag... kan inte har varit så viktigt....

men framför allt... SISU!

Jag pratar inte heller finska med ungarna, Jesse lite när jag blir förbannad men annars icke. Jag får också mkt skit för det men strunt samma, det är här vi lever that's it!



mvh en båtflykting sedan typ ööö 10 år :)

2009-04-07 @ 15:09:11
Postat av: Mirka

Jo, sisu och tervaleijona är gott men ingen storfavvo ändå:-)

Jag svär gärna lite på finska när jag gör illa mig, typ sparkar i lilltån el. nåt (saatana perkele)he he he

2009-04-07 @ 16:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0