Nellies namn...dop...

Nu har Nellie fått alla sina namn, jag valde ett till namn som jag bara ville få med:-)
Så hon heter:

NELLIE  Freya Savannah



ANG. DOP

Alla våra barn är döpta. Inte på grund av religiösa skäl utan för att jag gillar seden och tycker då att eftersom både jag och Peter är döpta så var det rätt naturligt att även döpa våra barn:-)

Alla barnen har ju då ävengudföräldrar. Och då har vi kommit till det svåra när det gäller Nellies dop....

Jag kan inte påstå att vi har gjort så lyckade val alla gånger när det gällergudföräldrar:-( Vissa av gudföräldrarna var då när de blev tillfrågade , väldigt bra vänner med oss och det kändes rätt att fråga de...Men sen har några flyttat långt bort mm mm så nu har man liksom noll kontakt med de och det tycker jag är supertråkigt:-(
Jag vet inte riktigt hur vissa ser på det här med att acceptera/tacka ja till att bli gudförälder till ett barn??
Är det bara en kul grej eller?

Jag har blivit frågad om att bli gudförälder en gång och jag tänkte igenom det länge och väl innan jag tackade ja till förfrågan! Jag vill känna att jag kan och vill hålla kontakten med gudbarnet oavsätt vad som händer oss vuxna i mellan! Jag vill kunna finnas där för mitt gudbarn om hon behöver någon att prata med, en extra trygghet här i livet liksom:-) Och jag vill veta att jag kan uppfylla det under årets lopp...inte bara när barnet är litet och gulligt. Jag vill skapa ett lite speciellt band med mitt gudbarn och det för resten av livet:-)

Alla mina syskon är gudföräldrar åt ett/två av barnen och de finns ju där alltid....mycket för att de är ju släkt...
Emmelie är gudmor åt Thor.....funkar kanon;-)
Sen är det vänner (6st) och av de är det faktiskt bara EN som alltid kommer ihåg sina gudbarn! Inte så att jag på något vis begär att det ska köpas grejer el dyl.Absolut inte, utan tycker att man kan visa att man kommer ihåg de på grund av just för att det är ens gudbarn! Små gester mot barnen är bättre än inga alls liksom!
Så nu vet jag inte längre om jag vill råka "gå på en nit" igen när det gäller Nellie:-( Jag har ett par väldigt nära vänner som skulle passa fint till uppgiften men men det trodde jag ju om de andra med....jag vet inte längre om det kanske är bättre att ta en släkting i stället....?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Freya är ett SÅ fint namn! Grattis till lilla prinsessan och hennes fina namn:-) Ja sama suomeksi tietty!



Halaus!

2010-05-17 @ 11:37:58
URL: http://freyla.blogg.se/
Postat av: Johanna

Angående det att vara en gudförälder så tar jag det i alla fall på största allvar och tänker inte bli gudförälder både till höger och vänster utan jag är liksom redan "reserverad". Jag är gudmor till min kusins lilla treåring och ska i framtiden bli det till min bästa väninnas lilla baby. Men har däremot erfarenhet av "dåliga" gudföräldrar själv. Kummatkin minun kummitädit eivät ole veisanneet minusta yhtään!



2010-05-17 @ 11:40:14
URL: http://freyla.blogg.se/
Postat av: Susanna

Hejsan Mirka!



Tänkte på en sak, om du dricker mycket kaffe så går det över i mjölken och då kan ju Nellie få svårt att sova på nätterna. Så var det för mig och min dotter. Kram

2010-05-17 @ 11:41:12
Postat av: Annika Wahlberg

Vi valde alla våra systrar till gudmödrar/faddrar.

Min man har 2 systrar och en av dom låtsas helt enkelt som om det inte fanns något barn och dopet bara var ett kalas. Hon har inte sett vårat barn sedan dopet och inte brytt sig om vare sig jul eller namnsdag. Häpnadsväckande tycker jag. Pinsamt också.

Den andra systern är snäll och gullig men hon det går 4 månader mellan träffarna där. Min egen syster ringer ibland men hon är rätt så självupptagen så man blir alldeles matt.

Jag är själv gudmor till min systers tre pojkar och speciellt den äldsta har varit med oss överallt/firat sommar osv.

Honom har jag passat mycket och de andra barnen ringer jag till ganska ofta bara för att höra vad de gör osv.

Får jag ett barn till så ska min flicka som jag har nu få bli fadder till det barnet. Mycket bättre att lösa det så.

Jag tycker att alla dina 9 barn ska få vara faddrar till lilla bäbisen!!

Tänk vad underbart att se alla sina barn stå fint i kyrkan med lillan i famnen.



Stor kram/Annika Wahlberg

2010-05-17 @ 11:50:02
Postat av: Maria

Även här har det blivit si och så med fadderskapet/gudföräldraskapet. Våra fem första barn har våra syskon varit faddrar till; gubbens tre liksom mina två. De barn som har mina syskon som faddrar har mer kontakt med faddrarna än de som har gubbens syskon som faddrar. Men mina syskon ser inte heller fadderskapet som ngt märkvärdigt.



För mig som är troende känns dopet viktigt och likaså fadderskapet som ngt speciellt. Därför valde vi våra två äldsta döttrar som faddrar till lilltösen. Äldsta dottern är nu konfirmand och hennes två år yngre syster sjunger i ungdomskören. Enligt kyrkoherden vill man helst att faddrarna är konfirmerade men han tyckte det var ok ändå här eftersom han känner familjen lite.



Själv har jag aldrig blivit fadder till ngt barn, ngt jag tycker är lite tråkigt. Gubbens syskon är frikyrkliga och har bara vuxendop medans min ena syster valde andra släktingar som faddrar till sina pojkar och min andra syster valde vår äldsta dotter för att inte det skulle bli orättvist mot den syster hon inte valde. Barnets faster är fadder också. Nu har hon nyligen fått en liten igen men jag tror inte jag kommer bli vald den här gången heller. Jag hade gärna blivit fadder och skulle se det som ngt man ska vara stolt över och man "ska göra sin plikt" och finnas där för barnet. Men som sagt, det lär nog aldrig bli aktuellt.

2010-05-17 @ 12:37:03
URL: http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com/
Postat av: sussie

Hej Mirka.



Först av allt vill jag säga fina namn du ger henne. Sen till ditt dilemma. Det är ett svårt val man har när det gäller den biten. Själv har jag enbart valt släkten åt mina 5 barn. Och som du säger den finns ju där alltid. Ja man kan ju tro det att den ska göra det. Har själv valt både farmor och farbror till 2 av mina barn. Men dom har själv valt aktivt att inte finnas för barnen. Men nu tillhör ju saken att dom e ju inte där för någon av sina barnbarn eller syskon barn. Och ja det är trist. Men jag tror att det är deras eget val och dom själva som kommer lida över det i längden. Dom har ju själv valt och inte finnas på fler konformationer och även senare bröllop. Och allt detta pga ett snesteg jag har gjort för 2 år sen. Som dom då till på köpet inte har med att göra. Utan det har bara jag och min man med att göra. Och han valde att bli kvar även om det är jävligt tufft emellanåt. Så jag förstår att du tänker mer än en gång på det här med gudföräldrar. Hoppas att du kan komma på någon som du med hjärtat käner att detta är nog rätt och kommer att finnas kvar där för henne. Ha en underbar vecka. Kram från skåne

2010-05-17 @ 12:48:21
Postat av: sargit

Visst är det tråkigt att det blir så med gudföräldrarna. Har själv en gudmor som jag aldrig träffat vad jag kan minnas medan de andra två har jag kontakt med än idag.

Är själv gudförälder till två barn, men tyvärr så har jag ingen kontakt med min äldsta guddotter då hon och mamman flyttade till Falun för flera år sedan och vi tappade kontakten. Gjorde flera försök att hålla kontakten men till slut orkade jag inte längre vara den enda som försökte.

Men har funderat ofta på min guddotter och skickat kort på födelsedagar bland annat.

Jag tänker som många andra att det är en ära att bli tillfrågad men även ett ansvar så det är inget jag skulle tacka ja till av bara farten utan att tänka efter.

Men livet är ju så att man vet ju inte vad framtiden har med sig.

Mitt råd är att prata med de tilltänkta gudföräldrarna om hur du tycker och tänker om gudföräldraskapet så att ni är på samma våglängd så slipper man besvikelser även om ni i framtiden skulle glida ifrån varann.

Våra barns gudföräldrar är helt olika personligheter, två är ett giftpar (den ena till S den andra till W) lever kristet så att säga och tar sitt uppdrag på allvar, en är nära vän som jag själv är osäker på hur han tar sitt uppdrag på men han är min mans bästa vän så det vart aldrig någon disskussion direkt och så har vi min syster som vet vad hon gett sig inpå ;-)

Men gudföräldrar anser jag är viktiga för barnet som en extra vuxen att ty sig till och som en extra vuxen som kommer ihåg barnets speciella dagar som dopdag och födelsedag och som bryr sig om helt enkelt.

Lycka till hur ni än väljer att göra.

kram

2010-05-17 @ 12:52:47
URL: http://www.sargitochmp.blogspot.com
Postat av: Nilla

Hejsan!



Älskar dina bakverk och undrar vad du använder för spritz? Har två dåliga som inte funkar nu och ska köpa ny i veckan. Så har du förslag så är det välkommet. Har kollat på Tupperwarespritzen men den är så j-a dyr! Du är bästa mamman och bagerskan! Kram från Nilla

2010-05-17 @ 13:08:52
Postat av: Daniella

Är Benny den mest tysta och blyga av dina barn? Han sa inte så mycket i TV... Men söt är han!

Hur har du hunnit gå ner så mycket i vikt???

2010-05-17 @ 13:10:21
Postat av: greta

Vilka FINA namn lilltösen ska få! Vad duktig du är som tappat så mkt i vikt redan. Trots att du fikar och bakar...

Hur mycket gick du upp under graviditeten? Och hur mycket har du gått ner nu?

Är det bara promenaderna som gör att du gått ner eller äter du med förstånd oxå?

2010-05-17 @ 13:12:29
Postat av: hanna

hejhej Mirka!

Fina namn Nellie ska fåå!!!;)

2010-05-17 @ 13:14:32
URL: http://hannisenn.bloggplatsen.se/
Postat av: Helena

Har den perfekta gudmoren till vårt äldsta barn, nämligen prästen som döpte han. Hon bar mig till dopet när jag döptes, är en gammal familjevän sen länge för jag blev född, utbildade sig till präst, och döpte våran son. Har följt upp han hela barndommen. Kanske för hon är just präst, men också för hon är en sån fin människa. Det är inte lätt att veta vem man ska fråga, det verkar inte betyda så mycket det här med gudmor/gudfar som bara för 25 år sedan.

2010-05-17 @ 14:30:54
URL: http://www.helena2.com
Postat av: Anna

Känner igen detta!!!

Fina namn!



Kram

2010-05-17 @ 15:23:25
URL: http://trollistrollmorsan.bloggspot.com
Postat av: maggan

Ta som gudförälder er äldste son han är ju perfekt o lite kul med ålderskillnaden han blir mer än bara storebror ,, bara en ide vi har gjort så till vårt äldsta o yngsta

2010-05-17 @ 16:01:57
Postat av: Freja

Ja visst är Freya fint. Hihi. Angående gudföräldrar.. Jag är 19 år och jag aldrig haft några gudföräldrar och det har funkat alldeles utmärkt.

Har aldrig saknat ngn heller. Kan inte barnen ha samma gudföräldrar då? :)

2010-05-17 @ 16:16:09
Postat av: Felicia

Vilka underbara dagar ni har haft! Här i Skåne regnade det hela helgen, inte så jätteroligt precis men idag har solen kikat fram så en förhoppning om fina soliga dagar föds :)



Snygga namn lilltösen får! Det där med fadder... Mina syskon är faddrar till mina två barn, de fick varsin och så två nära vänner till mig. Fungerar toppenfint, de alla träffas regelbundet.



Ett förslag är att låta alla nio barn bli faddrar till Nellie, precis som någon läsare skrev tidigare. Det skulle vara fint tycker jag! Eller Kevin, han pysslar ju mycket om henne.

2010-05-17 @ 16:58:10
URL: http://tullfriatankar.blogg.se/
Postat av: Anita Johansson

Tjingeling! på er alla och åhh en sån fin sida du ordnat..! suttit i natt och läst och ni är ju super duktiga.. Jobbar natten.. Har nu själv blivit mormor och haft 4 egna och fosterbarn.. barn är de bästa som finns.. men sitter här nu och småler och tänkte på när ni blir far och morföräldrar ;) oj oj! Kommer och bli fullt upp då.. men skönt för er som har vanan då.. Lillan är ju bara för söt och önskar er Lycka till! Föresten har ni hittat drömhuset än? Mvh Anita i Trollhättan.

2010-05-17 @ 18:08:25
Postat av: Anita Johansson

Hej igen! Såg nu att ni fått tag i en jättefin lägenhet=) Måste vara härligt med uteplats för de små.. och mysigt m lite trädgård!. Mvh Anita

2010-05-17 @ 18:14:27
Postat av: Elin

Hej, Ser att dem allra flesta håller med dig och även jag =) Så egentligen är väl ett inlägg till lite onödigt =) Men jag håller verkligen med dig!! Vi har pratat så mycekt om det här med faddrar i min famnilj, att vi tycker att kontakten är viktig, tyvärr har inte vår första dotter fått dem bästa faddrarna, även om det är min och min sambos syskon. Dem har för mycket med eget.. Men vår son fick verkligen bra, mina yngre bröder, dem är där för vår son MEN även för vår dotter!! Helt underbart!! Jag har även tänkt mycket på vad jag skulle svara om någon frågade mig vad om jag skulle kunna vara gudmor, om mina bröder skulle fråga skulle jag nog säga ja på en gång. Men inte en vän... Just för att jag inte vill bryta löftet om att vara där för barnet..

2010-05-17 @ 20:12:24
URL: http://elinsegotripp.blogg.se/
Postat av: Terese

man ska ta det som är rätt och som känns rätt min son har två faddrar och den ena är min mans bror och den andre är min bästa kompis och dem två känndes helt rätt

2010-05-17 @ 22:10:36
URL: http://dice.webblogg.se/
Postat av: Terese

föresten du e dålig på att svara på våra komentarer förstår att du har mycket att göra men jag följer din blogg och ja jag skulle vilja få svar på komentarerna nån gång då och då :) kram

2010-05-17 @ 22:12:04
URL: http://dice.webblogg.se/
Postat av: jeanina

hej mirka! :P flirt flirt du vet vart min brevlåda bor...

2010-05-17 @ 23:04:02
URL: http://coocking.blogg.se/
Postat av: Anette

Mysig blogg, första gången jag var inne på den och jag kan lova att jag kommer tbx :)

Ang gudföräldrar håller jag med om att det är svårt! Vänner kommer ju och går ofta medans släkten alltid finns där.

2010-05-18 @ 14:47:09
URL: http://dahliastar.blogg.se/
Postat av: Mirka

Johanna: Kiitos paljon:-)



Susanna: Ska tänka på det;-)



Nilla: Tack:-) Jag använder mest Tupperware-spritsen - värt varenda krona! Kolla om du kan hitta en på tex Tradera;-) Sen har jag även Massa olika tyllar från Wilton, där finns det typ massor med olika sorter:-)



Daniella: Benny är rätt blyg i början i alla fall. Eller lite reserverad:-)

Jag har inte gjort nåt speciellt för att gå ner i vikt, det verkar räcka med att jaga barnen:-D



Greta: Tack:-) Jag hade gått upp 10kg i v.36, vägde mig aldrig närmare förlossningen....det blev kanske 12-13kg till slut. Jag har inte gjort något speciellt för att gå ner i vikt och har INTE ätit med förstånd utan frossat i kakor, choklad mm:-D

Men har ändå gått ner allt jag gick upp nu....



Hanna: Tack:-)



Freja: Vill ha minst en gudmor till Nellie eftersom alla andra har det;-)



Anita Johansson: Ja, vi brukar prata om framtiden och antalet barnbarn som vi kan tänkas få och vi ser fram emot det:-D



Jeanina: :-D



Anette: Välkommen:-)



Alla ni andra: Tusen tack för att ni har delat med era erfarenheter och kommit med braiga tips:-) En idé har börjat ta form i mitt huvud så¨det blir nog bra det här:-D



Kramar till er alla!

2010-05-18 @ 17:30:44
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Mia

Fina namn ni har valt till tösen, jag vill själv ha en dotter som ska heta Freya i framtiden :)



Jag tycker att man som gudförälder ska ta sin uppgift på största allvar. Jag ger mitt gudbarn extra uppmärksamhet och gåvor som är speciella just till henne. Hon är idag ca 15 månader och heter Vilja Maria, Maria har hon fått efter mig. Jag är stolt som blivit tillfrågad att få vara en speciell del i hennes liv. Hon och jag ska för alltid ha ett speciellt band oss emellan. Detta även om jag skulle hamna i luven med hennes mamma som idag är en utav mina närmaste vänner.



Så till alla gudföräldrar: Ta er uppgift på allvar, en vacker dag kanske det slår tillbaka om du inte gör det!



Kramar till hela familjen

2010-05-18 @ 22:17:39
URL: http://miamo.blogg.se/
Postat av: susie jensen

Hej mirkka..

Förstår ditt dilemma med val av gudföräldrar..har själv gjort en del dumma val genom åren..

Själv är jag gudmor till 2 underbara barn max o ellinor..tar det på största allvar..en gudmor ska finnas där som en extra mamma när det behövs..mina har sovit över nu i natt..jätteroligt!!

Tänk efter ordentligt..kanske nån i släkten vore bättre..

hoppas det går bra..vill se billder sen på lilltjejen i dopklänning..

ha det gott..

kram susie..<3

2010-05-19 @ 10:17:32
Postat av: susie jensen

Hej mirkka..

Förstår ditt dilemma med val av gudföräldrar..har själv gjort en del dumma val genom åren..

Själv är jag gudmor till 2 underbara barn max o ellinor..tar det på största allvar..en gudmor ska finnas där som en extra mamma när det behövs..mina har sovit över nu i natt..jätteroligt!!

Tänk efter ordentligt..kanske nån i släkten vore bättre..

hoppas det går bra..vill se billder sen på lilltjejen i dopklänning..

ha det gott..

kram susie..<3

2010-05-19 @ 10:17:52
Postat av: Petra

Visst är det konstigt att man väljer och väljer och tycker man har fattat bra beslut om gudföräldrar, men sen finns de inte där... hade själv inte tagit på mig uppgiften om det hade varit ´bekanta´ som frågat... utan tagit uppgiften på allvar.



Kram

2010-05-20 @ 05:57:48
URL: http://www.willvindesign.se/blog/
Postat av: Lisa (sjubarnsmamma)

Vi hade samma problem när vi skulle döpa våra. Det är jättesvårt. Jag gjorde det lättaste av det möjliga. Jag har minst gud-föräldrar (två par) till barnen. En Två släktingar och två andra.



På så sätt finns det alltid någon kvar.



kram o lycka till

2010-05-20 @ 09:40:46
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Elisabeth Löhf

Jag håller med dig till hundra om att gudföräldrar ska finnas för barnet och att det inte krävs nå presenter utan bara umgås med det då och då så inte barnet glömmer bort den personen.. Det är vårt och välja faddrar tycker jag!! Håller fortfarande på och väljer....

2010-05-21 @ 23:16:40
URL: http://tvillinglivet.blogspot.com
Postat av: anna

Hej, först vill jag säga att din blogg är jättebra =)



sen det här med faddrar, dom har tagot bort gudmor och gudfar nu, det heter bara fadder och det just för att nu kommer inte barnen till sin fadder om det händer föräldrarna något, förr var det så, men nu placeras dom i fosterhem så det här med fadder verkar bara vara en kul grej i kyrkan, tyvärr..

2010-05-22 @ 23:36:37
Postat av: cecilia

heeej...har följt er i tv-rutan, är mammaledig nu med mitt 4 barn o har haft "lite tid över" nu när repriserna sänts igen av programmet, så himla roligt o beundransvärt av er! vill bara hoppa in o berätta att min minsta tjej som är 17 mån, som ja är hemma med heter...FREYA med samma stavning! :)vi misste en liten kille, nils, precis året innan hon föddes, (nils föddes för tidigt o klarade sig inte pga det) så när jag satt o tittat lite på namna så dök freja upp med den vanliga stavningen, o såg att namnet betyder "kärlekens gudinna" enligt fornnordisk tro, o kände att att det var precis var det var, ett kärlekens barn efter vår förlust, (hade bestämt oss för att inte skaffa fler pga de tråkiga omständigheterna) men upptäckte då att lilla fröet börjat växa :) men vi ville ändra om stavningen som då blev FREYA, grattis till din jättefina familj!!

2010-05-26 @ 23:17:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0