Thors bajseri...

Eftersom så många har kommenterat just angående Thors känsliga mage så tyckte jag att det var enklare att skriva ett inlägg om det:-D

Tack för alla tips ang. magen hans:-) Jag har själv funderat på om det är mjölkprodukter han reagerar på men eftersom magen är periodvis helt normal och kan vara det i längre perioder så har jag ändå varit tveksam till det....
Evas kommentar angående ketchup väckte också min nyfikenhet!
Thor gillar ketchup men framförallt så älskar han tomater! Men han är överkänslig mot både ketchup och tomater och blir knallröd kring munnen när han har ätit det! Så nu undrar jag verkligen om det kan vara orsaken till magproblemen??
Ska nog börja med att utesluta all tomat i hans kost....funkar inte det så får vi ta itu med mjölken:-)

Nellie är sjuk:-( Febrig, snorig och hostig...och gnällig och mammig som bara den, lill-plutten:-(

Kommentarer
Postat av: Michaela Lejonberg

Walther är både tomat och laktosintolerant! Han blir jättedålig i magen av vanlig mjölk, kan funka i maten i små mängder. Men jag kör nästan alltid på hans mjölk när jag lagar mat. Låglaktosprodukter klarar han fint!



Tomater blir han precis som Thor, knallröd! Desvärre fick Walther en större reaktion för ett år sen i samband med tomatsoppa! Han var prickig hela han och gnällde över att det kliade! Dagispersonalen som varit med under maten var jätteledsna över det inträffade... vi hade påpekat dagen innan att undvika just tomater då han varit så ful runt munnen. Dock hade den personalen vi sagt till INTE meddelat övriga styrkan detta! Så den personalen som ringde var helt förstörd över att den andra personalen sagt till EFTERÅT!!

Slutade iaf med att vi fick ringa VC och fick tavegyl utskrivet! Han är LIVRÄDD för tomater nu, så fort han ser en tomat säger han "nej tack, ja fåj pjickaj!"

Men prova att utesluta vissa saker, annars får ni söka för det! Hoppas det löser sig för er! Inte kul alls med barn som inte mår bra!

Postat av: Lena- snart 6 barnsmamma

Jag ville bara kika in oh säga att jag älskar din blogg! Ni är en sån fin familj.. Och visst är det kul med många barn! Finns inget roligare eller vackrare. <3

2011-02-09 @ 19:00:54
URL: http://lenongen.blogg.se/
Postat av: Malin

Vi har samma problem med min Melkers mage. Jättelös till och från, men inte sjuk. Jag har själv misstänkt att det kan vara mjölk men då borde han samtidigt ha ont tycker man... Svårt det här. Hoppas ni hittar en lösning.

2011-02-09 @ 19:05:32
URL: http://www.mittlivmittbekymmer.blogspot.com
Postat av: Anna

När jag blev allergisk mot mjölk så kunde jag äta det i perioder och sen blev jag jättedålig i magen och sen kunde jag äta det ett tag till innan det blev samma visa igen. Så det tog ett tag innan vi förstod vad det var. Gå till läkaren så de kan ta tester och se om han är allergisk mot någonting :) kram.

2011-02-09 @ 19:06:10
Postat av: Smurvelmurvelsmurfen

Hur gammal är Thor? (Ehm, känner att jag borde veta det efter att ha följt den här bloggen ett tag men ja.. :P) Laktosintolerans kan vara både medfödd och komma med åren. Har man medfödd laktosintolerans får magen fnatt redan av mjölk vid amning eller liknande. Annars brukar laktos först visa sig vid ca 4 års ålder. Är själv laktosintolerant.

2011-02-09 @ 19:12:17
URL: http://smurvelmurvelsmurfen.blogg.se/
Postat av: Natalie & Bella

10 barn?! Oj, hur orkar du? Jag orkar knappt med ett, ha ha! Du är nu min nya idol, super-kvinnan :-D

2011-02-09 @ 19:15:27
URL: http://rackartussenochjag.blogg.se/
Postat av: yasmine modell fru och mamma

hoppas du har en fin kväll

2011-02-09 @ 19:57:40
URL: http://yasminegill.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min äldsta son kunde inte dricka ren mjölk men yoghurt och sånt gick bra.

Glutenintolerans då?

2011-02-09 @ 20:05:32
Postat av: Kerstin

Hej, du har en kanon bra blogg, gillar den skarpt!! Men du klockan på din blogg går en timma fel...ha det bra//Kerstin

2011-02-09 @ 20:35:57
Postat av: Carina

Hej Min dotter blev också röd runt munnen av röda bär/grönsaker samt citrus. Då röda bär/frukter å citrus frukter är korsallergi/överkänslighet. Vi tog bort allt rött samt citrus i ca ½ år. Sen började vi ge henne lite smått igen. Nu reagerar hon bara lite på citrus

2011-02-09 @ 21:14:26
Postat av: Linda BT - 3barns tvillingmamma

IBS..... kolla http://www.magotarm.se/



//Linda

2011-02-09 @ 21:28:08
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej!

mina barn (4st) har samma problematik med magen, men det händer när de blivit kall, dvs när de tex suttit kallt, gått barfota och blivit kall...

Trodde först inte på sambandet, men har med åren insett att svärmor hade rätt i den frågan ;)

Har många gånger fått hämta på dagis för "magsjuka" vilket det inte varit...

Linda

2011-02-09 @ 21:35:51
URL: http://lindaslivochlitetill.blogspot.com
Postat av: Johanna

Nån där ute med klumpfot? www.klumpis.se

2011-02-09 @ 22:37:00
URL: http://www.klumpis.se
Postat av: paula

visste ni att det är onaturligt för våra magar att dricka mjölk? att magarna mår INTE bra av laktosen??

man ska för det första inte ge barn under ett år mjölk,sedan OM man har barn med tex eksem, andra födoämnens allergier så ska man utesluta allt med laktos.

Ang mjölken så är det en kvinna,vars namn jag ej minns,en läkare som kommenterade detta, att våra magar ska INTE ha laktos!Att vi i sverige envisas med att firtsätta hälla i våra ungar mjölken...

2011-02-09 @ 22:42:11
URL: http://paulaeklund.blogg.se/
Postat av: Christin Johansson

Hejsan!

Min yngste son hade samma problem när han gick på dagis o var två år. Personalen hade en bajslista där de skrev tid o konsistens på det som kom i blöjan. Vi slutade m fibrer o han blev genast bättre. Hemma åt han mkt knäckebröd eftersom jag alltid åt det o likadant var det på dagis, plus all frukt han fick där(tre ggr/dag). På dagis tog de bort allt grovt bröd, han fick vitt i stället, frukt fick han som vanligt. Han blev bättre i magen bara på en vecka. Fibrer i maten är jättebra för oss vuxna om vi samtidigt dricker mkt vätska, annars kan vi bli förstoppade. Barn under två år ska däremot inte äta så mkt fibrer. Kram Christin

2011-02-10 @ 00:27:41
Postat av: Mikaela

Hej Mirka o Peter!



Jag läser din blogg varje dag och tycker den e så intressant, ni e favorit familjen i Fam A...Jag hoppas vi får se er i flera säsonger av fam A. :D..Tack för att du delar med dig av erat liv o vardag!



Kramar

2011-02-10 @ 00:36:47
URL: http://micka85.blogspot.com
Postat av: J' Xenia Sheikh

HEEEH, coolt men ofta

2011-02-10 @ 00:54:09
URL: http://sheikhs.blogg.se/
Postat av: Sofia

Stackare, hoppas de blir bra snart.

2011-02-10 @ 02:00:54
Postat av: m a j a n

Hoppas att ni får ordning på Thors mage och att lilla Nellie kryar på sig!

2011-02-10 @ 07:36:06
URL: http://majan.blogg.se/
Postat av: Carola Sundberg

Hej Mirka!

Vet ju inte hur det har varit förut för Thor, men jag kan säga att min dotter som blir 11år alltid har haft problem till och från med magen när hon har ätit eller drukit mjölkprodukter.

Det började vid 6 mån och vi har varit hos läkare uteslutit ALL mjölk i perioder, men kommit fram till att hennes mage är mer känslig vissa perioder än andra. Nu är hon så stor att hon själv märker/känner när det inte fungerar med mjölk och då dricker hon Låglaktos /Laktosfri mjölk och mjölkprodukter.

I maten går det bra eftersom man kokar maten.

Hon får precis som Thor jätte lös mage och var även känslig för ketchup,jordgubbar och andra röda bär mm när hon var mindre om hon fick det runt munnen. Nils har ochså lite problem men inte alls lika mkt. Även Nils är känslig för Röda produkter om de hamnar runt munnen.

Hoppas det blir bra och ni kommer fram till vad det är..Jag är glad att det inte har varit gluten för det är inte roligt hua.



Kram.

2011-02-10 @ 08:51:44
URL: http://mylovleykids.blogg.se/?tmp=1008385
Postat av: Hanna mamma till 4

Hej när min dotter hade problem med magen så fick jag förklaring till varför tomat och ketchup kan påvärka magen: Blir de röda runt munnen så påvärkas tarmarna på likadant vis de blir irriterat och rött innuti tarmen och då kan de få ont i magen eller lös avföring..

2011-02-10 @ 09:02:23
Postat av: Barnens Hjältar

Min son testades för allt möjligt men de hittade inget. Min egen läkare trodde att det var ett vanligt syndrom som många ungar får dvs Toddlers diarreeha.



Läs här: http://pedclerk.bsd.uchicago.edu/toddlerDiarrhea.html



Finns ingen bra sida på svenska men det finns en del trådar på familjeliv



Nu ber jag om ursäkt ifall någon redan skrivit detta men jag är lat och orkar inte läsa tillbaka

2011-02-10 @ 14:12:01
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Maria

När jag var mindre var jag laktosöverkänslig vid förkylning och sedan när förkylningen gick över gick mjölk bra igen. Kan vara något liknande helt enkelt.

2011-02-20 @ 01:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0