Shit,shit,shit!

Peter upptäckte en sak imorse.....en sak som kan förklara mitt missfall:-(

Han äter ju medicin varje dag pga sjukdomen han har......Efter operationen i höstas fick han byta medicin och vi har inte läst igenom bipacksedeln på den först nu imorse, och det var inget roligt som stog där:-(

Så här står det nämligen:

Graviditet och amning

Risk finns för fosterskadande effekt. Tillförlitligt preventivmedel ska därför användas för att undvika graviditet medan du eller din partner tar dessa tabletter. Rådfråga din läkare eller på apoteket innan du påbörjar behandlingen.

Fuck också!!! Varför såg vi inte det tidigare för:-( Jag hoppas verkligen att det går att byta hans medicin....inga p-medel funkar ju på mig och vågar inte riktigt lita på säkra perioder heller och kondom....nja, inte så jävla kul kanske:-(

Kommentarer
Postat av: Britt

Synd att inte läkaren upplyser om det när det är så viktigt. Det är nog många som inte läser på dessa papper.Mycket onödigt lidande kan undvikas.Kramar till er båda.

2011-01-19 @ 10:36:41
Postat av: Anonym

En av er kan väl sterilisera sig? Eller sätt in en spiral eller nåt? Något måste ju hjälpa?

2011-01-19 @ 10:40:50
Postat av: Siri

Men hvem leser vel pakningsvedleggene på medisinen? Man kan jo få hjertestans og kvalme og jeg vet ikke hva av alt... men det er jo fryktelig i deres tilfelle at det faktisk skal få konsekvenser - men det tenker man vel aldri.



Dog - synes jeg at så spesielle forholdsregler pga bivirkninger skal gjøres spesielt oppmerksom på av legen.

Virkelig.



2011-01-19 @ 10:45:21
URL: http://sirishverdag.blogspot.com/
Postat av: Carola

Men Mirka, tråkigt... Men man kan ju inte veta allt. Att hans medicin kunde bidra till de. Men hoppas de finns annan medicin han kan få.

Önskar er härliga familj en riktigt bra dag!

2011-01-19 @ 10:52:14
Postat av: Åsa

Men oj!! Märkligt att hans läkare inte sagt något till honom om detta.

Men varför funkar inte kondom?

Var det länge sedan du provade andra preventivmedel? Annars är det kanske läge att kolla upp vad som finns på marknade idag.

Eller så får ni helt enkelt leva i celibat eller bara se till att du INTE blir gravid så länge han äter denna medicin.

Lycka till!



Ps. Jag gillar verkligen din blogg! Kul att läsa om andras vardag och hur den är på RIKTIGT!!

2011-01-19 @ 11:01:28
Postat av: jessica

Du menar väl för Guds skull inte att ni ska ha fler ungar? Vill ni nödvändigtvis befolka en hel by så kan ni väl börja adoptera ungar istället så att ni ger lite tillbaka också! Ta och sterilisera er nu, väx upp för fan.

2011-01-19 @ 11:08:40
Postat av: åsa

Inga p-medel funkar på mig heller så jag sterliserade mig. 43 år och 4 barn. Men OM jag hade varit lite yngre så hade det blivit fler.Synd att man kommer på hur mysigt det är med många barn först när "sladdis nr 2 kommer".

2011-01-19 @ 11:18:56
Postat av: Emma

Ne men urs verkligen inte alls kul med missfall.. vart med om de båda gångerna innan jag fick mina flickor.. :(

men hoppas ni tar nya tag & sen kan byta ...

2011-01-19 @ 11:20:26
URL: http://rosoreintealltidroda.blogg.se/
Postat av: polly

neeej. har du fått missfall =(( missade det =(((

2011-01-19 @ 11:23:43
URL: http://polly.webblogg.se/
Postat av: Agneta

Synd att inte läkaren sa något man kan ju tycka att det är deras skyldighet att tala om det när det kan bli fosterskador. Hoppas att det går att få någon annan medicin i stället önskar er all lycka. Kramar

2011-01-19 @ 11:24:16
Postat av: Mirka Norrström

Anonym: Vi vill inte sterilisera oss ännu i alla fall och spiral har jag testat, både koppar och hormon....Alice/Oliver blev till när jag hade hormonspiral;-)



Carola: Tack....ja vi får hoppas på det;-)



Åsa: Visst skulle kanske kondom funka men de kan ju spricka de med;-)Och kanske inte så kul med kondom när man varit ett par i över 17 år:-D

Jag pratade med 2 olika läkare efter jag fått Thor och det finns tyvärr inga säkra medel till mig....



Jessica: Och det känns som att det är din sak att bestämma om vi "vill befolka en hel by" eller inte?? Varför adoptera när vi är kapabla att få egna? Vad vi gör med våra kroppar är ENBART upp till oss själva!! Så länge vi vet att vi kan ta hand om våra barn och att vi gör det bra så ska du enbart hålla käften;-)

2011-01-19 @ 11:26:32
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Sara

Varför kan ni inte använda kondom? Det är ju faktiskt säkert.



under "osäkra" perioder kan ni ju dessutom undvika samlag öht, det finns ju andra sätt att ha sex.

2011-01-19 @ 11:26:57
Postat av: Lilith

Jessica: Hur många barn de skaffar och när de bestämmer sig för att det räcker har du väl ändå inte något med att göra? Du blir ju inte lidandes på något sätt av att de har många barn. Hellre bra föräldrar med många barn, ja ett helt fotbollslag om de vill, än föräldrar som bara har ett barn men som är dåliga föräldrar.

2011-01-19 @ 11:27:49
URL: http://www.lilith.se
Postat av: Camilla,30 år & blivande 8 barnsmamma.

Nää usshh..

Att dom inte meddelar sånt..

Då kunde ni kanske ha sluppit detta missfall..



Hoppas att han får en annan medicin,så det inte händer igen..



Hoppas ni får en bra dag

Nu ska det fixas lunch här..

mvh camilla

mvh camilla

2011-01-19 @ 11:28:55
URL: http://minstorafam.blogg.se/
Postat av: Carina

Så tråkig biverkan.

Men om det var fosterskador så kanske det var bäst med missfall ändå. Svåra frågor det där om vilka barn som ska få leva.

Man tycker ju att läkaren borde informerat om det.

Ska Peter äta medicinen lång tid?

Håller med, kondom är ingen riktig höjdare. Men det tillsammans med P-dator (om du har någotsånär regelbunden mens) kan ju kanske fungera tillfälligt.

Otroligt korkad kommentar av Jessica. Man väljer väl själv. Tvångssterelisering är ju tack och lov avskaffat.

2011-01-19 @ 11:44:44
URL: http://justmintoo.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Mirka: Jag är ganska säker på att texten betyder att om du som kvinna äter medicinen så riskerar du/ditt foster de biverkningar som står på kartongen. Annars tror jag absolut att Peters läkare hade varnat honom för att göra dig gravid.



Beklagar ditt missfall!!



2011-01-19 @ 11:46:23
URL: http://kattkerstin.bloggspace.se
Postat av: Anonym

Men Jessica din lilla bitch...sköt ditt du!

2011-01-19 @ 11:47:01
Postat av: Kerstin

Äsch, jag läste fel, du har rätt, det gäller både man och kvinna. Dåligt av läkaren att inte varna Peter!!!



Du får gärna radera båda mina snurrkommentarer... :-)

2011-01-19 @ 11:50:58
URL: http://kattkerstin.bloggspace.se
Postat av: madde

nej vad tråkigt med missfall =( väldigt konstigt att läkarna inte tog upp de bland en "stor" grej som de verkligen är som biverkning.

Klart att de är het upp till er hur många barn ni vill göra ;) . känner man att de är de man vill, och man vet ju att sina barn har de bra. Så har ingen annan människa rätt till att KLANDRA NER, eller ens ifrågasätta hur många barn ni ska ha !!! Tycker du och din man har gjort ett fin "jobb" som fått 10 underbart härliga barn... så fortsätt med de <3 hehe. // madde

2011-01-19 @ 11:56:42
Postat av: Mia

Men vad är det för idiotkommentarer folk lägger !? Varför ska man sterilisera sig om man vill ha fler barn, för att ens man äter medicin under en period !?

Jessicas kommentar får mig att fundera !? VARFÖR är det ok att adoptera fler barn om problemet för henne uppenbarligen var att man inte skulle skaffa fler barn.



All heder åt dig Mirka !! Jag vet vilka elaka gliringar man får stå ut med och vi har "bara" 6 barn. Du tar det med sådan ro ! Jag skulle kunna peta ut ögonen på varenda idiot som tror att dom får påpeka mitt val av hur många barn jag vill eller inte vill ha !! Gahh...



Kramar till dig !

2011-01-19 @ 11:59:15
URL: http://focim.blogg.se/
Postat av: Lotta

Nej f-n vad jobbigt att dessutom behöva läsa det nu så här efteråt =/ (kramar om er i tanken.



Och sen hur många barn de skaffar har bara de med att göra och så länge man har ork,tid(med alla) och råd så spelar det ingen roll hur många.Det är då f-n att folk som INTE har med saken att göra ALLTID ska lägga sig i "ens" liv stoppa igen kakhålet nån gång och sköt er själva.



Mirka fortsätt du med ditt(eller ni med erat ;D)retar väl alltid nån stackare(hahahahaha...



Kram

Lotta

2011-01-19 @ 12:00:25
Postat av: Moa

Ursäkta nu, men vem är så dum att de INTE läser på bipacksedeln när man börjar med en ny medicin?! Eller på FASS?



Tar man en medicin som inte är så värst "känd", borde man väl rimligtvis läsa om biverkningarna. Det är ju inte så att det är vanliga huvudvärkstabletter.



Man kan inte sitta och skylla på läkaren om man inte ens bemödar sig med att läsa bipacksedeln.

2011-01-19 @ 12:00:49
Postat av: Anita

halloj!!

MIrka bry dig inte om Jessicas elaka kommentarer fattar inte att hon läser din blogg om det stör henne att du har så många underbara barn och vill ha flera det är väll ändå inte hennes problem

sköt om er nu hälsa hela goa familjen Kram Anita

2011-01-19 @ 12:01:27
Postat av: Maria

Så retfullt att missfallet kanske beror på medicinen. Att läkaren inte alltid upplyser om biverkningar med medicin får man nog tyvärr räkna med. Hade Peter varit kvinna däremot hade han säkert fått just denna information eller iaf frågan ifall han planerade barn. kanske läkaren förbisåg detta och trodde att ni inte planerade fler.



Jag vet hur det är när inga p-medel fungerar. Inte ens kondom funkar pga överkänslighet för materialet. Säkra perioder finns inte och ska man vara helt hundra så är det sterilisering. Nu är jag oplanerat gravid och jag är färdig efter denna sjua (mina stora tjejer tror dock på twins s) och jag kommer sterilisera mig sedan. Men sådant är upp till var och en och när ni väl känner att ni är frdiga med smått så kanske det är enda metoden.



Hoppas han kan byta medicin!

Kram och lycka till!

2011-01-19 @ 12:04:09
URL: http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com/
Postat av: Malin

Vad tråkigt för er. Hoppas Peter kan få ngn annan medicin så att det löser sig för er...



Måste dock fråga.. hur många barn har ni tänkt att ni ska skaffa?

Postat av: Cecilia

Är inte det något läkaren ska informera er om när han får medicinen ??...Men å andra sidan det är mycket läkarna inte har informerat mig om som dom borde ha gjort så man kan ju tydligen inte lita på dom helt..

2011-01-19 @ 12:22:45
URL: http://cecylia.bloggspace.se
Postat av: cecylia

tiitade in på bilderna på tårtorna och vilka fina ..gör du beställningar också ??

2011-01-19 @ 12:28:10
URL: http://cecylia.bloggspace.se
Postat av: Anna-Karin

Vill bara säga hej och säga att jag följer din blogg. beklagar missfallet,fick även jag ett sådant i v 11 (förra veckan) och vet hur ont sådant gör i ens själ och kropp.

Ni verkar vara en helt underbar familj och jag lovar säga hej nästa gång jag stöter ihop med er på ICA Maxi elelr Märsta centrum :-)



Ta hand om er alla.

2011-01-19 @ 12:38:15
Postat av: Mirka Norrström

Tack alla!! Jag skyller inte på läkaren fast kan ändå tycka lite att h*n kunde ha informerat nåt om det men är lite sur på mig själv att jag inte läste om medicinen, jag brukar faktiskt göra det ju:-(

Nu är det inte frågan om OM vi ska jobba på en till bebis eller inte utan vi är inte redo för att sterilisera oss ännu och skulle det hinna bli en till bebis så är det välkommet men huvudsaken är ju att man ska våga ha sex utan att vara rädda för att det eventuellt kan skada en eventuell graviditet;-)



Cecylia: Tack...ja det gör jag:-)

2011-01-19 @ 12:41:51
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Jenny (mamili)

Oj, vilken tur att ni upptäckte detta nu iaf! Bättre sent än aldrig! Hoppas det finns någon motsvarande medicin utan de otäcka bieffekterna!



Och ang de elaka kommentarerna så tycker jag att det är tur att det är människor som du Mirka med ett stort hjärta på rätta stället får många barn!

2011-01-19 @ 13:05:43
URL: http://mammans.wordpress.com
Postat av: samantha

Hej

Jessica är inte det Mirkas beslut om hur många barn hon ska skaffa det är ju inte så att du betalar för dom eller? Så Mirka skaffa hur många barn du vill bättre mamma och pappa kan inte barnen få kram samantha

2011-01-19 @ 13:16:29
Postat av: mammalollo

Nej visst ska man inte skylla på läkaren men det är väl deras skyldighet att berätta biverkningarna?

Så jobbigt att få missfall:-( vet vad du gick igenom.

Strunta i spydig kommentarer det är bara avundsjuka.



Kram Louise en stolt trebarnsmamma



Postat av: Sussie

säger som andra gjort. när man lever i tvåsamhet borde läkaren upplyst er om såna allvarliga bieffekter.

2011-01-19 @ 13:58:03
URL: http://sussieohlssons.blogg.se/
Postat av: Carola m 8

Uselt av läkaren! Han har ju dessutom ätit den ett tag och varit på ÅB, visst? Nån gång borde de ju tänkt till.

Men en sak jag tänkte på annars, är att då är det ju rätt troligt att barnet du väntade var skadat och att missfallet berodde på det. Du har ju aldrig drabbats av det tidigare, och med en annan medicin (hoppas det finns!!) så borde ju hoppet vara gott att du aldrig behöver uppleva det igen :) Alltså behöver du inte vara orolig nästa gång:)

Men givetvis är det skit åxå, för med mitt resonemang så hade det ju aldrig hänt om Peter fått en annan medicin, och det hela hade kunnat undvikas...Jag tycker nog att ni ska vara rätt hårda på läkarna, ev en anmälan för att det inte ska upprepas!

Jag har tänkt ringa dig hela förmiddagen, men måste få bort alla julsaker....ja de är kvar..:).för i morgon måste det vara borta! Tidspress är bra, men drygt:) Vi hörs på annat sätt! Kram <3

2011-01-19 @ 14:04:19
URL: http://blogg.mama.nu/familjenannorlunda/
Postat av: Emma

Usch så tråkigt att behöva tänka att man själv kunde gjort något för att undvika detta. :(



Jag har en kompis som har samma problem som du med preventivmedel och hon använder nu pessar. Hon är jättenöjd med det och säger att det tar två sekunder att stoppa in, sen sitter det i under natten och man tar ut det på morgonen (om man har sex på kvällen). Kanske något att prova? Jag förstår om ni inte känner er färdiga riktigt ännu, det är ju upp till var och en att sätta sin egen gräns. Hoppas det löser sig och att ni får en ny liten bebis längre fram.



Till er andra som tycker att de ska sterilisera sig: Sköt er själva och skit i det! Tycker ni att de har för många barn och annat som ni gnäller på så leta upp en annan blogg och följ den istället. Finns säkert någon tvåbarnsmamma som bloggar om sin vardag...

2011-01-19 @ 14:06:22
Postat av: Carola

Mirka: Ruskar bara på huvudet när jag läser vissa av dina kommentarer. Stå på dig! Du/ni gör de som känns bäst för er. Ingen annan har med de att göra.

Vill ni att er underbara familj ska växa så är de upp till er att ta de beslutet!

2011-01-19 @ 14:24:18
Postat av: Carolin

stackar satacars er tänker på dig

ska ni anmälaläkaren för att han/hon inte infrmera m ev biverknigar? hoppas ni blir med barn igen snart lycka till kramar Carolin i östersund

2011-01-19 @ 14:47:52
Postat av: AKP

Fy fan va trött jag blir på alla elaka kommentarer.

VARFÖR har folk ett behov av att sprida skit och elakhet?

Man behöver inte alltid tycka och tänka som andra MEN varför har man ett behov av att uttrycka det i elakhet?

NEJ FY FAN!!

Ni gör som ni vill, vi är alla människor!! Tänk om folk kunde inse att livet och människor är sköra och bara vara SNÄLLA!!



Önskar er all lycka, vad ni än väljer och hur ni än väljer att leva! <3

2011-01-19 @ 14:57:59
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Anonym

När fick du missfall :(?

2011-01-19 @ 15:12:18
Postat av: Anna

Kul och kul... Kondom är ett bra skydd... Vill man inte riskera något så kanske du ska överväga detta alternativ. Känns som enklare än att "bara byta" medicin.

2011-01-19 @ 15:14:59
Postat av: GBP

Men fy:-( Det är ju inte alltid lätt att märka allt och komma ihåg att läsa bipackssedlar på dittan och dattan.



STOR kram till er



2011-01-19 @ 15:25:53
URL: http://healthaboveall.blogg.se/
Postat av: Liselott

Jag är läkarstuderande.

Förstår verkligen att du blev orolig men jag tror inte det behöver betyda att det är medicinen som orsakat ditt missfall,15% av alla graviditeter slutar med missfall och det är ännu vanligare över 35 års ålder,även kvaliteten på mannens spermier försämras med åldern (och hur man mår i övrigt).

Det är aldrig så att bara för att man inte haft ett missfall tidigare så kan det inte hända utan varje graviditet räknas som unik så att säga.

Vill ni försöka få barn igen nu så ring till den läkare som skrev ut medicinen och fråga om det är möjligt att få byta ut den och tills ni gjort det är

väl kondom helt perfekt även om man levt länge tillsammans.

Många är som du,tål inte preventivmedel och då är det ju kondom eller pessar som gäller.(om koppar spiral inte heller funkar)

När ni känner er färdiga med barnfödandet rekomenderas att din man gör en vasektomi,sterilisering som är ett väldigt enkelt och säkert ingrepp.

Lycka till och grattis till en stor, fin familj!

Inte alla lyckas ju få 10 barn,jag vet många som kämpar med att få 1 barn!

2011-01-19 @ 15:33:10
Postat av: Agneta

kolla upp hur länge efter Peter har slutat med medicinen som det kan ge fosterskador, en del mediciner finns kvar i kroppen länge och kan ge biverkningar långt efter man slutat ta medicinen. Lycka till!

2011-01-19 @ 16:01:15
Postat av: Camilla Lorentsen

ååå va tråkigt att de blev som de blev med de lilla livet i magen :( Ni e verkligen otroliga och tänk om man va så sköna som ni vi har bara 2 och jag blir så impad av dig sköna Mirka :O)

Är så GLAD att jag hittade din blogg :O)

Kramar från mig till dig :O)

2011-01-19 @ 16:11:53
Postat av: Liselott

Det föll bort lite text från mitt förra inlägg..

Att det står så i en bipacksedel är ganska vanligt på många mediciner och det betyder egentligen bara att medicinen inte är testad så mkt som krävs för att helt kunna utesluta fosterskador.

Kan tex vara att få människor använder den eller att medicinen är ganska ny.

2011-01-19 @ 16:15:43
Postat av: Emelie

När det står under rubrik graviditet och amning är det kvinnan det gäller. Kolla med läkaren för att bli säker men jag lovar att det bara gäller kvinnan och inte mannen.

2011-01-19 @ 17:52:24
Postat av: Emelie

Såg att det stor "du eller din partner..." nu :( Tråkigt :(

2011-01-19 @ 17:53:46
Postat av: eedaaa

jag förstår att ni inte läste på bipacksedeln, jag läser aldrig den.. Om jag inte får konstiga symptom jag inte haft innan ;)



Hoppas ni får bytt medicin och ödet vill ni ska ha en till :D

2011-01-19 @ 18:02:01
URL: http://eedaaa.blogg.se/
Postat av: Jessica Ringdahl

Hej!

Jag hoppas verkligen att det finns möjlighet för Peter att byta medicin. Styrkekramar till Er!



2011-01-19 @ 19:30:05
Postat av: Anonym

nemen fy så tråkigt :(

2011-01-19 @ 20:15:11
Postat av: linda

tänk inte så. för det kan varit fel på barnet från början ju flera barn man får ju större e risk för missfall. så tänk inte så. men om det e hans medecin så avakta 3 månader tills det försvinner ur hans kropp. medecinen alltså. det kan sitta i ens kropp ett tag. men jag tror ej det berode på hans medecin det kan varit något fel från början. vilken månad vad du i eller vecka? min barnmorska sagt man måste hålla sig lugn o undvika stress första månaderna. kram

2011-01-19 @ 22:42:57
Postat av: Michaela Lejonberg

Hoppsan! Trist o få läsa sånt i efterhand, ingen som upplyst er om det heller?



Hoppas det löser sig med allt! Att Peter får bytt medicin utifall att ni blir gravida igen så samma sak slipper uppstå!



Kram på er!

Postat av: Petra

Åh vad trist =(... men tyvärr är jag nog också en sån som inte lusläser packsedeln till medicin... och läkare brukar ju inte sitta och rabbla upp alla biverkningar om det inte är något speciellt!



Hoppas att han kan få byta medicin!



Kram

2011-01-20 @ 07:08:53
URL: http://bloggen.willvin.se/
Postat av: Anna Edwartz

Hej Mirka



Jag klarar heller inte av preventivmedel men pessar fungerar inte så kul men det går .

2011-01-20 @ 07:14:58
Postat av: Sofie

Så tråkigt med erat missfall, jag missade det, beklagar verkligen!

2011-01-20 @ 10:25:20
Postat av: Helene

Hej!

Tycker mycket om att läsa din blogg förutom att jag reagerar på ditt ovårdade språk du använder lite då och då...



Hoppas du inte pratar så till dina barn eller att de läser din blogg.



Nu blir du säkert jätte irriterad på denna kommentar och kanske tycker jag är känslig. Det är helt ok...



Lev väl och må så gott!!!

2011-01-20 @ 12:13:58
Postat av: Jennie ♥

Hej tjejen!

lycka till me allt !

Just nu har jag en tävling på bloggen där man kan vinna väggtext/väggdekor i samarbete med Paxlux.se till ett värde för 250 kr :) Hoppas du vill vara med!



http://jennsiii.blogg.se/2011/january/tavling-i-samarbete-med-paxluxse.html#comment



KRAM

2011-01-20 @ 16:41:53
URL: http://jennsiii.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja den där kommentaren som Jessica så käckt skrev...kan man ju bara skratta åt:) Så sjukt patetiskt sagt...

Det är helt o håller upp till er hur många barn ni vill skaffa. Eran kropp säger nog stopp när den tycker att det räcker.

SVENSKA AVUNDSJUKAN!!



Nä, jag håller på er ni är hur goa som helst...kram!!

2011-01-20 @ 17:42:49
URL: http://emilbenjamin.blogg.se/
Postat av: Elionora

Seriöst den där "Jessica" väx upp själv och låt folk göra som dom vill, om du stör dig så mycket på att Mirka och Peter har många barn så läs inte hennes blogg absolut ingen som tvingat dig!



Ska du skriva såna onödiga kommentarer så skriv inte alls sköt ditt egna ointressanta liv!



Bara kämpa på Mirka och Peter jag håller tummarna för er att ni ska lyckas!



Kramar!

2011-01-21 @ 08:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0