Vad trodde jag egentligen??

Trodde jag verkligen att vi var klara med magsjukan....? Dumt av mig i så fall:-D För när den väl infinner sig så verkar den kunna suga fast sig som en blodigel....och lurig är den också!
Det hann gå 3 dygn + någon timme sen sista spyan och det som kom ur Benny imorse. Fasiken också, jag som trodde att det var grönt nu:-(
I för sig så spydde Benny bara en gång och åt en ordentlig frukost en timme senare och har behållt det men ändå *suck*.....
Nu håller jag alla hemma tills jag är helt säker på att det är över! Ja, Peter får åka och jobba men alla barnen stannar hemma:-D


Tack så mycket för alla era trevliga kommentarer om vår gala-kväll, utseende mm!! Nästan så att jag kan göra om denna klännings-grej baaara för att få höra massa komplimanger från er:-D:-D
Men det är ju så klart som ni säger.....Bara jag själv som upplevde det jobbigt då jag inte är van att gå klädd så där och tur var väl det....Tänk om alla människorna på galan hade kännt som jag gjorde om mig:-D:-D

Igårdagen var ingen rolig:-( Helt sjukt hur påverkad man blir när varken telefon, tv eller internet funkar på hela långa dagen! Jag hade 71 olästa mail igår kväll när jag äntligen kom ut på nätet igen:-D Där fick jag lite att göra då:-D

Tur att Gitta kom på besök igår så fick man lite trevligt sällskap av henne:-)

Idag har det varit lugnt annars....barnen stökar ner, det plockas upp, det stökas ner osv:-D
Jag är rätt noga med att leksakerna som ligger runt överallt ska lämnas tillbaka till rummet innan lunch eller om nåt annat ska göras:-) Sen att sakerna strös ut lika fort igen efter tex lunchen så är det skönt att det är upplockat en stund i alla fall:-D

Jennifer tog ett gammalt lakan idag för att hon ville sy kuddar av det:-) Och det sysselsatte henne och Alice bra länge:-D


Selina valde att rita istället och klämde ner sig i Nellies matstol:-D

Då fick hon ju en egen ritbort:-D


Nellie:-)


Kevin ville absolut baka äppelmuffins så det gjorde vi också:-)

Hade ett trevligt samtal med en person idag och det är roligheter på gång:-) Kan inte avslöja så mycket mera ännu men snart så......:-D

Pga magsjukan har jag valt att flytta på Selinas kalas till nästa helg. Hon blev lite ledsen men men inte så mycket att göra åt saken just nu när läget är som det är:-(

Nu måste jag hämta tvätten som börjar bli klar i tvättstugan.....

Kram kram:-)

Kommentarer
Postat av: Birgitta å Kocken

Otroliga Mirka,suverän på att se saker och ting på ett

positivt sätt! Kocken kommentar: vad hon hinner med,

och klarar av! Kramar från oss båda!

2011-01-26 @ 14:19:47
Postat av: lollo

Trist med magsjuka...hoppas ni kryar på er.

Har hört att vitpepparkorn ska hjälpa mot det.

Du var jättefin på galan och passar i klänning...jättefin klänning var det:-)

Överjobbigt utan telefon,internet och dyl. man blir handikappad.

Det trevliga hoppas jag att ni väntar en elva eller att ni äntligen hittat ert drömhus:-)

Ha en bra dag.



kram

Postat av: Mirka Norrström

Birgitta: Ska man vara negativ om allt som kan man ju lika gärna lägga sig i graven direkt:-D:-D



lollo: Jag brukar ta vitpepparkorn men de hjälpte inte förra gången...får se om de hjälper nu:-)

Du har fel i dina gissningar tyvärr;-)

2011-01-26 @ 15:22:28
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Helena

kom bara på en sak. när de blir sjuka sådär, spritar du handtag och rengör överallt när de blivit friska så det inte ska smitta om och om igen?

2011-01-26 @ 15:22:37
URL: http://viggo2008.blogspot.com/
Postat av: Malin

Jag kan ibland tycka att det är jobbigt att "släpa med sig" TVÅ barn till tex affären. Jag är mäkta imponerad av er som verkar vara så cool och lugn hela tiden! Förresten...dom där äppelmuffinsarna, recept på den va?? ;)

Ha det fint!

2011-01-26 @ 15:39:05
Postat av: Ida svarar

Du är ju någon form av supermamma! :)

2011-01-26 @ 16:19:11
URL: http://chilisnackan.blogg.se/babymom
Postat av: Sussan

Hej

trist med magsjuka, ni får krya på er snabbt =)



Måste bara få säga att jag läste precis att ni kommer va med på barnmässan i karlstad, jag är så glad över att ni kommer, ska bli så kul o se er live så att säga =)



Kram

2011-01-26 @ 16:40:38
Postat av: Terese

Måste få fråga hur det går med körkortet?

Jag gillar er härliga familj

Kram

2011-01-26 @ 17:05:47
Postat av: Elli

Ååh vad gott det såg ut med äppelmuffins, jag vill gärna ha receptet :D

2011-01-26 @ 18:39:19
Postat av: Ida

Vilka fina bilder på era söta barn:)

Hoppas nu att alla får fortsätta vara friska

och pigga:) Tycker din blogg är toppen:)

2011-01-26 @ 18:59:28
Postat av: paula

vi räknaqr ALLTID 4dygn efter sista kräkan...efter dessa 4dygn då är det 99% riskfritt att nästa insjuknar.Och det har alltid slagit rätt.

Så dessa 48/72 timmar handlar om smittan,att man inte smittar efter 48/72immar...men de kan ju ha blivit smittade under dessa dygn

2011-01-26 @ 19:56:36
URL: http://paulaeklund.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Hej. Här kommer handfasta tips att göra när det går kräksjuka i familjen. För kräksjuka ÄR det även om man bara kräks en gång ( eller bara har från magen).

Baka INGENTING under tiden ni har sjukan och vänta ett par dagar efter,viruset är ett s.k kontamineringsvirus vilket innebär att det räcker med en endaste virus som råkar följa med in i ett annat rum ( tex på dörrhandtag eller bord etc). Om då något av barnen eller du tar just på den kontaminerade ytan och stoppar fingrar i mun eller näsa så är det kört.

Viruset överlever frysning, så har du råkat få det i bullarna så kan det smitta i flera månader efter.

Handsprit dödar INTE viruset, du måste använda klorin på ALLA ytor.

Om ett barn tex spyr i ett rum så blir hela rummet fullt av viruspartiklar som lägger sig på ytor, skurar man inte bort det så blir allt kontaminerat, så tänk på att du måste tvätta alla tom mjukisdjur etc. Spyan behöver inte ens ha hamnat på saker, det sprids flera meter från själva träffstället.

Låt den sjuka ha egen handduk OCH tandkrämstub ( tänk själv om man sätter en sjuks tandborste mot tuben och tandborsen är full av virus).

Se till att den som är sjuk hålls i "karantän" i ett eget rum när den är sjuk och 2 dygn efter.

Viruset kan finnas kvar i veckor i tarmen, så handtvätt och åter handtvätt är det som gäller.

Tar du hand om ett sjukt barn ( eller är sjuk själv) så ska du INTE laga mat till andra.

Jättetufft att följa, men görs det inte så kommer ni att smitta om varandra i en ond cirkel hela tiden. Krya på er!!!!

2011-01-26 @ 20:09:09
Postat av: Matilda

ooh det såg gott ut med muffins!

du har inte tid och lust att lägga upp recept på det? :)

2011-01-26 @ 20:21:39
URL: http://twinturbot.blogg.se/
Postat av: nathalie

har precis själv blivit klara med magsjukan den är ett hemskt gissel.....

såg dig på galan och du var jätte fin :D några tips till en som väntar sin 3:dje unge,,, du verkar ha fullkoll på¨läget :D

2011-01-26 @ 21:13:09
URL: http://giftigmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tänkte tipsa om en tävling!



Följ länken:

http://www.babyvarlden.se/Community/Forum/Room/Topic/?topicId=4461



3 st willvin skötväskor ligger i potten!

2011-01-26 @ 21:13:14
Postat av: Kalles mamma

Jag bara ÄLSKAR er! Vilken underbar familj! Och jag kan känna att det är svårt att "hinna med" saker ibland och vi har bara en.

Ha det bra! /Malin

2011-01-26 @ 21:41:45
Postat av: Mirka Norrström

Recept på muffinsen kommer:-)



Sussan: Ja...det var det et trevliga samtalet handlade om idag:-D



Jeanette: Så här är det - Vi har haft magsjuka ca 2 gånger/år under alla år... Vi har ALDRIG insjuknat allihopa, alltid några som klarat sig och det har aldrig gått runt runt. Jag rengör toaletten o så nogrannare när vi har magsjuka. Jag är den som oftast torkar upp spyerna, diarré och lagar maten. Jag bakade med gott samvete idag - ingen skillnad på att jag bakar muffins som äts upp direkt eller dagens middag;-) Jag skulle ALDRIG få för mig att göra all den procedur som du skrivit eller låta det sjuka barnet stanna isolerad i ett rum i 2 dagar! Hur skulle det gå med en liten unge som blir pigg direkt efter kräkningen liksom, de skulle ju skrika ihjäl sig:-D Nä, med så hårda procerurer så välkomnar jag hellre magsjukan de få gångerna den kommer....faktiskt:-D Obs. Inget illa menat, men såå rädd är jag inte för basiluskerna att jag skulle kunna totalsanera hemmet efter varje kräkfall under 1-2 veckors period(mina tvättider skulle aldrig räcka till hellerS);-)



Anonym: Tack men nej tack...har redan mina fina Willvin;-)

2011-01-26 @ 22:22:40
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Camilla,30 år & blivande 8 barnsmamma.

Hej hej

ja visst har den sjunkit,det börjar närma sig nu..ler..börjar bli lite nervös..



Hoppas att ni blir friska snart..usshh inte kul med magsjukan..



mvh camilla

2011-01-26 @ 23:01:25
URL: http://minstorafam.blogg.se/
Postat av: Jessica

Kul att se er på tv... ni verkar va en allldeles alldeles underbar familj

2011-01-26 @ 23:25:02
URL: http://jessicamedtwinsen.blogspot.com
Postat av: Sofia

Hoppas det inte sprider sig mer nu!

2011-01-27 @ 02:12:14
Postat av: susanne

Hej, Hoppas verkligen att ni nu passerat kräksjukor! Krya på er hälsningar!

2011-01-27 @ 09:02:05
URL: http://sibyllanshemligheter.blogspot.com/
Postat av: paula

jeantte..det stämmer det du skriver.

våra ungar får vara isolerade i alla fall det dygnet de är sjuka, nu är de ju 9 och 6år så det funkar,de har tv och data i sina rum, dag två får de komma fram MEN inte gå i kyl,inte pussa lillebror eller pilla på honom osv,sedan egen toalett...

2011-01-27 @ 10:21:08
URL: http://paulaeklund.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Halloj igen.

Mina "tips" var ju menade att hjälpa liksom,men jag fattar att det kan vara svårt att följa dom när man är många i familjen.

Att isolera ett litet barn kan ju vara svårt så det kan man ju skippa, men barn från 5-6 år fattar ju om man förklarar. Men alla gör som dom vill;)

Vi gör som jag skrev,och jag kan ärligt säga att vi kanske haft magsjuka var 3:e år här hemma....absolut inte 2 ggr/år....hua, då skulle jag bli knäckt;)!!

Nu lider ju jag av emetofobi så jag blir ju lite nitisk när olyckan är framme, men faktum är att även Smittskyddsinstitutet rekommenderar att man följer råden, just för att förhindra epedemier etc.

Fast lite "avis" blir jag allt att du är så cool i just detta med magsjuka, för det måste vara skitjobbigt att vara en så stor familj och bli sjuka.

Älskar att läsa din blogg hur som helst, du inspirerar jättemycket, och jag hoppas ni slipper mer magsjuka nu. Kram!!!!

2011-01-27 @ 13:39:14
Postat av: Mirka Norrström

Jeanette: Jag hoppas att du förstog att jag inte menade något illa och jag är tacksam för all tips och råd jag får:-) Kram kram

2011-01-27 @ 13:46:47
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Jessica Ringdahl

Hej!

Vi är "bara" fyra stycken i familjen. Och inte isolerar vi någon för det. Jag får sällan magsjuka, har nog inte haft magsjuka på 10 år och den minsta som nu fyller 6 år har aldrig kräkts i hela sitt liv, (förutom babykräk under amningen). Medan maken och den äldsta flickan alltid får magsjuka så fort de varit i närheten av någon smittad.



Jag och 5-åringen snart 6-åringen äter inte vitpeppar utan jag tror på sunt förnuft. Sedan tror jag också att en del är mer mottagliga för magsjuka så som det kan vara med en förkylning.

Att även jag lagar mat och bakar trots att jag tar hand om spyor verkar inte ha fått magsjukan att gå runt runt runt.



Är det fler som aldrig blir magsjuka medan resten av familjen är det? Vad tror Ni det beror på?



Kram Jessica Ringdahl

2011-01-27 @ 15:03:13
Postat av: Jeanette

Jag tror att det kan falla lite olika med just vinterkräket beroende på hur man mår för övrigt.Sedan är ju vinterkräksjukan ett virus och inte bakterie. Mot bakterier finns det oftast bot, men mot virus finns det inget som hjälper....det måste ut ur kroppen.

Sedan är det ju faktiskt så att 20 % är immuna mot vks, men man kan vara smittbärare trots att man inte själv insjuknar. Och det smittar INTE innan det bryter ut,det smittar från kräk, avföring och kontaminerade ytor. Och man smittar i minst 2 dygn efter sista kräket/bajset.

Så var det med det. Nog om kräkprat för min del:)!!

2011-01-28 @ 00:08:11
Postat av: Anonym

vad fin du var på festen:) jag tittar jämt på FamiljenAnnorlunda så himla bra program:) Trist Med Magsjuka

2011-01-30 @ 15:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0