Christmas cupcakes

            CHRISTMAS CUPCAKES


3 st   ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
3 tsk pepparkakskrydda
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao av god kvalitet
1 nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

White chocolate frosting:

200 g vit choklad av god kvalitet
200 g Philadelphiaost
Guld non-stop, strössel, silverkulor eller röda cocktailbär till garnering

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det med äggsmeten, tillsätt gräddfil.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao, och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).

6. Rör ner chokladen i smeten.

7. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet.

8. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

9. White chocolate frosting: Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och låt svalna.

10. Rör osten krämigt tillsammans med den smälta chokladen. Låt stelna något i kyl eller frys.

11. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med guld non-stop, strössel, siverkulor eller röda bär.



Kommentarer
Postat av: Ella

Dom ser supergoda ut, och såna ska jag prova att baka! Men var köper du guldnonstop nånstans? Kram och tack för allt ditt roliga, tänkvärda bloggande!!

2010-12-11 @ 11:37:14
Postat av: maggan

Hej läser din blogga flera ggr i veckan. Du ska veta att jag beundrar du och din familj verkar vara en otrolig mys familj.Fortsätt du och din man i samma så kommer ni att få en underbar framtid ..kramar Maggan i Skellefteå

2010-12-11 @ 12:17:20
Postat av: Mary

Vill tacka för alla recept du lägger upp!!



Idag har jag lagt in en whiskykaka på min blogg som varit jultradition i min familj sedan jag var liten.



Kanske något du vill prova, såg att du var inne på amerikanskt tema här förut.

http://justinlife.bloggplatsen.se/2010/12/11/4125171-whiskykaka-och-besok-av-far/

2010-12-11 @ 18:46:21
URL: http://justinlife.bloggplatsen.se
Postat av: Linda h

mmmm äntligen =) nu ska här bakas

2010-12-11 @ 20:20:42
Postat av: Malin

De där ser jätte smarrigt ut!

Jag har missat att kolla, är de tvillingar som väntas? Jag är så nyfiken! =D

2010-12-11 @ 21:58:48
URL: http://mams86a.blogg.se/
Postat av: Louise

Ser riktigt gott ut ! Detta ska jag prova :D

2010-12-11 @ 23:32:05
URL: http://minbebis.com/blogg/bananskalet91/
Postat av: Hannes Lindgren

Ser riktigt goda ut! Att ni inte öppnar ett familjekonditori, det skulle flyta på bra =)

2010-12-12 @ 01:28:12
Postat av: Kim

Kul å ses igår :-) här e min nya blogg adress www.frobec.devote.se

Kul att du vill följa den. Ha de bra, kram kim m familj

2010-12-12 @ 08:16:59
URL: http://Www.frobec.devote.se
Postat av: Livmoderskeppet

Ska testa dem! Har bakat mycket cupcakes i mina dagar men har faktiskt aldrig testat att blanda smält choklad med cream cheese! Brukar blanda smält choklad med smör och florsocker och breda (el vad det heter) på ibland på vissa chokladmuffins!

2010-12-12 @ 18:10:34
URL: http://livmoderskeppet.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej!3:e gången jag e här inne idag för o se om du skrivit ngt nytt!:) Gillar verkligen att läsa din blogg, du skriver intressant o bra. O du lägger ut många goda recept oxå:) När jag var gravid med sonen så bakade jag MYCKET, känner igen mig i dig me det! Sambon sa de måste va en pojke denna gången (första blev en flicka) för då baka jag inte lika mkt. Har du haft olika "begär" varje graviditet eller samma med ngn?

Hoppas ni haft en bra helg. Kramar till er underbara familj!

2010-12-12 @ 19:20:13
Postat av: Emma

Hoppas du får en fin Lucia :) Kram

2010-12-13 @ 06:52:47
URL: http://familjenperssonss.blogg.se/
Postat av: Lucia

Om ni inte fått tag i hus finns ett på blocket i rasbo utanför uppsala. kanske lite litet för er bara 156kvm men värt att titta på. de önskade barnfamilj och ja de kan ju inte få så mycket bättre än ni då :)

2010-12-13 @ 08:00:10
Postat av: Mirka Norrström

Ella: Har inte lyckats hitta guld-non stop ännu tyvärr...



Maggan: Tack:-)



Mary: Tack, har sparat receptet:-)



Malin: Inga tvillingar:-D



Hannes: Tack....ingen dum tanke kanske....men är nog för feg för det:-D



Kim: Verkligen kul att ses:-) Tack för nya adressen;-)



Emma: Brukar inte känna någon speciell skillnad men brukar ända ha lite små aningar som har slagit in hittills:-D



Lucia: Känns lite litet för om det är så många sovrum så är risken stor att köket är för litet för oss...men ändå värt att ringa o kolla så tack:-)

2010-12-13 @ 08:36:22
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Louise

Nu ska jag prova de här muffinsen =) Funkar helt vanliga formar, eller måste det var större muffinsformar ?

2010-12-14 @ 15:20:29
URL: http://minbebis.com/blogg/bananskalet91/
Postat av: Alexandra

Har bakat dom nu, men inte smakat dom. Går dom att frysa? Tack för receptet och god jul.

2010-12-20 @ 18:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0