I gott sällskap:-)

Så, det var den helgen det och även första advent är avklarad.....nu börjar nedräkningen till julen *hualigen*:-D

Jag fick en kommentar för nån dag sedan och jag har stört mig lite lätt på den. Inte så att jag tagit illa vid mig eller blivit upprörd eller så nej, nej utan jag har bara lite svårt att förstå hur människan tänker?

H*n undrade varför vi ,icke-troende som vi verkar vara, firar advent och jul överhuvudtaget?

Alltså som jag ser på saken så borde de flesta ganska enkelt kunna se/förstå att de flesta i Sverige och många andra länder med firar jul och allt runt om det för att det är en tradition...inte för att de är troende och kristna.
Det har med åren blivit en fin tradition och hur många egentligen tror ni firar det med Jesus födelse i tankarna?
Mina morföräldrar är så ateister man bara kan vara men de har alltid firat jul. Min mamma och styvpappa är jätte-kristna men de firar julen mera som en tradition.

Så handen på hjärtat nu: Firar NI jul för den kristna biten och kanske till o med går till kyrkan på juldagsmorgon mm ELLER firar ni jul för att det är en tradition?
Ni som firar jul för den kristna bitens skull- HUR firar ni? Gör ni något speciellt för att framhäva då allt det kristna mm?
Är bara nyfiken på hur flera ser på fenomet JUL:-)


I lördags fick vi lite finbesök! Våran kamerakille Håkan kom med sin fru Sara och sonen Ludvig:-)
Och med sig hade de lunch till allihopa, kinamat:-) Tackar tackar för det;-)
Det var jättekul att träffa Håkan igen och att få träffa Sara för första gången:-) Ludvig har vi redan träffat 2 gånger tidigare:-)
Jag hade bakat lite gott till fikat på förmiddagen....


Kladdkaka, chokladmuffins och sirapskakor:-)

Ungarna busade med Håkan och babblade nästan sönder hans öron tror jag.... Det märktes mer än tydligt att de hade saknat sin Håkan-bråkan:-D



Sara var hur go hon med och vi hade en trevlig dag tillsammans:-)


På eftermiddagen fick jag världens huvudvärk och var som en bojsänke resten av kvällen:-( Nån drog nog upp proppen kändes det som....

I går fick vi besök igen...Och då var det goaste Helena som kom med sina barn:-)


Fick en blomma och choklad som advents-present:-)
Tackar tackar för det;-)

Jag hade bakat 2st sockerkakor och vi började med att fika. Senare lagade jag pannkakor till barnen som fick äta före oss och när de var klara fixade vi vuxnas middag, fläskfile, pommes frites mm:-)
Vi hade en trevlig heldag tillsammans...precis som det ska vara i goda vänners sällskap:-D

Imorgon är det då dags för det vaginala ultraljudet! Är så där pirrigt nervös inför den så tur att jag har tid redan på förmiddagen:-D

Annars då.....jo, det är kallt ute! Sitter helst inne i värmen men var tvungen att ta mig till affären imorse med barnen. Tur att jag köpt varma skor och en varm jacka.....synd bara att jag glömde ta på mig leggings under jeansen:-D Fast det är riktigt vackert ute så liiite gillar jag og vintern ändå:-D

Kram kram så skriver jag om gyn-besöket imorgon sen............kanske......hihihii

Kommentarer
Postat av: Maria med 4

Ang. det här med julfirandet... Vi är kristna (på svenska kyrkan-vis - inte så mycket halleluja) och vi går i kyrkan ganska mycket under julen. Första advent, Lucia, julafton, julotta och säkert någon gång till. Barnen är med ganska mycket, men inte alltid. Yngste sonen var Jesusbarnet förra julafton, det var mycket uppskattat!

Julkrbban är självklar för oss, och sen tonar vi ner det där med tomten lite. Vi har t.ex. ingen tomte som kommer med klapparna. Däremot några prydnadstomtar som har sin givna plats, så vi är inte renläriga på något vis ler.

2010-11-29 @ 15:06:13
Postat av: Smulan

Jösses du bakar och bakar =) Har aldrig tanken slagit dig in på att öppna hembageri eller något? Vaginalt ultraljud? Brukar ni göra det uppe i Stockholm? Det är ju lite olika från kommun till kommun har jag märkt, här i Skåne får vi 2 vanliga ultraljud, i Göteborg gör det bara ett har jag för mig. Så varför vaginalt ultraljud? Kram

Postat av: Åsa

Vi är kristna och firar julen med Jesus i åtanke MEN vi gör också allt annat med jultomte, julklappar och julbord.

Vi har julkrubba hemma. Köpte en ny för 3 år sedan och den är sååååå fin.

Vi går i kyrkan på julafton. Antingen på fm och då är hela familjen med eller på midnattsmässan (om morföräldrarna sitter barnvakt) och då bara maken, jag och äldste sonen. Det är underbart vackert i kyrkan då!!

Julotta skulle jag aldrig falla mig in att gå på!!



En mysig grej är att äldste sonen läser Julevangeliet högt för oss på kvällen när alla klappar är utdelade och maten uppäten. Det är så fint och jag älskar att höra det!



Allt jag önskar inför julen i år är att jag får gå i kyrkan, att det är mysigt där vi firar julen och att barnen tycker det är roligt med julklappar mm.

2010-11-29 @ 15:38:03
Postat av: Anonym

Firar för traditionen, är inte kristna förutom att alla är döpta :)

2010-11-29 @ 15:58:12
Postat av: Nora

Jag tror inte på Gud,men tänker mer på symboliken kring Jesu födelse.När man tänder ljuset på första advent så är det liksom en påminnelse om hopp och kärlek.En tanke åt de människors håll som har det svårt..Kanske hemlösa,sjuka o.s.v.Ett ljus i mörkret helt enkelt...

För oavsett om Jesus fanns eller har funnits så är julen ju en symbol för kärlek och att ett barn har fötts!Ett mirakel!Känner mig nog mer andlig efter barn en innan tror jag...Tänker mer på julens betydelse o.s.v



Lycka till imorgon!Iiiih spännande!!

2010-11-29 @ 15:59:06
URL: http://swedeinskewsby.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Vi är inte kristna men firar julen ändå.

Men bara för det är en tradition.

Hela släkten samlas.

Äter mat, tittar på kalleanka, kan du vissla johanna, karl-bertil johnssonsjulafton och svensson svensson. Sen öppnar vi julklapparna.

Brukar ha tomte ibland och ibland inte. Nu har alla blivit så stora så då brukar vi strunta i det.



Sen på juldagen och annan dagen brukar vi fira med övrig släkt, familj och vänner.



Riktigt mysigt faktiskt!

2010-11-29 @ 16:00:58
Postat av: Susanne

Hej!

Här hemma firar vi julen som en tradition och besöker inte kyrkan. Visst har jag tänkt några ggr att man kanske skulle ta en tur till kyrkan pga jag har hört hur fint det är då.. Så med andra ord mest för att jag är nyfiken.. Ha det bra! Och lycka till imorgon.

2010-11-29 @ 16:03:04
URL: http://livetisusanne.blogg.se/
Postat av: Veronica - 3barns mamma,väntar 4.e & pluggar

Vi firar jul pga traditionen samt att det är ett jyllene tillfälle att få träffa nära och kära, ha det trevligt och mysigt. Jag går till kyrkan då och då, dock för sällan =)



Vad duktig du är som orkar baka så mycket trots 10barn!!!! har 3 och är helt slut, eloge och bugningar till dig som orkar och verkar vara en urgullig mamma.

2010-11-29 @ 16:10:23
URL: http://virrisbyvirris.blogg.se/
Postat av: Becks

Vår familj är kristen. Vi firar jul som "vanligt". Vi går i kyrkan ganska mycket, har ingen jultomte som kommer med presenterna och läser julevangeliet ur bibeln innan vi öppnar presenterna. Annars kan jag inte se någon skillnad till andra.

Ha en bra dag! '

Och lycka till i morgon!

Kramar.

2010-11-29 @ 16:15:27
Postat av: Alexandra

Jag går till kyrkan/kyrkogården på julaftons morgon, men inte av den saken att jag eller min familj är kristna utan den att min mormor fyller år på julafton och hon dog för två år sedan, men annars firar jag julen som en tradition, om man nu kan kalla det en tradition så som jag firar jul :P haha.. :)

Älskar att läsa din blogg!!!

2010-11-29 @ 16:18:26
URL: http://alexandraolin.blogg.se/
Postat av: Petra

Svår fråga egentligen - för vi firar ju dels traditionsmässigt med allt vad det innebär - men julens kristna budskap är heller inget konstigt här hemma - mest för att jag vill att barnen ska lära sig att julen inte bara handlar om ytligheter, klappar och att frossa i mat...



Men oavsett är det en balans mellan det ena och det andra - det ena utesluter inte det andra heller!



Lycka till med Vul ;-)



Kramar

2010-11-29 @ 16:21:13
URL: http://bloggen.willvin.se/
Postat av: Sandra

Så spännande med vul imorgon!!! Uppdatera så fort du kan, jag är minst lika nyfikn som du!

Postat av: Jessica

Vi är inte troende men firar jul ändå en självklar tradition för oss....

2010-11-29 @ 17:33:19
URL: http://www.busnova.blogspot.com
Postat av: Caroline

Är uppvuxen i ett kristet hem och vi firade alltid in julen genom att läsa Julevangeliet ur Bibeln- högläsning... Try it! ;-)

2010-11-29 @ 17:46:14
Postat av: monica

De var löjligt av den personen som undrade varför ni firar jul..de gör väl alla i dag,vare sig man är kristen el ej..Sen kan jag väl personligen tycka att de ligger mycket fokus runt de materiella o att vi glömmer bort varför vi firar jul..Själv är jag kristen medans min man inte är de..Vi firar vanligt kan man säga.....men när jag bodde hemma så läste mamma från julevangeliet o de skulle jag vilja att vi gjorde här hemma oxå..Jag påminer barnen om varför vi firar sen är vi som Alla andra oxå materiella

Tycker du får dom mest dumma kommentarena här inne..Löjligt av folk o vräka ur sig allt möjligt....ha en fin vecka!Mvh Monica

2010-11-29 @ 18:38:07
Postat av: monica

Glömde skriva att julkrubban har en mycket viktig plats i vårt hem..den symboliserar varför vi firar jul tycker jag../Monica igen

2010-11-29 @ 18:40:47
Postat av: Anneli

Hej!!

Jag är kristen och troende sedan jag var 15 år, alltså sådär i 22 år. Min sambo är inte troende, men han har gått med på att döpa båda våra barn. Mer som en tradition.

Vi firar jul med en tradition av tomte och klappar. Jag åker gärna till kyrkan på kvällsmässa, men någon julotta blir det inte numera. Vår kille på 8 år har gått på miniorer och minstingen 5 år går på kyrkans barntimmar. Jag vill att de ska få en möjlighet att lära sig om Jesus och hela historien om det, men jag vill inte tvinga på dem något. Jag tycker bara det viktigaste med julen är att man firar den med dem som står en närmast, äter gott och man fokuserar på barnen! Julen är barnens högtid, tycker jag! Många barn fascineras av just berättelsen om julkrubban och har man möjlighet att gå på en julkrubbsvisning innan är upp till var och en!

Jag tycker du och din familj är helt otroliga, så många som ni är och har ett så öppet hem för alla era vänner, det är verkligen något att beundra och tänka på!

2010-11-29 @ 20:02:53
URL: http://livetbarn.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag firar jul för traditionens "skull" men har även Jesus födelse i åtanke är både döpt(när jag var 15 år och självvalt)för att få konfirmationen som jag ville göra (självvalt =D).Både jag och min man firar jul enligt tradition (han är muslim)men de 7 år vi varit tillsammans har vi firat jul men ingen av oss har lärt vår son (5år)något om respektive religion för det får han bestämma själv när han vet vad "det handlar om" och är vuxen.



Kram

Lotta

2010-11-29 @ 20:12:16
Postat av: Nelly

Jag vill påpeka en sak angående julen. Det är inte alls enbart en kristen högtid! Det har funnits många typer av "julfiranden" låååååångt bakåt i tiden som haft olika betydelser. Googla gärna lite om julens historia om ni anser att det är fel att fira jul om man inte är kristen.



För mig är julen ett välbehövligt ljus i mörkret. Att få tända lampor och ljus, mysa och träffa familjen.

2010-11-29 @ 20:23:59
Postat av: Johanna

Äsch strunta i den kommentaren, man firar ju jul i länder där man inte ens tillhör kristendomen! Japan t.ex :)



Jag firar jul bara för traditionen, sedan kan jag tycka att det är ganska mysigt med julavslutningar i kyrkan och så, men det är inte anledningen till att jag firar :)

2010-11-29 @ 20:53:22
Postat av: Jenny

vi firar jul av tradition! Det är så trevligt att samlas,umgås och äta gott:) spännande med vul:)

2010-11-29 @ 21:08:38
Postat av: Satu & Ögonstenarna

Hej!

Kikar in på din mysiga blogg! Jätte söta barn har du!! :) Är du också finsk? Med tanke på ditt namn ;)



Kramar från Satu- Mamma till 4 barn under 2 år :)

2010-11-29 @ 22:38:42
URL: http://mybabydolls.blogg.se/
Postat av: Marit

Det är väl många som inte är troende soom firar advent och jul..

2010-11-30 @ 02:08:50
Postat av: Maria

Delar av familjen är kristen....läs jag å barnen. Mannen är inte troende men är medlem i svenska kyrkan. Jag är kristen och är lite aktiv i svenska kyrkan. Vi har dock valt att inte gå i kyrkan på orten utan vår gamla kyrka ca 2 mil bort. Jag sjunger i gospelkören och vår ena dotter sjöng i ungdomskören innan de la ner den. Barnen har också gått i kyrkis i den kyrkan. Kören sjunger vid flera tillfällen under jul och nyår och då blir det kyrkobesök. Jag är dock av den åsikten att man tror lika bra hemma och att man inte behöver gå i kyrkan jämt.



Vi firar jul som vanligt; vår egen familj (8 pers), mina föräldrar och svärmor och hennes man. Mycket handlar om tradidtion men vi tillhör kanske de som mer fokuserar på att umgås och ha trevligt än att ge en massa dyra julklappar. Barnen får julklappar men inget överflöd. Tomten kommer också även om det bara är några som tror.

2010-11-30 @ 08:14:53
URL: http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com/
Postat av: Annica

Julen är ju en tradition, vi är inte kristna, men julen e ju tradition och barnens helg, det va ett konstigt påstående tycker jag att man måste va kristen typ för att fira jul? hmm.



wiie va spännande, i dag får ni se lilla livet i magen, myyys, spännande att få rapport sen



kram

2010-11-30 @ 09:25:38
URL: http://trollmorsbusungar.blogg.se/
Postat av: Jessica Ringdahl

Hej Mirka!

Lycka till på VUL. Vi är jättenyfikna på hur många du väntar! Lycka till och hoppas att allt är bra och att det går bra!

Kram Jessica Ringdahl

2010-11-30 @ 10:13:23
Postat av: therese

åh vad spännande med vul :D hoppas allt går bra! hon kanske var super kristen och tycker de är konstigt att folk som inte tror på någon gud firar jul, jag tycker alla får göra som dom vill och ha vilken tro dom vill, dock har jag lite svårt för dom har tror på gud och koranen och bibeln m.m för dom är så himla kräkande och ser ner på vissa människor och man skall bete sig på ett visst sätt.

jag och min familj tror inte ett dugg på bibeln eller något annat eller är troende på nått men vi firar jul, spelar julmusik,har julpynt och gran och ger julklappar och äter god mat :) jag tycker inte man behöver vara troende för det.

2010-11-30 @ 10:29:01
URL: http://lillamami.blogg.se/
Postat av: Therese från Blekinge

måste först berömma din blogg.alltid kul o läsa den :)

vi är inte kristna här,inte mer än att vi har döpt båda barnen.

men vi firar alltid julen med både tomtar julklappar mat mm

tycker det e tradition o fira det

älskar julen

2010-11-30 @ 11:35:42
Postat av: Knuza

Jag är inte kristen och kommer aldrig bli och firar jul .. Eller ja jag träffar en liten del utav släckten och äter och julklappar men mer än så är det inte..

Måste man vara kristen för att fira jul menade h*n ?



Kram

2010-11-30 @ 12:44:26
URL: http://knuzaa.blogg.se/
Postat av: Laila Gustafsson

Jag är inte kristen alls visst har varit nån enstaka gång i kyrkan vid min sons konfa å vid skolavslutningar men annars går jag inte annat än bröllop å tyvärr begravningar vilket man helst vill slippa.....men som jag haft oturen att haft lite väl många som senaste åren.

Jag firar julen för att de är en tradition inte för att jag är religiös för de är jag inte så för mig är de tradition med julbak pyssel som mobilen jag gjorde som finns på min blogg å lite pepparkaksbakning STORA pepparkakor som jag å sonen sen dekorerar å hänger upp som utsmyckning.

Så jag anser inte att man behöver vara religiös för att få fira julen INGEN å jag menar INGEN religion har ensamrätt på den traditionen anser jag.



Kram Laila

2010-11-30 @ 21:15:59
URL: http://mittlivmedvark.blogg.se/
Postat av: Emma

Julen är ju traditionsbunden till tusen. Är inte kristen men går på midnattsmässan ändå för att jag vill. Annars är vår jul inte vidare kristen kan man inte påstå.

2010-11-30 @ 23:19:09
URL: http://typisktbra.se
Postat av: Sofia

Jag firar också jul för att det är en tradition. Jag är döpt och konfirmerad men går aldrig i kyrkan (utöver ett Luciabesök varje år), och jag kan inte direkt säga att jag är någon som utövar religion. Men jag fick lära mig för ett antal år sedan att de som firar jul, påsk och så vidare utan att vara vidare religiös kallas för utifall-kristen, så det är jag :)

2010-12-01 @ 00:08:53
Postat av: sargit

Julen är barnens högtid, men även för mig en helg att påminnas om Jesu födelse.

Ja, jag är kristen och tror på Gud och Jesus (suprise ;) då jag ju jobbar i kyrkan hihii).

Men hemma då jag var liten firade vi nog julen mer av tradition än annat.

Själv ser jag julen mer som en kristen högtid än tomte besök.

Men vi firar nog som de flesta, i gemenskap med släkt och familj, julklappar, god mat, julmusik, sällskapsspel och tv samt midnattsmässa (även de gånger jag inte jobbar, tycker det är mysigt).

Jag brukar även försöka orka upp till finska julottan som är efter den svenska (är morgontrött).

Hemma har jag julstjärna i fönstret(påminnelse om betlehems stjärnan) och en julkrubba i trä framme. Adventsljus för att "räkna ner" inför ankomsten dvs julen.

Jag tycker inte att det är fel att fira jul fast man inte är troende, ser det mer positivt att folk vill fira jul av kärlek till varandra, ge och ta emot kärleksfulla julklappar av varann, umgås och ägna sig åt familjen, vara mer givmilda och förstående helt enkelt.

Julen är ju trots allt en helg med kärleksbudskap :)

Men en sak jag har lite svårt för är då det verkar för många mest handla om hur mycket eller dyra presenter man fick :(

Julklapparna är inte jul för mig, den betyder mer...

Min man är inte troende direkt men har inget emot att gå i kyrkan på söndagarna eller kyrkans verksamhet. Iaf har han inte sagt något emot det ;)

Oj, blev lite långt...

Sköt om dig!

Kram

2010-12-02 @ 00:58:23
URL: http://www.sargitochmp.blogspot.com.
Postat av: Moa

jag kan inte låta bli att tycka att det är en konstig kommentar... hur många ateister i sverige firar INTE jul? jag tror det är en ganska liten andel faktiskt.

2010-12-04 @ 21:20:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0