Tårt-tips

Många har frågor kring mina tårtor, sockerpasta mm så jag försöker besvara det mesta här och nu:-)

Sockerpasta eller sugerpaste finns att beställa på flera olika ställen och den finns i flera olika märken.
Jag har mitt favoritmärke som heter Ballinas och den finns bara att beställa från vissa butiker tex:
tårtdecor eller kakburken.
Anledningen till att jag gillar just Ballinas sortiment är att den smakar bäst (vissa andra märken är helt vidriga i smaken) och framförallt så slipper man använda smörkräm eller margarin under den när man täcker tårtan. De flesta andra sockerpastorna börjar "svettas" om man lägger det direkt på grädden:-(
Sockepasta går att färga och då är det enklast att använda pastafärger.
För att täcka en tårta så kavlar man ut ca.500g sockerpasta för en normalstor tårta och lägger på när tårtan är fylld. Det går även att medellera med sockerpasta men blommor mm görs bäst med blompasta eller flowerpaste.
Det finns även modelleringspasta men går lika bra att blanda sockerpasta och blompasta 50/50:-)
Sen är det bara att låta fantasin flöda:-D

På familjeliv finns en tråd som heter "tårttråden" där alla tårt-entusiaster finns och där får man mycket tips och råd:-) Jag lärde mig mycket därifrån när jag var nybörjare....nu hinner jag dock inte läsa där så ofta men det är en perfekt sida för de som vill lära sig allt inom tårtandet:-D

Kommentarer
Postat av: Me & My Baby Dolls

Terve :)

Hur mår ni?

Får jag fråga hur ni bor, hur stort?

Jag själva har 4 småbarn, alla under 2 år och vi bor i en fyra...

Skulle vara kul om du hörde av dej i min blogg! (när du hinner)

Kramar/Satu

2011-02-08 @ 12:37:05
URL: http://mybabydolls.blogg.se/
Postat av: Sarah

Du är helt fantastisk :-) Att du orkar! Jag har 3 ungar och är helt slutkörd, hehe.

2011-02-08 @ 12:58:50
Postat av: Anna

Åh tack så jätte mycket för dessa tips. Nu ska jag också sätta igång med tårtbak :)



Kram en 8-barns mamma

Postat av: kristina

Vilken fin blogg du har. Beundrar dig oerhört mycket! Du har en helt underbar familj. När jag såg på tv:n igår hur glad Kevin var för att han skulle bli gudfar.. måste jag säga att jag fälde en tår.. vilken underbar liten kille!!

2011-02-08 @ 14:06:28
URL: http://krillankarlsson.blogg.se/
Postat av: Madde :)<3

Hej,jag heter madde och jag brukar titta på familjen annorlunda...där du är med=) Din familj på familjen annorlunda är en av mina favorit familjer=)

2011-02-08 @ 15:08:12
URL: http://baaramadde.blogspot.com
Postat av: Karin

Tack för tårttipsen:-)

2011-02-08 @ 15:21:01
Postat av: sandra

Hej!

Kolla på er i går o tycker ni är fantastiska... Så mysiga!!

Kolla i din blogg varje dag...Det är som med morgonkaffet...jag är beroende...Kolla på dina tårtor på bloggen o hade jag bott i märsta hade jag lugnt beställt flera av dej!!!! Men bor ganska långt bort typ i söder om jönköping=( Ha det bra!!! Kram Sandra

2011-02-08 @ 15:24:29
Postat av: whatthefuckdotcom

Fan du får sluta skriva om sånt här gott!!! Nu måste jag ju gå till affärn! ;)

2011-02-08 @ 16:45:17
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack för tårttipsen. :) Alltid kul med lite tips. ;)



Kram!

2011-02-08 @ 18:15:52
URL: http://adnilas.blogg.se/
Postat av: Ida

Kevin var så söt när han berättade om att han skulle bli gudfar till Nellie:)Så mysigt ni verkar ha det, alltid roliga saker på gång:)

Ser fram emot att få se mer av er i Familjen Annorlunda:)

2011-02-08 @ 18:20:11
Postat av: Linda BT (3barns tvillingmamma)

JAG BEUNDRAR ER SOM KLARAR AV SÅ MÅNGA BARN. HAR SJÄLV TVILLINGAR + 1 ÄLDRE SYSKON! =)

/LINDA

2011-02-08 @ 18:25:18
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: Åsa Xandersson



Tack för de bra tårttipsen! :-)



Tänkte passa på att tipsa om en jättebra matblogg jag har hittat. Väldigt lätt & god vardagsmat , och andra bra enkla recept :



http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg



Lycka till !



2011-02-08 @ 20:17:49
Postat av: Johanna från Finland

Här har du ännu en beundrare, du är helt fantastisk med dina barn, så lugn när det stormar till med busungarna... Gillar hela din familj jättemycket!!!

2011-02-08 @ 21:09:56
Postat av: Sanna

Åh vad glad jag blir över att du har en blogg, jag hittade precis hit. Jag älskar programmet Familjen Annorlunda och jag älskar det faktum att ni valt att vara just...annorlunda:-) Sedan beundrar jag er som personer, att ni verkar vara så jordnära, kärleksfulla och ha så bra koll på läget med tio barn. Jag och min man har två barn hittills och det är jobbigt bara det tycker vi. Förstår inte hur ni klarar det men beundrar er det gör jag. Ha det så bra tillsammans, jag önskar er all lycka och välgång.

2011-02-08 @ 22:23:56
Postat av: Johanna

Tack för alla tips! Men skulle gärna vilja ha lite recept på tårtfyllningar! =)

2011-02-08 @ 22:25:17
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-02-09 @ 00:42:47
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hej! Åh, vad kul det låter =) Jag bakar mycket men inte så ofta tårtor, kanske får ta och börja med det. Ha en bra dag!

2011-02-10 @ 09:10:54
URL: http://mysticcc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0