Dop mm

Det har varit full rulle hela helgen....igen:-)
I fredags skulle lokalen dekoreras mm inför Nellies dop i lördags:-)

Jag gör ju alltid mina tårtor själv....har nog faktiskt inte köpt en tårta någonsin! Men nu fanns det inte tid till att göra tårtor så jag köpte både smörgåstårtor och vanliga tårtor och nöjde mig med att göra dekorationen till en färdigköpt tårta.
Så medans Linda började dekorera lokalen, satt jag och pysslade med tårtdekorationen. I normala fall sitter jag och pysslar i timmar då fantasin brukar skena iväg under arbetens gång men jag hade inte ork att sitta uppe till småtimmarna och nöjde mig med enkel dekoration:-)


Själva dopet gick väl si så där..... Vi har döpt alla barnen och det här dopet var nog bland de sämsta dopen....bara Victors dop som varit värre! Orsaken var väl prästen och Nellie och Victor hade samma präst.....inget vi kunde välja utan ville vi ha dopet den helgen så var det med den prästen:-(
Nu skötte denna alkoholiserad gubbe till präst dopet liiite bättre än när Victor döptes MEN långt ifrån bra. De var de mest opersonliga dopen som funnits och gick fortare än X2000! Delar av texter struntades i helt och hållet och det utan att kolla med oss.... Att denna präst inte fått sparken för åratal sedan är ett under utan dess like! För typ alla som råkat få honom har upplevt det samma!
Efter Victors dop ringde jag och klagade men det verkar inte ha hjälpt. Och nu är vi ju inte ett dugg religiösa nån av oss men vi vill ändå att själva dop-ceremonit blir fint och minnesvärt. Okej, minnesvärt blev det ju ändå:-D:-D


Linda med Nellie, Peter med Thor, Kevin och Jag


Och hela familjen + Linda:-)

Skit samma, döpt är hon och hon skötte sig helt exemplariskt vår mini prinsessa:-)
Efteråt åkte vi och gästerna (där många tyvärr inte kom...vissa utan att ens meddela det:-() till vår lokal för fika.
Eftersom vi hade köpt mängder med tårtor så uppmanade jag alla att äta såå mycket de bara orkade:-D


Ost/skink-smörgåstårtan


Lax/räk-smörgåstårtan:-)


En mini-tårta som Peter bara skulle ha:-)


En mäktig choklad-tårta som Oliver valt:-)


En supergod jordgubbstårta som jag och övriga barn valde:-)


Till sist tårtan som jag dekorerade med en sovande bebis och lite blommor:-)

Vi hade jätte-trevligt i goda vänners sällskap och barnen sprang runt både inne och ute och lekte:-)

Nellie fick massa fina presenter. Kläder, gosedjur, Hello Kitty-filt, fotoram, guldörhängen, guldhalsband med guldhjärta mm TUSEN TACK TILL ALLA VÅRA VÄNNER!!

Sen fick Nellie även ett jättefint annorlunda present....



och innehållet....


Superkul och tackar så mycket alla gulliga människor på Meterfilm + världens bästa filmteam!

Efter fikeriet mm gick vi hem och bara slappade några timmar. Kl. 18 skulle jag på en Willvin-visning hos Johanna!
Jag och Nellie blev hämtade av självaste Willvin-Petra och Jenny vilket var såå snällt av tjejerna:-)
Hemma hos Johanna var det först en visning om Willvin-produkterna och därefter skulle vi gästerna tillsammans blinga en väska som kommer att auktioneras ut på Tradera och alla pengarna går oavkortat till barncancerfonden!


Petra (ståendes) och 2 av de inbjudna gäster


Vi diskuterar hur vi ska smycka väskan:-)

Johanna hade gjort massa goda snittar som vi åt och sen var det lite alkoholfritt bubbel el. sprite el. kaffe till det:-)

Det var såå gott att jag åt som om jag varit svältandes:-D

Resultatet av våran blingade väska får ni som är nyfikna se när den läggs ut på Tradera;-)

Vi hade en hur trevlig kväll som helst och jag är såå glad att jag äntligen fick träffa Petra och att jag fick lära känna de andra goa tjejerna:-) Tack så mycket tjejer för en supertrevlig kväll!

Söndagen tillbringades mestadels utomhus, det var fint väder men börjar verkligen bli höst-kallt nu. Jag hade tvättstugan också.....

På kvällen tjatade ungarna på att få äta upp den sista tårtbiten som var kvar trots att de ätit massor med tårta i två dagar:-D Jag själv var rätt less på allt vad tårtor heter vid det laget och löste tjatet på detta vis:

De fick tårtan, varsinna sked och en uppmaning: ÄT!
Sen var det bara o kasta resterna:-D:-D Så nu är det tårtfritt i huset igen:-D

Idag och imorgon är skolbarnen lediga pga planeringsdagar. Dagisbarnen är ju lediga varje mån och fre så det har inte kännts som en måndag idag:-D
Nu måste jag börja med middagen:-)

Kommentarer
Postat av: caroline

Gud vilka fina tårtor! Nästa gång får du mer än gärna skicka resterna till mig xD

2010-09-27 @ 15:39:01
URL: http://carrofliin.blogg.se/
Postat av: Ida

Finna tårtor. Borde finnas någonstans där man med kan anmäla präster.

Bara komma i kontakt med rätt person så får man nog hjälp.

2010-09-27 @ 15:43:08
Postat av: Birgitta

Oooooooooooooo, så fina tårtor! Det är fanken, stt du bor så långt från mig! Ska ha tårtor nu i oktober!

Nä, nog tycker man att präster borde ta sitt yrke på ett bättre sätt! Fyy ,på honom, ett dop är ju ingen löpande-band ceremoni. Kram!

2010-09-27 @ 15:53:27
Postat av: Grynet

Var det Olle? ^^

2010-09-27 @ 15:55:20
URL: http://gryyneet.blogspot.com
Postat av: Izabelle

Vilka fina tårtor, men varför fick Peter en för sig själv? eller jag kanske missuppfattade ;)



Åhå, Petra är ju SÅÅ snäll :) Skulle också vilja träffa er/dig, men jag är ju bara ett barn o det går la inte då eller??

Men det är väll höstlov snart... ;)



2010-09-27 @ 16:02:36
URL: http://izabellelindberg.blogg.se/
Postat av: Mirka

Grynet: Japp;-)

2010-09-27 @ 16:18:08
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Grynet

Haha han döpte mig när jag var 12 eller något. jag hann ju knappt in i kyrkan förrän det var klart. Sedan gick han ut och rökte. Jag förstår precis vad du menar ;)

2010-09-27 @ 16:34:42
URL: http://gryyneet.blogspot.com
Postat av: Jasminen på landet

Oj vad mycket gott du visar och vilka vackra dopbilder.

2010-09-27 @ 17:16:56
URL: http://psskapelser.blogspot.com
Postat av: Martina

Vad trist att behöva dras med en sådan präst!

Och jag måste säga att det är sååå oförskämt att inte dyka upp om man tackat ja till en inbjudan. Tro mig jag vet hur besviken man kan bli, min egen pappa gjorde samma sak när vi skulle döpa vår dotter....

Och du, Petra är väl bara för härlig!

2010-09-27 @ 17:22:07
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: Izabelle

Vilka fina tårtor, men varför fick Peter en för sig själv? eller jag kanske missuppfattade ;)



Åhå, Petra är ju SÅÅ snäll :) Skulle också vilja träffa er/dig, men jag är ju bara ett barn o det går la inte då eller??

Men det är väll höstlov snart... ;)



2010-09-27 @ 17:33:57
URL: http://izabellelindberg.blogg.se/
Postat av: Mirka

Izabelle: Peter VALDE en tårta men den åts av alla...

2010-09-27 @ 17:50:39
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: antonia

Är Kevin och Linda gudföräldrar? :)

2010-09-27 @ 18:27:38
URL: http://miss-sparkling.blogspot.com
Postat av: Lotta

Men fy vilken präst att han får jobba kvar är mig obegripligt och speciellt i det yrket. För "de mer troende" om du förstår mig rätt är han som präst själavårdare och ska hjälpa och stötta människor.



Men dina tårtor köpta eller inte var som vanligt SUPERFINA och jag hade gärna ätit av dem ;D men också fy för de som INTE KOM ELLER HÖRDE AV SIG!!!!

Man är bara inte så oförskämd (eller tyligen är man de)det är trots allt ett dop(grrr...).



Men stå på dig i allt du gör oavsett om det gäller det du skriver i bloggen(eller INTE VILL skriva) eller bla dina vänner,du vet själv vad du VILL och vad du KAN...



Kram

Lotta

2010-09-27 @ 19:09:12
Postat av: Carina

Trist med en sådan präst. Han verkar ju inte ta sitt yrke, som man väl också får säga är ett kall, med något allvar.

Men ni var i alla fall superfina hela familjen.

Och så många goda tårtor. Nellies tårta var ju bara för söt.

Svårt att beräkna åtgången när folk inte kan meddela att de inte kommer.

2010-09-27 @ 19:26:03
URL: http://justmintoo.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej!

Tråkigt med en sån präst.

Härliga bilder på er och barnen!

Kram

2010-09-27 @ 21:16:51
Postat av: Ida

Ursäkta men VARFÖR väljer man den helgen om man vet att prästen är värdelös? Får man nog skylla sig lite själv. Trist hur som helst.

2010-09-27 @ 22:17:55
Postat av: Mirka

Ida: Jo, för att det var helgen som passade oss bäst, kyrkan har varit väldigt fullbokad. Sen fick vi veta om vilken präst det skulle bli först lite senare....Så valet var typ att döpa henne det bokade datumet eller vänta några månader. Och eftersom jag brukar ha dop när barnen är ca. 3-4mån så ville jag inte vänta ännu längre....

2010-09-27 @ 23:01:27
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Trillingmamman

Hej Mirka!



Tråkigt att dopet inte blev som ni ville att det skulle bli. Skamligt att prästen inte tog det seriöst.



Tårtorna såg hemskt goda ut :-). Barnen ser nöjda ut också som fick ta del av det ett par dagar efteråt ;-).

Hoppas att ni alla mår bra i kalla hösten ( lääängtar till nästa år redan brrrr ).



Massor med kramar!!!

2010-09-28 @ 07:26:51
URL: http://www.familjenxl.bloggplatsen.se
Postat av: anna

Varför döper ni era barn om ni inte är ett dugg religiösa? Poängen med dopet är ju att man lovar att uppfostra barnet kristet och man välkomnar barnet in i guds familj. Känns det inte som hyckleri om man inte tror? O känns det inte som att man utnyttjar kyrkan? O känns det inte som att det inte är något man vill ge sitt barn om det ändå inte stämmer?

2010-09-28 @ 10:18:48
URL: http://annastipsarblogg.blogg.se/
Postat av: Mirka

Ana: Vi döper barnen för att alla i båda våras släkt är döpta och vi tycker att själva dopet är en fin tradition. Trots att vi inte själva är religiösa så ska våra barn själva få bilda sin egen uppfattning om tro, kyrkan mm. Vi själva tillhör trots allt den svenska kyrkan så varför skulle vi utnyttja kyrkan? Vi betalar ju våra kyrkavgifter med våra skatter...hade vi gått ur kyrkan så hade det varit en annan sak tycker jag. Allt som innebär att vara troende är ju upp till var och en att tycka och tro var de själva vill och även så gäller våra barn. För det finns INGEN här i världen som kan med 100% säkerhet säga om gud mm verkligen finns, därför kan inte jag säga vad våra barn ska tro på oavsett mtt eget tro...eller brist på det. Vi ger de bara den starten som vi själva fick och som så många andra barn får trots att de flestas föräldrar är lika lite troende som vi är;-)

2010-09-28 @ 11:17:15
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hej,

jag såg dina fina tårtor på tv, och Nellie's tårta blev ju jättefin den också!

2010-09-28 @ 11:31:50
URL: http://agataragata.blogspot.com/
Postat av: Elin

Har du gjort smörgåstårtorna själv oxå? Jättefina tårtor :)

Kram

2010-09-28 @ 11:45:44
Postat av: jenny ♥

Hej kära du, nu har jag lagt upp en bild på barnen i vagnen :) Glädjen är total här hemma! Kram Jenny

2010-09-28 @ 22:55:53
URL: http://www.jennyn.se
Postat av: anna

Mirka - Jag förstår hur du tänker. Men om man inte är troende så känns det ju rätt konstigt att döpa sina barn tycker jag. Själv har jag gått ur kyrkan och min man också så jag tror inte ens att vi FÅR döpa våra barn där. Visst betalar ni skatt o allt det där, men ni står ju inte bakom det som dopet innebär. Jag tänker också låta mina barn bilda sig en egen uppfattning och känner de att de tror på gud när de blivit stora kan de alltid vuxendöpa sig. Lättare det än att behöva gå ur kyrkan för att gå med i ngn annan (för de kanske inte väljer den kristna tron) alt gå ur för att slippa bli av med kosing varje månad. :-)

2010-09-29 @ 09:09:15
URL: http://annastipsarblogg.blogg.se/
Postat av: sargit

Hejs svejs

Vad tråkigt att dopet inte blev som ni önskade.

Ett tips är att kontakta kyrkoherden och tala om hur ni upplevde det (jos haluat niin voin kertoa hänelle siitä ja näyttää mitä olet kirjoittanut?).

Tyvärr är det alltför ofta som klagomål inte når fram till rätt instans.

Tårtan du dekorerade blev kanon fin!

Brukar själv aldrig heller köpa färdiga tårtor utan göra allt själv, men ibland orkar/hinner man ju bara inte med ;)

Är väldigt imponerad över allt du hinner göra i vardagen, själv har jag "bara" två barn och känner att tiden rinner iväg ;)

kram

2010-09-29 @ 19:50:25
URL: http://www.sargitochmp.blogspot.com.
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Vilka fina tårtor du gör! Önskar man vore sådär pysslig själv :)

2010-09-29 @ 20:59:58
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Linda

Synd att du inte blev nöjd med dopet, själv tyckte jag jättebra om Olle och begärde att få honom till båda mina barns dop.

Tyckte han var engagerad och mycket trevlig.

Hoppas du bara hade otur och att min upplevelse är vad folk i största allmänhet får uppleva.



2010-09-30 @ 19:35:05
URL: http://eldgrisen.blogspot.com
Postat av: Dorothea - Ett nästintill trillingliv

Vilka härliga bilder!

2010-10-08 @ 09:29:21
URL: http://www.alltforforaldrar.se/theans/
Postat av: Cecilia

Jätttefin bild på hela familjen :) tråkigt med prästen de lät inte roligt . Vi har inte haft denna otur när vi har döpt våra barn . Josefine var ca 6 mån när hon döptes , vi giftes oss samma dag , de har gått snart 14 år det blir den 30 april . Vi träffades den 3 juli -1994 . kram

2011-02-07 @ 14:49:40
Postat av: Anita

Härlig läsning och fina bilder tack för titten..

2011-02-07 @ 20:31:50
URL: http://aschymanblogg.se
Postat av: Anonym

Varför sparar du dopdekorationerna? varför inte bara ta bild på de ist? Hur länge sparar du dom?

Varför har Nellie blått band? Har all barnen haft samma dopklänning o band`?

2011-02-08 @ 09:21:19
Postat av: annika wahlberg

Så var det på vårat dop också....många som inte ens hörde av sig och tackade för inbjudan.

Många människor har inte vett och ettikett , så är det ju.

Blir man bjuden på ett dop ska man tacka ja eller nej .

Man ska vara tacksam över att man blivit bjuden. Det är ju bland det finaste kalas som man kan få komma på! Ja...en del människor är verkligen konstiga.

Det var jättekul att se dopet på teve. Ni var så fina allihopa!

Kram annika



2011-02-08 @ 11:26:47
Postat av: elin

hej hej vilken härlig familj ni är:) jag och min dotter sitter som klistrade varje måndag framför teven beundrar alla er med många barn.. läste om dopet att så många inte kom.. så var det för min sons ettårsdag det va många som inte kom och sket i att höra av sig fy fan säger jag så jäkla dålig stil, man blir så besviken och så har man bakat och grejat för att alla ska få plats och för att det ska räcka till alla helt i onödan!! hoppas ni alla mår bra och ha det så bra:) Mvh Elin

2011-02-10 @ 15:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0