Mina svar på frågestund nr 2: Personligt

Responsen på frågestunden har åter igen varit stor, super-roligt:-D Och många bra frågor som ni har kommit med:-) Ska försöka besvara era frågor så gått det går.....Blev tvungen att dela upp frågorna i 3 kategorier för att underlätta allt:-D




Hur gammal var du när du fick första barnet?:

Svar: Jag var 25år gammal.


Vad har du för kamera?:

Svar: Ingen värstingkamera direkt men duger bra åt mig:-D  En digitalkamera Samsung ES15.



Hur länge har du och Peter varit ihop?: 

Svar: Vi har varit ihop i 17år:-)


Jag undrar hur det går med husplanerna?:

Svar: Vi letar o letar...både att hyra och/eller köpa, men det är inte lätt....


Skulle ni kunna tänka er att flytta ngn annanstans eller vill ni bo kvar i märsta området?

Svar: Vi vill flytta ifrån Märsta! Nånstans med max 2 timmars resetid till Stockholm/Stäket


Hur har barnen det med sina rum nu? Vilka delar?

Svar: Alice, Oliver och Thor har ett rum, Linnéa, Jennifer och Selina har ett rum och Kevin, Benny och Victor ett rum.
Nellie sover med oss. Sen har de större barnen hela allrummet för sig själva:-)


Hur många r.o.k. har ni i er nya lägenhet?

Svar: Vi har 6 rok, 4 sovrum, vardagsrum och allrum


Vad skulle du göra för 10 miljoner om du fick det?:

Svar: Ja, du.....en bra fråga:-D Jag skulle lägga undan en slant till varje unge! Jag skulle hitta ett riktigt drömhus åt oss. Köpa bra bilar åt mig och Peter. Investera/spara resten....?


Skulle du kunna adoptera något barn?:

Svar: Ja, det tror jag:-)


Har du gjort något riktigt pinsamt?:

Svar: Ja, klart jag har*S*


Vad hatar du mest?:

Svar: Att hata något är ju rätt starkt ord....! Jag ogillar rätt många olika saker.....ska försöka komma på om det finns någonting som jag verkligen hatar....hmm.... Jo, jag hatar falskhet och avundsjuka!
När jag tänker efter riktigt noga så hatar jag inte mycket alls utan "bara" ogillar saker:-D


Kommer ni att skaffa flera barn?:

Svar: Vet inte;-)


Skulle du adoptera ett barn för 1 miljon kr?:

Svar: Ja....men skulle göra det även utan 1milj;-)



När brukar det vara tyst och lugnt i huset om kvällen? Alltså när får DU och Peter egentid?:

Svar: Normalt (gäller inte riktigt nu under sommarlov) lägger sig alla förrutom Kevin och Linnéa till kl. 20 och har somnat senast kl.20.30. Kevin och Linnéa lägger sig normalt runt 21.30-22.00...lite senare på helgen.
Så vi har lite egentid på kvällarna:-)


Har barnen någon farmor/farfar och träffas ni ofta?:

Svar: Ja, de har både och. Vi har aldrig TRÄFFAT farfar förrutom när vi har sett honom i affären eller så....men pratar inte alls med honom. Har haft sporadisk kontakt med farmor.....mindre de senaste åren....


Har era släktingar/vänner vänt er ryggen till bara för att ni har så många barn?

Svar: Nej


Är det jobbigt att Peter har ex.mammor till sina andra barn? Hur är din relation till dessa mammor?

Svar: Jag var bästa kompis med Emmelies mamma när jag lärde känna Peter, hon ville att vi skulle bli ihop...så med henne har jag aldrig haft några problem:-) Med den andra ex-mamman hade jag/vi mycket problem med de första åren....sen har vi inte haft knappt nån kontakt alls. Men när vi har kontakt så är det fungerande nu....


Har du lyckats sluta röka ännu?

Svar: Nej:-(


Vad fick dej att börja röka?

Svar: Kompistryck!


Har du funderat på att sluta?

Svar: Ja!


Går ni ut och röker? skulle ju vara hemst om era 10 barn sitter där hemma och hostar i en rökfylld lägenhet..

Svar: Klart att vi går UT och röker...!



Har ngt av barnen astma?

Svar: Nej!



Är du blodgivare?

Svar: Har varit det från ca. 1993 till 1999. Sen har jag ju varit gravid så tätt att har inte kommit igång igen...


Har du anmält dig till donatorregistret?

Svar: Japp, gjorde det 1993:-)


Har du och Peter haft sex efter Nellies födelse?

Svar:  Hmm...... bara vi två som kan svaret på det;-) Oväsentligt för andra......


Det skulle vara kul att se bilder på dig när du var yngre, fram med gamla foto?

Svar: Ska leta upp gamla foton.....men gör det troligtvis efter sommarlovet;-)



Vad skulle du göra om du var helt barnfri i 3 dygn?

Svar: Oj....! DET var en bra fråga:-D Umgås med vänner, kanske en tripp till Ullared eller liknande:-D



Brukar du åka till Ge-Kås i Ullared?

Svar: Aldrig varit där!! Men vill gärna åka dit:-D


Hur har du också lyckats hålla dig i trim?

Svar: Gör ingenting speciellt faktiskt:-)



Blir det inte trist om ni köper hus långt borta från dina fikavänner, och mamma?

Svar: Jo, det är klart att det blir MEN såå långt har vi inte tänkt att flytta så våra träffar blir bara lite glesare men desto roligare att ses då också:-)



Om ni skulle skaffa ett till barn skulle ni fundera på att köpa hus då eller skulle ni bo kvar som ni bor?

Svar: Oavsett om det blir flera barn eller inte så kommer vi att flytta till ett hus!


Kan du känna att du bara vill gå ut genom dörren och lämna allt för en stund ibland när det är bråk/skrik och jobbigt hemma hos er?

Svar: Ja, det händer:-D Inte alls ofta dock;-)


Hur tacklar du när det är jobbiga perioder? Har du något du gör för att återhämta dig?

Svar: Jag behöver oftast bara en ca. 5-10 min för att "pusta ut" sen är jag redo igen. Låser in mig på toa, går ut och tar 1-2 cigg eller dyl:-D


Du verkar ju inte få någon egentid alls, som du kan hitta på alldeles egna saker?

Svar: Jag tar egentid när jag känner att det behövs men det blir inte ofta jag känner det behovet:-)


Hur mycket behöver du få sova för att hjärnan ska fungera?

Svar: 5-6 timmar


Vilken av dina graviditeter har varit tuffast/lättast?

Svar: Tuffast var när jag väntade Jennifer och Benny för att jag gick upp mycket i vikt, det var en jättevarm sommar o jag var höggravid, samlade på mig massa vätska.
Lättast.... Alla graviditeter (förutom Jennifer/Bennys)har varit rätt lika så det är svårt att plocka ur nåt "lättast":-D


Vilken av dina förlossningar har varit tuffast/lättast?

Svar: Kevins som tog 24 tim och Jennifer/Bennys (de 2 förlossningarna som jag använt Epidural!)


Vad är du mest nöjd med ditt utseende?

Svar: Mina armar


Hur mycket väger du och hur lång är du?

Svar: Vägde mig igår : 63,8kg och jag är 169cm lång



Fortsätter du att gå med stegräknaren?

Svar: Nej men kommer att använda den till hösten igen:-)



Hur mycket har du som mest gått upp vid en graviditet?

Svar: 36kg När jag var gravid med Jennifer/Benny


Har du fått komplikationer vid förlossningen någongång?

Svar: Ja, när Benny skulle ut efter Jennifer så försvann hans hjärtljud och det blev snabbt i med sugklockan och så hängde en bm på magen så att han kom ut....helt grå och slapp och de sprang ut med honom till akutrummet. Efter 5 minuter hade barnläkaren fått igån honom ordentligt och jag fick träffa honom:-) Sen förlorade jag lite över 2 liter blod och var rätt groggy ett par dagar efteråt....



Var på kroppen sliter det mest på att ha varit gravid så många gånger?

Svar: Jag känner av i ryggen....blir lättare stel och trött i ryggen



Du ser så pigg och fräsch ut jämt, vad gör du för att se så ung och vältränad ut?

Svar: Gör ingenting speciellt så det måste vara barnen som håller mig fin;-)


Äter du av allt du bakar eller tänker du mycket på vad du stoppar i dig?

Svar: Smakar oftast i alla fall men försöker att tänka på vad jag stoppar i mig:-)


Vad gör du när du blir riktigt arg på barnen? Kan du oxå skrika dumma saker och få dåligt samvete sen?

Svar: Absolut! Jag tror att alla föräldrar blir så arga på sina barn nångång att de skriker åt de och får dåligt samvete efteråt;-) När jag blir arg på något av barnen och de inte lyssnar så får de vara i ett rum el. sitta på en stol tills jag ser att de lugnat ner sig så att det går att prata och förklara. Men ibland är man såå arg (pga trötthet el. dyl) att man kanske säger nåt dumt tyvärr:-(


Hur ofta bråkar du och Peter?

Svar: Sällan....



Har ni gått i familjeterapi någon gång?

Svar: Nej


Hur snabbt brukar du bli gravid?

Svar: Oftast har jag blivit gravid trots p-medel så det har gått enkelt och fort. Men med Nellie tog det 7 månader!


Har du fått missfall mellan barnen?

Svar: Nej


Har du druckit alkohol när du varit gravid?

Svar: Nej! Så dricker jag ju knappt äns i ogravid tillstånd.....


Varför har ni tagit reda på könet via ultraljud?

Svar: Gjorde det första gången med Jennifer/Benny, då de frågade om vi ville veta eftersom bm som gjorde UL:et hade tittat på det pga att det var tvillingar. Därefter har vi kollat för att det underlättar för mig att veta vilka kläder mm som ska tas fram;-)


Vad har du för klädstorlek, skostorlek, BHstorlek?

Svar: Kläder 40-42 , skor 40 och BH 75D


Är alla era barn friska eller har dem någon diagnos, allergi m.m?

Svar: Ingen av våra gemensamma barn har någon diagnos, allergi mm



Vad gjorde du innan du fick barn?

Svar: Ja du, jobbade, festade rätt friskt (innan Peter alltså) mm Levde loppan helt enkelt:-D


HUR gör du för att bli av med bulldegen och extrakilona?:

Svar: Bulldegen finns kvar men ska börja jobba på den biten, köra "plankan" och träna med crosstrainern. Kilona
är redan borta + lite till:-)


Vad är det för gala ni ska gå på?

Svar: Kristallengalan i Globen:-)


Vem ska passa barnen då?

Svar: Emmelie är hos oss och passar alla förutom Nellie. Nellie ska vara hos min vän Linda:-)



Om du fick gå tillbaks i tiden och ändra en enda sak vad skulle det vara ?

Svar: Jag skulle ha pluggat vidare i gymnasium!


Vad läste du för inriktning på gymnasiet?

Svar: Har inte gått gymnasiet...började jobba i stället


Hur träffades du och Peter?

Svar: Via hans ex, Emmelies mamma


När flyttade du till sverige?

Svar: augusti 1986


Vad gör du hellst när du har egentid?

Svar: Skulle vilja ha mera tid till tårtandet....


Vad är ditt favorit resemål ?

Svar: Australien. Skulle även vilja bila genom Usa.


Kan den käre mannen få finnas med på liten bild i bannern?

Svar: Japp, han kommer nog att finnas med när den nya designen kommer:-)


Kanske ett gäst inlägg av honom
kanske typ den 4 aug?

Svar: Ska kolla om han vill;-)


Vad är din högsta mardröm?

Svar: Att det händer något allvarligt med nåt av barnen eller Peter


Hur länge har du och gubben din vart ett par?

Svar: Det blev 17 år nu i juli:-)


Vad jobbar du med`?

Svar: Har en fast anställning inom flygplansstäd i Arlanda


Är det inte svårt "pengamessigt" att va en så stor familj? hur får ni allt att funka?

Svar: Vi klarar oss bra;-)


Vem är din favvoartist/band?

Svar: Oj, vad svårt!! Jag är en gammal rockbrud från topp till tå och lyssnar fortfarande gärna på tex.
Metallica, Iron Maiden, Dio, Black Sabbath, Halloween och även nyare rockband som Hammerfall:-)
Men har med åren blivit mera allätare och viss pop funkar bra det med:-D Dansband och thecno/rave vägrar jag att
lyssna på.....


Vem har du som förebild?

Svar: Vet faktiskt inte......Några av mina närmaste vänner är förebilder för mig i vissa saker;-)


Om man nu bortser ifrån Nellie; vem av dina barn skulle du ta med dig på en öde och och VARFÖR?

Svar: Hmm.....Nu antar jag att vi skulle vara strandsatta då och då väljer jag faktiskt Kevin. För att han är större och
vi skulle kunna ha större chanser att klara oss då vi var 2 som hjälps åt;-)


Eftersom vi bara är två personer i vår "familj" än så länge är jag nyfiken på hurdana matkostnader ni har i månaden.
Kanske är för privat att fråga men jag testar:-)?

Svar: Jag kommer inte att svara på ekonomiska frågor men kan säga att de är höga;-)


Har ni flugit utomlands nån gång?
vart skulle ni vilja åka?

Svar: Vi har aldrig flygit någonstans tillsammans! De större barnen har en dröm att resa till Usa och Thailand.
Jag själv har däremot rest en del innan jag stadgade mig:-)


Vart skulle du helst resa själv md Peter?

Svar: En bilresa genom Usa eller en fiskeresa till typ Alaska:-)


Vad skulle du och din man och Nellie göra för något om ni bara var själv över en dag??

Svar:  Vi kanske skulle passa på att åka till nån affär , ex. Ikea som vi inte åker ofta till...eller så skulle vi kanske bara vara hemma och mysa:-D


Vart kommer du i från?

Svar: Åbo, Finland


Brukar Peter göra något romantiskt/omtänksamt ibland, eller säga något fint eller ge dig något fint som han kommit på helt själv?

Svar: Ja, han köper ofta blommor till mig utan någon "anledning":-) Sen är han bra på att memorera saker som jag kanske säger i
förbifarten om sånt jag skulle vilja ha och rätt som det är så har han köpt det:-D


Brukar du göra något romantiskt/omtänksamt för honom?

Svar: Jag är nog inte lika romantisk lika ofta om jag ska vara ärlig:-D Men jag försöker ibland anstränga mig extra och laga nåt riktigt gott
åt honom till middag (vägen till mannens hjärta - mat*S*) mm


Vilka är dina favoritflicknamn / killnamn?. Du får inte säga dina barnsnamn.

Svar: Svårt...det finns ju så många fina namn! Flicknamn: Joline, Corrinda mm  Killnamn: Joar... kommer inte på mera just nu:-D


Vad har du för åsikter om mammor som får barn när dem går på högstadiet?

Svar: Om jag säger så här: Jag tycker att det är för ungt att bli föräldrar då MEN det finns många tonårsmammor som har klarat av det
riktigt bra och är underbara föräldrar trots sin ringa ålder. Summa kardemumma....Ingen förälder vill nog se sin dotter bli mamma jättetidigt
men jag skulle tex stötta min dotter (el. son) om de fick barn tidigt! Att bli en bra förälder har inget med ålder att göra...finns ju många äldre
mammor som INTE är bra som föräldrar.....



Har du gjort abort någongång? Om du har varför?

Svar: Ja, det har jag! Första gången som 16-åring och det pga stor psykisk press från "farföräldrarna". Har även gjort abort de senare åren,
mycket pga att jag blev gravid trots p-medel och tidpunkten var helt fel:-(


Har alla barnen samma pappa?

Svar: Ja, vi har 10 gemensamma + Peter har 3st sedan tidigare


Ditt drömhus? Beskriv bit för bit :D

Svar: Stort ca. 250-300kvm. Gärna i 2 plan. Stor hall med mycket plats för alla utekläder. Stoort kök, gärna i lantlig stil. Stort vardagsrum.
Minst 6 sovrum och ett allrum el. gillestuga. Stor tvättrum med plats för tvättmaskiner, bänkar och kanske nån garderob. Ett rymligt badrum
och 2 toaletter med dusch. Några bra förvaringsrum/kläkammare.Eldstäder några stycken. Stor altan och fin stor tomt. Gärna en gäststuga på tomten:-D


Har du haft många pojkvänner innan du träffade Peter?

Svar: Inte så många långvariga pojkvänner ( 1 som jag var ihop med i 1år)....däremot ett antal kortvariga förhållanden....


Vad gillar du bäst/sämst hos din man?

Svar: Jag gillar bäst hans ärlighet! Säms gillar jag nog hans humör när han är trött och hungrig:-D


Dina bästa egenskaper/dåligaste egenskaper?

Svar: Mina bästa egenskaper är nog mitt tålamod och envishet.... Sämsta är nog min envishet:-D


Hur mycket får ni ut i barnbidrag varje månad?
Och hur mycket pengar har ni över sen efter hyra och alla räkningar?

Svar: Vi har valt att inte diskutera vår ekonomi i bloggen;-)


Pensionsparar du/ni?

Svar: Nej inte just nu...


Hur är relationen mellan dig och Peters andra barn? Känner dem sig avunsjuka att pappa har så många barn med en annan kvinna?

Svar:  Jag har alltid haft en fin relation till Peters tidigare barn. Tror inte att de känner sig avundsjuka:-)


Vilka är det som fäller dem mest negativa kommentarerna om att ni har många barn?

Svar: De som inte känner oss alls!


Hur många barn till orkar du med?

Svar: Åldern börjar ju komma ikapp mig så inte såå många till:-D:-D


Vilket är ditt drömyrke?

Svar: Barnmorska (men för lång tids utbildning), jobba med tårtor mm eller skulle nog gärna kunna jobba med hästar(som jag gjorde under ett par år
i min ungdom)


Du verkar vara en lugn mamma, men när blir du uppjagad, rädd och får lite panik?

Svar: Om nåt av barnen gör illa sig...speciellt vid huvudet el. munnen


Har du tappat/glömt bort något barn nångång?

Svar: Nej


Har du åkt ambulans?

Svar: Nej


I vilket skede av förlossningen tycker du det är jobbigast?

Svar: Eftersom jag blivit igångsatt mest gånger så är det absolut väntan på värkarna:-D Annars är det nog precis när
huvudet ska ut och man får inte krysta för tillfället....


Har du hög smärttröskel?

Svar: Jag tror det.....klarar av förlossningarna fint utan någon som helst smärtstillande inkl. lustgas


Kan du tänka dig att donera dina ägg till andra barnlösa?

Svar. Absolut!! Och var på väg att bli äggdonator innan jag blev "för gammal" men hann alltid bli gravid igen. Nu är jag ju som sagt
var för gammal men skulle absolut ställa upp som en "privat" donator!


Var du "busig" när du var ung? Testat droger?

Svar: Voine, voine....was I ever:-D:-D Min mammas gråa hår kom nog när jag var i tonåren:-D Busig är bara förnamnet:-D MEN inga droger!


Har du tatuerat in Nellies namn ännu?

Svar: Nej...men det planeras att göras under hösten:-)


Om du skulle bli oplanerat gravid,skulle ni behålla det?

Svar: Ja


VARFÖR röker ni? Känns det inte lite som något man vet bättre än? Jag kan känna att det faktum att vår föräldrageneration
rökte berodde mkt på att de inte visste bättre, men vi i vår generation gör verkligen det. Eller hur resonernar ni? (Menar
det faktiskt som en riktig fråga och inte som en förmaning!)

Svar: Ja du...kan inte svaret på det! ALLA rökare vet ju att det kanske inte är så bra att röka men lyckas ändå inte att sluta.
Jag har rökt sen jag var 13-14 år och har först de senaste åren verkligen försökt att sluta. Har inte lyckats med det ännu men kommer att försöka igen!


Vad har du för intressen ??

Svar: Förrutom barnen/familjen så gillar jag att baka och dekorera tårtor:-) Jag gillar tatueringar. Jag gillar att umgås med mina nära vänner.
Jag gillar hästar och har en dröm att skaffa en egen häst nån gång när vi bor i ett hus;-)


Har ni djur???!!!!!

Svar: Dammråttor och några silverfiskar;-) Vill ha kaniner, höns och ev en häst senare när vi hittat ett hus;-)



har ni aldrig fått missfall?

Svar: Nej


Vad ser ni på tv?

Svar: Jag älskar alla sjukhus-serier som Cityakuten (har slutat tyvärr), Greys Anatomy, förlossningskliniken mm. Vi gillar thriller, action, skräck
och verklighetsbaserade filmer.


mirka, varför jobbar inte du på kondis
eller startar eget
du som gör så fina bakverk?

Svar: Har faktiskt aldrig trott att någon skulle vilja anställa mig då jag inte har en utbildning för det....










 


























































Kommentarer
Postat av: Liselotte,21 år & mamma till Lilly 14 månader & mini med BF 25/11♥

Här kanske skulle vara ett hus för er då =) Ligger i ett litet samhälle som ligger ca 1½ timmas resväg från Sthlm & är ett prefekt ställe för barnen att växa upp. Jag bor i detta lilla samhälle & har alltid gjort & trvis så otroligt bra. http://beskrivningar.capitex.se/objdesc.aspx?GUID=3M8K5M0CNLSI3L8Q&TYP=CMVilla&Skin=Maklarcentrum



Kollade alltid på familjen annorlunda när det gick & det ska bli kul att se er igen. Såg förresten att ni var & kollade på ett hus i Skärpling & det ligger nästan hus i hus med mina svärföräldrars sommmarstuga där =)



Massor med kramar till er!

2010-07-31 @ 17:23:49
URL: http://liselotteloves.blogg.se/
Postat av: Izabelle

Hej Mirka! Tycker svaren var jätte bra :D

o tycker verkligen du ska starta eget ;)



Ha det bäst så hörs vi, kramar Izabelle

2010-07-31 @ 17:36:10
URL: http://izabellelindberg.blogg.se/
Postat av: sussan

oj va snabbt du hann svara på alla frågor, tänkte på en sak bara, folk frågar mycket om era utgifter, o barnens namn, det har du ju redan svarat på tidigare, finns ju o läsa om på din sida redan =)



ha en bra helg

2010-07-31 @ 23:22:06
Postat av: Mia

hej, såklart du skulle bli anställd på ett cafe/bageri! Jag skulle anställt dig direkt om jag hade eget. Ta med arbetsprover/bilder på dina bakverk till ett afe så blir du anställd på stört :D

p.s gillar din blogg =)

2010-08-01 @ 10:00:12
URL: http://www.miiaar.devote.se
Postat av: Lina

MIA: då blir de som har en utbildning inom den branchen arbetslösa..om man ska börja anställa folk som inte har ngn utbildning för det ;( hur rättvist är det egentligen.. inte så smart tänkt av dej!

Dessutom måste man ha läst vissa kurser för att få hantera livsmedel inom restaurangbranchen. Livsmedelshygien. så de så.

2010-08-01 @ 22:36:16
Postat av: ania

lina: ok, du har säkert rätt, har sett att du kommenterat fler inlägg

men för mirkas skull och vi andra försök gärna vara lite mer positiv!

vi tycker iallafall mirkas bakverk är fantastiska!

2010-08-02 @ 08:29:58
Postat av: Ida Tallhed

Jätte intressant att läsa alla frågor och svar. nu har jag suttit i 3 timmar vid din blogg och inser nu att tiden tryter :P haha .. måste dock bara få fråga en sak kring rökningen... VAD skulle vara en bättre/högre motivation till att sluta röka än när man är gravid och vet om att det finns risker med de?



å gällande ekonomin... de har du ju svarat på i tidigare inlägg ju! :D

2010-10-08 @ 10:13:55
URL: http://idatallhed.blogg.se/
Postat av: kerstin

hej fin blogg.Jobbar du nu?

kram lycka till

2010-10-09 @ 09:42:28
URL: http://lenaelisabeths.blogg.se/
Postat av: Stine Løkken

Du må virkelig være en drømmemamma! Stå på :)

Kanskje du vil legge ut bilde av en og en unge, pluss deg og pappa Peter? :D

2011-01-28 @ 01:44:58
URL: http://stinelokken.blogg.no
Postat av: kerstin

Lycka till med alla barnen Kram

2011-01-30 @ 08:59:57
URL: http://lenaelisabeths.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0