Snöigt värre

Nu har det snöat så det räcker för denna säsong tycker jag.......
Fast lite positivt hade snöstormen med sig igår....för mig i alla fall:-D
Jag jobbade ju igår eftermiddag och det var lugnt som bara den....3st plan städade vi under mitt pass:-D

Imorse fick jag jobba lite hårdare....när jag skulle till dagis med barnen. Det var oplogat och att köra Thor i sin vagn var som det värsta styrketränings-passet...:-D Jag var lagom svettig när vi väl kom fram till dagis:-D

Har Kevin och Alice hemma idag då deras hosta är mindre rolig:-( Alice är rätt pigg på dagen men nätterna hostar hon igenom och sover inte mycket:-( Så här brukar det vara i några dagar men blir bättre med full ventolin-behandling.


Jag vill åter igen tacka alla för de fina kommentarerna jag fick igår (och även tidigare)!! Ni ska bara veta hur de värmer mitt rätt trötta/lessna/besvikna hjärta just nu! Ni gör det lättare för mig att strunta i allt negativt och det är jag enormt tacksam över:-) TAAAAACK!!!


Det var någon som tidigare undrade lite om mina tårtor.....

*Jag använder sällan marsipan för att täcka en tårta utan använder något som heter sugerpaste =SP. Sp:n är till skillnad från marsipan fri från nötter/mandel och kan ätas av de med olika allergier:-) Sp:n är även mycket smidigare och enklare att jobba med än marsipan:-) Smakmässigt så är den söt. Vissa älskar det andra inte....smakmässigt är det för sött för mig men jag tar bara bort sp-biten och äter själva tårtan:-D
Sen finns det deg som jag använder till blommor mm som heter flowerpaste=fp. Den är ännu smidigare och den hårdnar efter ett tag vilket är perfekt när man tex gör tunna blomblad, fjärilsvingar mm:-)

*Blommorna hade jag gjort med hjälp av en speciell silikon-form:-)

Jag har hållt på med tårtorna i ca. 5-6år nu och har nog en skiva nånstans med bilder på de flesta.....Idag orkar jag inte riktigt med så avancerade tårtor som jag gjorde i början....Men det är en rolig hobby:-)


Sen fick jag även frågan om jag pratade finska med barnen.....

*Nej, tyvärr så har jag aldrig gjort det...de kan bara några fraser:-(
Har fått mycket klagomål från min mamma tex för det men det har bara inte blivit av att jag har pratat finska med de....
Jag flyttade till Sverige som 14-åring och kunde ingen svenska alls. De första 3 åren hade jag finska kompisar men jag hittade tidigt även många svenska kompisar och lärde mig det svenska språket rätt fort. Det var viktigt för mig att lära mig svenska....ville inte känna mig utanför....och jag umgicks mer och mer med svenskar.
från 19-20-års ålder hade jag så gått som bara svenska vänner och de få finnar jag umgicks med pratade jag ändå övervägande svenska med. Jag pratar finska med min familj (mamma,syskonen...) fast jag och syrran min pratar faktiskt mest svenska med varann:-) Svenskan kommer mera naturligt för mig och har glömt bort rätt mycket av det finska språket..... Därför har jag inte heller pratat finska med barnen, det känns inte "naturligt" för mig....Visst ångrar jag det ibland men men.....så är det;-)


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hejsan! Folk som skriver så illa verkar inte veta mycket om livet ibland känns det som! Barn behöver verkligen inte bo i STORT hus och åka på massa semestrar... Tror barn behöver kärleksfulla omtänksamma föräldrar som bryr sig om dom och dom kan lita på! Det är viktigare än något annat! Tycker ni verkar vara en underbar familj med stor portion med tålamod, vilket många vuxna saknar idag. Det är viktigare än 1 vecka på mallis. Beundransvärt att barnen är med o renoverar, det skulle inte jag fixa hihi. Tror nog att många är avundsjuka på er för att ni har det så bra trots viss platsbrist mm och ni verkar väldigt lyckliga och det är inte många av dom som skriver illa om er som är det säkert. Underbar familj är ni och eran äldste son lär nog krossa många tjejers hjärtan med det utssendet och den charmen! Ta hand om er och -skit i eländet som en del skriver! Kram!

2010-01-28 @ 16:22:05
Postat av: Veronica

Finns det hjärterum så finns det stjärterum... Bry dig inte om de elaka kommentarer. Jag har två barn som är 3år och 10 mån. För mig känns det lagom, men jag tycker att ni verkar vara en mysig familj som verkligen bryr er om era barn och gör en massa saker med dom. Barn behöver inte ha hus eller utlandsresor.. Det är faktiskt inte många barn som kommer med förslaget om att resa utomlands, utan det är föräldrarna som har tröttnat på Sverige och som vill ha miljöombyte ;) De flesta som skriver elaka kommentarer är nog bara avundsjuka och önskar att de hade lika bra i sitt förhållande och i sin mammaroll som du har :) Många barn = mer kärlek och det är underbart!

2010-01-28 @ 16:58:01
URL: http://haaparanta.blogg.se/
Postat av: lindha

hej jag e en tjej som fäljer din blogg sen ett par månader. har en dotter på 4år.. jag tycker verkligen du ska strunta i dom som tror dom vet bättre om dina barn än du.. själv tycker jag du är en stark person och tålmodig som orkar med allt tycker ni verkar en hel mysig familj!lycka till med allt och kämpa på=)kram/lindha

2010-01-28 @ 18:23:37
Postat av: Linda ;)

Har du fått mina sms ni ikväll? Min telefon håller på att muppar sig kraftigt.

2010-01-28 @ 20:29:43
Postat av: Lena

Hang in there girl! Du rockar!!!!

Superfina tårtor!!! Superfina ungar!!!

Supermom & superdad!! Tänk om folk la så mycket energi på sina barn som ni gör. Skit i folk..du vet avundsjukan!!

Kram!!

2010-01-28 @ 20:34:49
Postat av: Petra

Undrar var du får tag på sugerpaste & flowerpaste är det i vanliga mataffärer eller? Håller med de föregående inläggen människor som bara letar fel hos andra har ofta det inte bra själva. Tycker ni är jätteduktiga med era barn. Har själv 3 barn mellan 12-16 år & väntar vårat 4:e som kommer i mitten av mars. Stå på dig jag tycker det är jättestrongt av er att ställa upp i tv. Kram!

2010-01-28 @ 20:36:25
Postat av: Felicia

Det skulle vara otroligt roligt att få se bilder på dina tårtor sen när du har ork och tid till att lägga upp några bilder. Funderar på att göra en hello kitty tårta till minitjejen, den verkar vara lite lättare att göra än en nalle puh tårta. Ja vi får se hur det går ;-)



Snö + barnvagn = en rejäl dos av gratis träning! Det är ingen ide att duscha innan man lämnar barnen på dagis / fritids, jag blir alltid så svettig av att pulsa genom snön med barnvagnen. Nej nu får det faktiskt räcka tycker jag.



Sen det där om elaka kommentarer, det är sorgligt att människor ska sysselsätta sig med att hacka på andra. Det finns så mycket annat att göra i livet. Jag tycker du och din familj är härliga, okej ni bor ju trångt men vad gör det så länge ni alla mår bra och har det bra. Fortsätt med att vara en härlig mamma som du verkar vara och ta hand om dig & familjen din.

2010-01-29 @ 01:10:07
URL: http://tullfriatankar.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej!

Såg dig på tv i måndags. Vilken stor fin familj du har. :-D Sist jag träffade dig så hade du bara Kevin.

Vi bodde grannar för många år sen, våra söner (kevin och marcus) är jämngamla.

Kul att se dig och din familj!!!!! Ska bli kul att få se mer av er.



2010-01-29 @ 16:18:27
Postat av: sussie

Trist att höra att barnen är sjuka. inget kul när dom är det. Är det kruphosta eller e det infektionsastma dom har. Vilket fall så e dt ett helvete och höra sina barn lida så av hostan och sen inte kuna göra något förutom finnas där för dom. Inte minst blir man trött själv av att inte kuna sova. Och sova behöver man ju med särskildt nu när du väntar en till. Men du är en riktig stålmamma.

2010-01-30 @ 10:54:55
Postat av: Sara Bergman

Tittar på familjen Annorlunda eftersom jag bor i Älvdalen, och jag har fastnat för er familj (Tina känner jag redan). Tycker det är så härligt att se hur barnen är med hela tiden i nästan allt ni gör. Kommer själv från en familj med nio barn, så jag vet alla fördelar med att vara många syskon! Grattis till graviditeten!

2010-02-01 @ 05:49:00
Postat av: Frida Jonsson

Hejsan!! Första avsnittet av Familjen Annorlunda så tänkte jag "Är dom galna???" Men nu så tycker jag ni verkar vara en super härlig familj. Så lugna och kreativa med alla barnen. Tror era barn får betydligt mer kvalitetstid av er föräldrar än många andra barn i mindre familjer. Ni verkar ha superfina barn och ni gör det så himla bra!! Kram Frida

2010-02-01 @ 19:58:06
Postat av: Anonym

Hej!



Har nuss sett "Annorlunda familjen" och jag vidhåller: Ni är helt underbara hela bunten.

Vilka fantastiska människor!

Jag beundrar er, och avundas er också!

Önskar att jag hade modet/tålamodet som ni har!

Jag har 4 barn och tyckte länge det var mycket :)

Men,en sak är säker. Det är inte mera jobb ju fler barn man har, inte i förhållande till den glädje det är med flera barn.



//malin

2010-02-01 @ 22:31:32
Postat av: Sarah

Vill först tacka för att vi får lov att följa er vardag genom TV-rutan varje vecka. Kan inte varit lätt att spela in TV mitt under allt det vanliga som ska skötas i en familj. Måste också tacka för det underbara avsnittet som var i måndags när ni var iväg och fiskade. Kändes så skönt när du tappade tålamodet när barnen sprang ut i vattnet med skorna på..visade att alla är mänskliga..:) Önskar jag hade haft det tålamod du verkar besitta! Fortsätt ta hand om din fina familj och jag kommer följa er med stor spänning framöver!



/Sarah

2010-02-10 @ 06:49:19
Postat av: angelica

Jag e halvfinsk och min mamma lärde bara mig några fraser hon med, så man klarar sig utan :) Dock lite svårt för mig att träffa min mormor som bara pratar finska :P

2010-03-01 @ 13:01:44
URL: http://http:icaibloggen.blogg.se
Postat av: Leah

Vad roligt att du har en blogg! Jag tycker du är så söt och verkar snäll, och din man verkar reko. jag har två barn, är ensmastående. Hade jag haft en bra man och och hjälpsamma släktingar hade jag velat ha flera barn, kanske 5-6, men jag är nästan ensam, har bara min mamma och hennes man att förlita mig på, så det blir inga fler.

2011-01-15 @ 12:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0