Nya sjukdomar....

Victor var hemma igår då han hade haft feber under natten och en jobbig hosta. Han har klarat sig ifrån febern men hostan sitter i fortfarande och därför är han hemma även idag.
Jag skulle ha köpt mera alvedon igår men jag min lilla ärthjärna glömde ju bort det:-(
På natten kom Alice och la sig i vår säng och Peter känner att hon är kokhet! Och ingen alvedon hade vi hemma!
Vad gör man då....? Jo, han klädde på sig och åkte till Statoil och köpte alvedon mitt i natten:-)
Så Alice har stannat hemma idag hon med och febern har hållt sig borta än så länge i alla fall:-)

Såg imorse när jag lämnade Oliver till hans (och Alices) avdelning att det hade skrivits på deras info-tavla om ett fall av svininfluenssa där! En fröken misstänkte starkt att det är flera av de som haft just det då de varit sjuka och haft alla de symptomen:-(  Jag tror absolut inte att våra små feberfall har något med det att göra men just ordet svininfluensa är ju lite skrämmande i sig..... Får hålla tummarna på att våra vaccinationer sen förra vintern har nån verkan.
Jag vaccinerade ju mig när jag väntade Nellie....undrar om hon har någon skydd av det nu??
Eftersom Peter är känsligare mot infektioner så måste vi ju vara lite mera försiktiga känner jag....

Nu ska jag hämta Oliver och Thor från dagis....tjingeling:-)


Min lilla godisskål:-D

Kommentarer
Postat av: paula

hej enligt bvc så är de som vart vaccinerade under graviditet skyddade även barnet så att säga, när jag frågade om man skulle vaccinera ungarna igen.När de gällde de stora så sa hon ngt lustigt att det skulle räcka med vanliga säsongsinfluensa vaccinet(?) med tanke på hur mycket snack det har vart om denna svininfluensa vaccin så börjar man undra hur mycket det handlade om att tjäna stålar egentligen.Jag vaccinerade mig förra året när jag var gravid,och aldrig mer, fick en stoor böld, som kliade,klåda över hela kroppen,den varade å var hemsk, det anmäldes som en biverkning..så never again,å nu m så många fall av narklopepsi så lär jag INTE vaccinera mina ungar förräns det finns mer kunskap i vaccinet.Krya på er!!

2011-02-02 @ 14:19:49
URL: http://paulaeklund.blogg.se/
Postat av: Mia

Men fy håller med dig de vill man ju verkligen inte höra svinflunsan ,mman blir ju lite rädd att man ska få de men hopps som du att våra sprutor hjälpt här oxå. Har oxå funderat på om våra små som då låg i magen har något skydd ja har en liten på 8 månader ,ja har inget hört. Man kanske borde höra efter??? Vi verkar ha samma som ni med hög feber o jobbig hosta tycker de alldig tar slut med sjukdomarna de går bara runt. Längtar till våren hoppas på bättring då. smarrigt godis ;) Ha en bra eftermidda.

2011-02-02 @ 14:34:19
Postat av: denice [http://litendenice.blogg.se]

Superfin blogg! :D

2011-02-02 @ 14:53:26
URL: http://litendenice.blogg.se/
Postat av: Mony

Jag undrar hur du med så många barn = stor erfarenhet, tänker om Alvedon och febernedsättande?



Själv försöker vi undvika febernedsättande och ger det bara då febern stiger över 40 grader.



Jag tror feber är bra för kroppen och ett sätt att ta kål på bakterierna.

2011-02-02 @ 14:53:29
URL: http://www.moasling.com/Blog.aspx
Postat av: Maria

Visst finns det de som inte klarar svininfluensan men jag är ganska säker på att media ligger bakom denna hysteri som blev.



Hela vår familj fick svininfluensa när första utbrottet var här. Man hade inte ens hunnit börja vaccinera i skolorna. Vår yngsta var för liten för vaccination men vi hade ändå aktivt tackat nej. Oavsett vilket så hade vi inte hunnit få den ändå.



Iaf så låg vi sjuka...8 personer under 1,5-2 veckors tid...ja alla fick det inte samma dag. Visst, man hade influensa, men den som mådde sämst var jag och fick åka till akuten. Jag kände mig tungandad. Men läkaren sa att om jag hade tagit det lite lugnt så hade jag inte blivit som jag blev. Jag blev inte ens inlagd för infektionen var på väg bort enligt blodprov.



Det var ju jag som fick sköta markservicen här hemma när alla var sjuka. Jag eldade, hämtade ved, högg ved, lagade mat osv. Lilltösen var knappt 6 mån men hon fick det lindrigast...kanske då hon fick det sist och jag som nr 2 och jag helammade.



Alla influensor ger dödsfall. Är man frisk i grund och botten så ska det inte vara några problem. Era barn är väl friska liksom du, det är väl bara Peter som har ngn sjukdom men han är kanske vaccinerad?



Krya på er! Kram

2011-02-02 @ 15:03:57
URL: http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com/
Postat av: Mirka Norrström

Paula: Jag fick också problem efter sprutan, fick så jäkla ont i hela överarmen att jag grinade nästan varje gång jag rörde armen lite! Att klä på sig en tröja var en pina utan dess like:-( Hade så i 3 hemska veckor!



Mia: Visst får våren komma nu:-D



denice: Tack:-)



Mony: Jag ger inte alvedon i första taget men när febern är hög så får de det till natten. Peters äldsta son fick feberkramp när han var drygt året och slutade andas och låg inlagd på sjukhus efteråt och efter det fick hans feber inte överstiga 38 grader. Det var en upplevelse man inte vill vara med om igen och därför är vi lite extra vaksamma, speciellt på nätterna....

2011-02-02 @ 15:04:27
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Mirka Norrström

Maria: Håller absolut med dig och tror inte heller att vi har något att vara rädda för eftersom vi är friska:-) Men vi valde ändå att vaccinera oss allihopa förra året för att minimera riskerna att vi får det och kanske smittar vidare. Hade det varit idag så hade vi nog inte gjort det utan bara Peter;-)

2011-02-02 @ 15:08:12
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :)

Vi hade Svininfluensan under mellan dagarna. Jag klarade mig men mina 2 barn och sambo var jätte sjuka. sjukast var min sambo trots att han är den enda i familjen som vaccinerade sig! Barnen hade högfeber i flera dagar och ´väldigt hängiga. 2åringen sov mest hela dagarna. Vi fick först veta några veckor efter att vi haft det då läkarna misstänkte rs på våran minsting. Skönt att få veta i efter hand. hade nog fått lite mer panik om vi fått veta vad som igentligen pågick. har ju blivit så skrämd av media.

2011-02-02 @ 15:28:12
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: Josannah

VILL INTE skrämma dig, men jag läste i aftonbladet att de som är vaccinerades drabbas mer och utsätts farligare, därför har finland slutat med att ge vaccin, nåtting med att 52 barn drabbas av 60 som vaccineras. ingen av min familj (6 ungar) har blivit vaccinerat, och de mår prima. =S

2011-02-02 @ 15:32:53
URL: http://nightday.blogg.se/
Postat av: Thessan

Josannah: Det är ju narkolepsi de pratar om, inte att de blivit värre i svininfluensan.

2011-02-02 @ 15:43:14
URL: http://morriislajf.blogg.se/
Postat av: Smurvelmurvelsmurfen

Har man bara fått en vaccination är skyddet antingen väldigt svagt eller i princip obefintligt är jag rädd. Livslängden på B-minnescellerna varierar mellan 3 månader - livet ut (därför kan vissa vaccinationen ge skydd livet ut medan andra bara ger ett kort tag). Influensavaccin är en aktiv vaccination, så har man fått två vaccinationer kan man nog ha visst skydd även i år, men något särskilt omfattande är det inte.

I vanliga säsongsinfluensan ingår i år svininfluensan där man även tagit bort vissa grejer som det var problem med tidigare år. Exempelvis är skvalen borttaget i och med att detta användes för att man skulle producera sådana enorma mängder på så pass kort tid.



Men som sagt, litet eller mer eller mindre obefintligt skydd om ni fått en vaccination, har ni fått två kanske det finns visst skydd kvar. Men jag har inte såna enorma mängder kunskap om just det vaccinet, kan mer om vaccinationer rent allmänt.

2011-02-02 @ 15:59:49
URL: http://smurvelmurvelsmurfen.blogg.se/
Postat av: carola

åh så glad jag är över att hittat till din blogg.

Jag beundrar dig så.



Själv är jag 4 barns mamma och försöker få vardagen att fungera.

Nu ska jag kika runt här och fixa länk om det är OK

varma kramar

2011-02-02 @ 16:07:51
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vara rädd om Peter, hur kan man vara det och samtidigt skaffa 10 barn!!

Försök att tänka klart 10 barn=Superduperegoist

2011-02-02 @ 16:29:49
Postat av: Mirka Norrström

Ditt anonyma lilla pucko: För det första: Om du nu vore liite mera informerad så skulle du veta att Peter har inte haft sin sjukdom mer än de senaste åren! För det andra så är han ingen skör tråd som man behöver sätta in i en glaskupa! För det tredje: Varför är man ego om man viger sitt liv åt sina barn och familjen och prioriterar bort allt annat??

Vore man mindre ego om man hade barn enligt normen och valde att tex ha karriär?

Öppna dina kort så kan vi diskutera egoism....så lätt att klämma ur sig sånt skit när man döljer sig bakom anonymitet, eller hur?

2011-02-02 @ 16:51:43
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Jenny (mamili)

Tror man blir extra nojig vid ordet svininfluensa pga förra vinterns mediahysteri men jag hoppas ni klarar er framförallt för Peters skull då!



Till Anonym: Är det mer egoistiskt att ge sitt barn syskon och engagerade närvarande föräldrar än att skaffa ett ensambarn som går på dagis 06:30-17:30?? Bara en stilla undran.... :)

2011-02-02 @ 17:02:38
URL: http://mammans.wordpress.com
Postat av: Karin

Du anonym ovanför: Hur kan det vara egoistiskt att skaffa 10 barn? Är man inte 2 om det?! Det har jag iaf alltid trott. Tror föresten att Peter har vett att säga nej om han inte vill ha fler. Kanske är du avundsjuk för att du inte har en stor härlig familj?



Mirka: Jag beundrar verkligen dej! Du får allting att se så lätt ut! Själv hinner jag knappt med nåt på dagarna...har 2st :)

2011-02-02 @ 17:41:45
URL: http://liamojag.blogg.se/
Postat av: kajsa

Var med och tävla om ett maxfactor kit värde 1200 kr, på skrh.blogg.se

för att vara med och tävla följ instruktionerna :)



lycka till



skrh.blogg.se

2011-02-02 @ 18:07:22
URL: http://skrh.blogg.se/
Postat av: Mom of three boys

Bra svarat Mirka (till anonyma lilla pucko) !

2011-02-02 @ 18:08:24
Postat av: Linda

Hej Mirka!



För det första, fantastiskt bra svarat på den korkade kommentaren av "anonym"!! Jag vill bara säga att du verkar vara en toppenmamma åt dina fina barn. Blir lite full i skratt när jag tittar på alla bilderna av dem högst upp på första sidan, de är ju så lika dig allihop, finfina killar och tjejer!!

Må så gott

Linda

2011-02-02 @ 18:34:57
Postat av: malin

Jag vaccinerade mina barn när svininfluensan kom första gången, mest för att barnen skulle känna sig tryggare eftersom en av mina barn förlorade sin klasskompis i svininfluensan, men denna vända har jag inte vaccinerat dom alls...

2011-02-02 @ 19:14:29
URL: http://vittochrosa.blogspot.com/
Postat av: Emma

vaccinet gäller inte så länge, så de som vaccinerade sig föra året rekommenderas att ta vaccinet igen... Det e iaf vad vi har fått höra i skolan

2011-02-02 @ 19:47:53
URL: http://mammatillunderbarabarn.blogg.se/
Postat av: Anna

Krya på er!



Kram en 8-barns mamma

2011-02-02 @ 20:05:04
URL: http://trollistrollmorsan.blogspot.com
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke.

Läskigt det där med svinis. Hur är det egentligen med de där är man skyddat med vaccinet från förra året? Vi tog ju hela familjen förutom minstingen.



Hoppas ni blir friska fort :) Kramar.

2011-02-02 @ 20:38:43
URL: http://emmasandracaroline.blogg.se/
Postat av: Deeqa

får hoppas att det inte är svininfluensa :/

gillar din blogg :)

2011-02-02 @ 21:22:42
URL: http://deeqaa.blogg.se/
Postat av: Melinda - Mamma till Maja ♥

Vilken karl du har! :)

2011-02-02 @ 21:42:43
URL: http://melindawingren.blogg.se/
Postat av: micha

blir så sur på alla anonyma... alla som skriver elaka komentarer kan läsa denna text, man kan inte vara alla till lags så om ni inte har något snällt att skriva så låt bli...



det var en gång en far och en son som skulle sälja en åsna i en närliggande by mannen satte sig på åsana och sonen gick bredvid. Efter ett tag passerade de en klunga människor som utbrast:” Titta på den grymme mannen som rider och tvingar sin spenslige son gå bredvid.”



Då bytte mannen plats med sonen. ” Se på dagens ungdoom. De saknar all respekt. Sonen rider medan den stackars gamle fadern får gå!.”



mannen satte sig då framför sonen och båda red på åsnan. ”Har ni sett vilka grymma män som tvingar sin åsna bära så tungt!”, fick de höra.



De steg av och gick på varsin sida av åsnan för att en stund senare mötas av ett hånfullt skratt: ”Se på dessa dårar som har en åsna, men som går ändå.



Till slut hjälptes de åt att bära åsnan. ”Titta vilka dumskallar som bär sin åsna i stället för att rida den. De är från vettet” sa folk.



Med detta tyckte fadern att det räckte och vände sig till sin son:”fattar du nu att vad du än gör här i livet kommer du aldrig att vara alla till lags. Förspill inte din tid med att försöka!”



2011-02-02 @ 22:27:49
Postat av: tarja

Åh, läskigt med den influensan. Men tur att du har en superkarl som åker till statoil mitt inatten. Men det hade nog min oxå gjort... vad gör man inte för sina barn? ;)

2011-02-02 @ 23:19:41
URL: http://lillamammabitchen.blogg.se/
Postat av: Sofia

Usch, det är säkert inte svininfluensan. Krya på er!

2011-02-02 @ 23:31:43
Postat av: Ida

Strunta i de som bara kommer med påhopp, de är bara avundsjuka och gömmer sig bakom ett anonymt namn.

Det är väl knappast egoistiskt att ha 10 barn, tvärtom. Känns som det är mer egoistiskt att välja bort att ha familj och istället satsa på karriären.

Det är ju det bästa som finns att ha en stor familj.

2011-02-03 @ 07:24:54
Postat av: Trillingmamman

Hej vännen...



Skickar de varmaste krya-på-er kramarna. Har du hört med vårdcentralen om du kan få Alvedon på recept? Det är då en enlitersflaska i stället för dessa små fjuttisar till flaskor som tar slut fort. Kostnaden är densamma så när som en tia.

Vi fick det utan problem eftersom vi hade många barn. Prova....

Kanske var det bara slut som du skrev...



Ser också att du fått en påhälsning av en anonym beundrare igen.... Ja vad säger man? Eller är man ens förvånad längre? Att du kan behålla ditt lugn är beundransvärt inför sådana KORKADE inlägg. Vilket tålamod du har ;-)....



Plikten kalla här som vanligt.... kafferasten är slut. Vi hörs när mina snoriga, gulliga sover...



Kram så länge

2011-02-03 @ 08:13:07
URL: http://www.familjenxl.bloggplatsen.se
Postat av: jessica

är det inte jobbigt att ha 10 barn? :o

2011-02-03 @ 10:31:19
URL: http://jessicahagstrom.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Älskar att fler har börjat sälja alvedon m.m.

Då slipper barnen lida hela natten till apoteket har vett att öppna.

Hoppas ni kryar på er och att det inte är svinet som hälsat på

2011-02-03 @ 12:27:11
URL: http://unggammalmamma.blogg.se/
Postat av: Anette

Fin blogg... :) och vilken härlig familj ni verkar va. :)

2011-02-03 @ 12:28:24
Postat av: Annica

ja jisses vilket pucko ( den anonyma)



hoppas ni får hålla er friska snart!!!

kram

2011-02-03 @ 15:06:30
URL: http://trollmorsbusungar.blogg.se/
Postat av: EMMA - en massa smarrigt

Gott! =)

2011-02-03 @ 21:34:52
URL: http://emmadenblonda.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hej Mirka !

Flickorna liknar pappa - Peter och sönerna liknar dig .. Men de har en fin blandning av er båda :)

kram

2011-02-04 @ 18:25:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0