Slappa dagar:-)

Det har varit en helskön långhelg med mycket god mat, frisk luft, sol, besök av goda vänner:-)

Killarna var ju iväg och fiskade i torsdags och kom hem dygnsura kl. 22:-D Utan fisk ska jag väl tillägga;-)
Det var första gången Victor följde med på en heldags-fiskeresa och jag gjorde ett litet miss....glömde packa med extrakläder åt honom!
Stackaren vart ju skitnödig mitt i fiskandet och inte bara en gång utan tre gånger:-D Men det löste han själv rätt bra, gick bakom buskarna och drog ner brallorna och gjorde sina behov:-D Sen att det kom bajs lite varstans är ju en annan historia men det slutade med att han fick åka hem i galonbyxor med ingenting under *sköönt*:-D:-D

Så hem kom det som sagt 4st blöta, hungriga killar (matsäcken åts upp tidigt) med lite skitdoft efter sig:-D
De hade köpt med sig mat från Mc Donalds och det såg onekligen gott ut när de frossade i maten:-)



I fredags regnade det lite lätt på förmiddagen men på med galonisar på de mindre så gick vi ut ändå:-)
Mitt på dagen blev det finare väder:-)


Lortgrisen Thor och Alice:-)

Vi var ute bra länge och orkade bara inte laga mat så Peter tog med sig alla tjejerna (inte Nellie då), Kevin, Oliver och åkte och handlade mat till lördagens grillning och Mc Donalds till dagens slappar-middag:-D

Lördagen bjöd på strålande sol och klarblått himmel!
Jag bakade en rabarber/vitchoklad-paj och kladdkakemuffins med white chocolade frosting på förmiddagen. Gjorde även egen potatissallad till grillningen:-)
Strax före kl. 14 kom Victoria och hennes syster Lillemor med Annelis barn (de var barnvakter) då de skulle grilla med oss:-)
I väntan på grillen satt vi och njöööt av värmen och kors i taket - Jag fick på mig ett par mina "vanliga" 3/4-byxor!! Kommer förresten även i vissa av mina "vanliga" byxor nu också *wihii*


Lillemor


Coola Victoria:-)


Peter började med att grilla korv och hamburgare åt barnen


Selina, Nora och Elias ritar i väntan på mat:-)


Benny har verkligen svårt med att ta av sig mössan trots värmen på över 20 grader:-D


Hamburgare-makeri


Mera mat, kött, majskolvar, champinjoner, baconlindade zuccinis


Thor väntar otåligt på baajs (eh...majs menar han*S*)


Paj med marsansås till efterrätt:-) Pajen är mycket godare än vad den kanske ser ut som;-)


Muffinsen


Barnen gillade verkligen pajen men muffinsen dög bara utan frostingen (som vi vuxna gillade)


Myspys med Nellie:-)

Gästerna åkte hem kl.17 men vi var nog ute till kl.20...det var så skönt att bara finnas och se barnen leka, cykla mm:-)

Igår var jag trött, Nellie hade inte sovit så värst bra på natten....
Efter frukosten fyllde jag min kaffethermos, klädde på barnen och gick ut. Strax efter kom min lillebror Tony med sonen Vincent ut:-) Jag och brorsan min ses inte så ofta även fast vi bor nästan grannar med varann...han jobbar mycket och när han inte jobbar så håller han på med musik, spelningar mm så det var riktigt roligt att umgås med honom och Vincent i ett par timmar:-)


Lill-killen Vincent


Min lillebror Tony


Kevin och Thor ska spela boll:-)

Vi tänkte ta vara på det fina vädret igen och beslutade oss för att grilla kycklingfiléer:-) Till det åt vi sallad och stekta färskpotatisar *gott*.
Alices kompis Nicole fick äta med oss hon med:-)



Peter köpte en söt tomte till uteplatsen:-)

Min mamma kom på besök på eftermiddagen....

Idag är det dagis/skola igen och hade kl. 09.30 redan kommit upp över 5 000 steg!! Det gör verkligen sitt med dessa promenader till dagis el affären fram o tillbaka så jag lär ju verkligen lätt ta igen helgens låga steg-antal:-D

Nellie ska vägas igen kl.13 och jag måste be bvc-tanten att kolla hennes ögon igen. Tycker inte att gulheten har minskat alls....Hur länge kan bebisar ha en släng av gulsot egentligen?? Är rätt novis på den saken;-)

Sen är det öppet hus med fika och loppis på barnens dagis idag mellan 15-18 så det är ju ett måste:-D Brukar alltid hitta nåt smått och gått på deras loppis:-)

Nu ska jag ta itu med hushållet innan Nellie vaknar:-)
Kram kram

Kommentarer
Postat av: Linda Glaas

Hej, skulle jag kunna få receptet på pajen med vit choklad?

2010-05-17 @ 11:10:51
Postat av: Anna Köhler

hej Mirka och familjen



vilken underbar grilldag ni fick.

vilka fina barn ni har med grattis i efterskott till Nellie..

2010-05-17 @ 11:19:27
URL: http://annakohler.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh så härligt ni verkar ha haft det i helgen, tycker det är fantastiskt bra att ni är ute så mycket, åter igen säger jag det att jag känner till många barn som tittar alldeles för mycket på TV och spelar Data/TV-spel dag ut och dag in (känns det som)...

Så en STOR eloge till er för det :) Man mår ju så himla mycket bättre när man är utomhus jämfört med att sitta vid en skärm, så är det ju även för vuxna.



Sedan undrar jag bara om du har lust att lägga upp en lite närmre bild på din bror, vore kul att se om ni är lika eller om något av era barn är lik honom, bilden du lagt upp är inte så tydlig.



Ha en riktig kanon-dag Mirka & CO! Njut av varandra!



Hälsningar från Sara

2010-05-17 @ 11:36:30
Postat av: Sara

Sedan har jag ytterligare en fråga till dig Mirka. Kommer du på recepten själv på alla underbara bakverk och mat? Eller har du någon speciell sida/kock som du lånar från? =) Du har precis samma smak som jag när det gäller bakning, bland annat så ÄLSKAR jag choklad - kladdkakemuffinsarna lär man ju testa att göra någon gång!



Kram!

2010-05-17 @ 11:38:58
Postat av: Trillingmamman

Hej Mirka!



Skrattade så gott åt fisketuren. Hur många skulle häva ur sig det där med bajsandet ;-). Så rakt och ärligt. Någonstans har jag hört att skitiga barn är glada barn :-).



Härligt att ni fick en superhelg. Samma här eftersom pojkarna börjar bli bättre, men det var ett tag där som jag kände det var läge att kasta inhandduken och ringa Poolia. Nu sitter jag på jobbet och får vila upp mig lite.



Må så gott och lycka till på BVC idag.



Kramar Eva

2010-05-17 @ 11:51:00
URL: http://www.familjenxl.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Det är nog ganska vanligt med gulhet. Äter hon bra och går upp i vikt så är det nog inga problem. De blir ju slöa om det är någon fara på taket. Min lille plutt var gul i tre-fyra veckor både ögon och hud, sen blev han grönaktig i huden men det är tydligen helt normalt när det där ämnet går ur kroppen! Såg lite intressant ut med en bebis som skiftade i grönt :) Lycka till på BVC!



Sara



2010-05-17 @ 12:37:23
Postat av: Anonym

Hej!

Vilken härlig helg ni ser ut att ha haft! Här i småland har vi haft det kallt, men försökt vara ute ändå. Måste bara säga att jag blir så himla glad när jag läser din blogg! vi har "bara" 6 barn som dessutom örjar bli stora nu, men vilken lycka det är med stor familj! Hoppa allt går bra på BVC :)



Ulle

2010-05-17 @ 14:28:41
Postat av: Johannah Mikaelsson

Hej! Vilken stjärna du verkar vara i köket,jag blev allt lite hungrig av ditt inlägg =)Visst är det skönt att vara ute hela dagarna, man sover så gott på natten (om ingen bebis bestämt sig för annat förstås), vår familj är alltid först ute på gården på dagarna.

2010-05-17 @ 18:56:52
URL: http://johannah-hemmahososs.blogspot.com
Postat av: Helena

Hej!

Skulle verkligen vilja recepten på både pajen och muffinsen.

2010-05-17 @ 21:34:05
Postat av: ann

Du är ju en hejare på att baka. Vilka tårtor du gör har du gått konditorutbildning? Jag skulle gärna vilja ha receptet på pajen och muffinsen.

2010-05-18 @ 18:32:09
Postat av: Anna Vierikko

min son var gul i nästan en månad.

2010-05-18 @ 23:18:47
Postat av: Mirka

Ni som vill ha recepten på pajen mm - Det kommer, har haft häcken full nu bara men det kommer:-)



Anna Köhler: Tack så mycket:-)



Sara: Tycker också att det är så skönt och bra att vistas ute med barnen....det blir ju lätt för mycket tv mm för dagens barn!

Ska fota bror min bättre nästa gång men kan säga direkt att vi är inte ett dugg lika! Tony är kopia på sin pappa som är "bara" min styvpappa (vi har samma mamma). Jag har dock en helbror och vi sägs vara rätt lika...fotar honom med vid tillfälle:-D

Kommer inte på recepten själv utan hittar de lite varstans och låter de goda så måste jag bara testbaka:-D



Eva trillingmamman: Ha ha haa, var ju lite lättad över att bajsandet hände när jag inte var med:-D Härligt att pojkarna är bättre men jag vet att det är tufft när de små får magsjukan samtidigt...bara att bita ihop och rida ut stormen!Och det fixade du/ni fint tycker jag:-)



Sara: En grön bebis låter lite festligt:-D



Ulle: Visst är det en lycka med en stor familj...skulle aldrig "byta" bort min:-D Bvc-rapport kommer...;-)



Johannah Mikaelsson: Tack, älskar bakandet men inte att laga mat:-D Peter är duktig på matlagning och gillar att experimentera och jag har väl blivit lite duktigare med åren jag med:-D Barnen sover som stockar av all frisk luft:-D



Ann: Jag har ingen utbildning alls....jag bara älskar att baka och tårtandet är ett kärt hobby som jag tyvärr inte har så mycket tid med just nu:-( Är helt självlärd;-)



2010-05-18 @ 23:57:45
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0