Måndag

Och så var det måndag igen.......tillbaka till vardagens måsten:-)

Vi hade en trevlig eftermiddag igår och fick rätt mycket gjort:-)
Gitta och Alissa kom mitt på dagen och de blev kvar till efter middagen:-) Barnen ville äta kycklingklubbor
men ville absolut inte ha ris, potatis el pommes frites till utan de ville ha.....nudlar! Hmm, inte vad jag hade planerat direkt men men de fick som de ville och alla åt med god aptit:-D
Vi vuxna åt pommes och ryggbiff med barbiquesås till:-)

Till efterrätt gjorde jag Petit chous.....barnen fick vaniljglass och hackade jordgubbar i och vi vuxna fick de fyllda med vispad grädde ihoprörd med hackade jordgubbar....supergott:-)

Sparade några åt min mamma, styvpappa och lillebror som kom på besök senare på kvällen, klart de också skulle få nåt gott:-D

Idag har jag tvättstuga igen och passar på att plocka och dona mellan tvättvarven. Hade tänkt att skura golven men insåg att skurhinken o moppen är kvar i gamla lägenheten så får nöja mig med att damsuga....

Jag kommer inte ut på Facebook med denna dator och har fått massor med meddelanden där.....så ni som har skrivit till mig..... Jag struntar inte i er utan svarar så fort det går...bara så ni vet;-)

Ikväll är det tv-time igen och vi ska ut och åka båt:-D

Kommentarer
Postat av: Marianne

Förstår inte hur du orkar, är full av beundran.. Ser fram emot att du får igång Facebook :)

2010-02-15 @ 12:51:10
Postat av: Susanna

Det är kärleken både till barnen å mannen som gör att man orkar å tycker det är kul, eller hur?!

För man får så oändligt mycket kärlek tillbaka!

Men alla ni 3 mammor i programmet är kanske mer "supermänniskor" ändå ;) än vi andra, kram på dig Mirka å resten av din familj!

2010-02-15 @ 13:52:41
Postat av: Mirka

Nä, jag är ingen supermänniska:-D Men håller med Susanna.... Det är kärleken för familjen som gör att man orkar:-)

Kramar

2010-02-15 @ 14:15:30
Postat av: Lotta

röker du då du är gravid?

2010-02-15 @ 15:46:54
Postat av: Mirka

Lotta: Om du läser bakåt i min blogg så ser du att ja, jag röker. Jobbar hårt med att sluta och vissa dagar går bättre än andra. Jag hoppas på att få slippa massa dumma kommentarer ang. rökning då jag vet mycket väl att det inte är så bra:-(

2010-02-15 @ 15:53:51
Postat av: isabelle

wihoo är bänkad vid tv:n idag!

2010-02-15 @ 15:55:31
Postat av: lotta

nej det är ju ruggigt dåligt, och det här med kommentarer som går emot dig verkar du ha svårt för. alla vet ju riskerna med att röka som gravid, finns ju hjälp att få. kan du inte begära stöd och hjälp av bvc? lycka till. röker du inomhus också förresten?

2010-02-15 @ 15:58:20
Postat av: Åsa

Hej!

Jag tycker ni lever ett normalt och spännande liv. Det är roligt att följa er både på tv och här i din blogg.

Jag har 2 frågor.

-Hur kommer ni på alla namnen till era barn? Jag tycker det var svårt redan efter vårt 2:a barn...hihi!!!

-Hur får ni ekonomin att gå ihop? Jobbar du? Jag skulle tycka det var intressant och lärorikt att få tips från dig hur man trixar ihop det hela. Jag själv är hemma på heltid (har valt att vara hemmamamma för att inte behöva ha barnen på dagis) och maken jobbar heltid.



Lycka till med bebisen i magen!

2010-02-15 @ 16:14:50
Postat av: Mirka

Lotta: Tycker att du är lite väl orättvis mot mig (för dig en okänd människa) nu:-( Och det pga att jag inte riktigt delade samma mening med en annan tidigare.Vi hade olika syn på en sak och det är okej för mig men jag gillar INTE när andra människor tycker att jag måste tycka som de och att allt annat är då fel! Eller så är du bara ute efter ytterligare stora diskutioner...?

Jag bad om att få slippa kommentarer ang mitt rökning FÖR ATT jag är 37år gammal,jag är inte så dum i huvet, jag vet om de eventuella riskerna och jag försöker att sluta! Jag har hjälp, har testat några olika metoder men det är inte så enkelt som många tror. Visst,vissa har klarat det galant men vissa får kämpa hårt och jag gör MITT BÄSTA.

Röker INTE inomhus!

2010-02-15 @ 16:23:26
Postat av: Birgitta

Undrar om ni har tagit reda på könet vid ul på alla barnen? Och har du tagit fostervattensprov eller annat för att utesluta skador på barnen?

2010-02-15 @ 16:25:11
Postat av: Mirka

Birgitta: Vi har kollat könet med alla barnen förutom de 2 äldsta. Med Thor och lillan i magen gjorde jag fvp och fick även då reda på deras kön:-)

2010-02-15 @ 16:28:20
Postat av: Susanne

Hej Mirka!

Ser framemot ikväll för att titta på er! Hoppas hela familjen mår bra, och framförallt du!

Vad härligt med en större lägenhet! Hoppas ni kommer att trivas där! Vi (min man o jag) blir lika fascinerade varje måndag när vi tittar på fam. annorlunda!!!! Själva har vi två tonårskillar, 14 och 17. Det är vi nöjda med. Det är häftigt att det finns föräldrar som klarar detta med många barn.

Må så gott, kul att följa er på bloggen! Kram Susanne 38,i Västerås!

2010-02-15 @ 19:45:26
Postat av: Lovisa

Hej Mirka!



Jag tycker ni är en underbar familj. Älskar att titta på ervarje vecka! Jag har en fråga till dig. Om man skriver till dig på facebook. Kan man räkna med ett svar? Tycker du verkar vara en superhärlig person! Nu stundar snart program! Sköt om er! Och du stå på dig med alla dumma kommentarer. Tänk som min mamma brukar säga "Den sista idioten är inte född än", det finns folk till allt.

2010-02-15 @ 19:46:22
Postat av: Lisa (sjubarnsmamma)

Härligt o se er på tv. Man känner igen sig o det är så skönt ska du veta att veta att man inte är ensam. Speciellt när barnen bråkar...skratt...

Kram Lisa

2010-02-15 @ 20:56:15
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: tres

hihi vissa folk tycker sig ha lust att klaga och gnälla på allt om vad du gör osv bara för du valde att vara så pass schysst att vara med i familjen annorlunda, med tanke på det med rökningen nu,det är ens eget val och ens egen graviditet och ens eget barn i magen, du gnäller ju inte på andra gravida som trycker i sig massa godis bara och ingen nyttigt och bra mat eller som sällan rör på sig m.m. allt är farligt nu förtiden och vill man hjälpa någon att sluta med något mindre bra så kan man enbart komma med råd och tips om personen vill det i fråga annars tycker jag var och en får sköta sitt,jag rökte oxå när jag var gravid, inte mkt men när jag till slut inte pallade vara utan ciggaretter mer, jag var enormt sugen på nikiton när jag var gravid,mindre bra men det är inte bevisat att barnen tar skada och det är mest myter faktiskt om rökning,alla vet ju inte det är bra men det finns inga bevisade tester eller undersökningar att barnet tar skada eller att det är större risk att barnet får astma eller dylikt pga rökning faktiskt!

jag tycker du är kanon mamma återigen och strongt av dig att klara vardagen utan så lite gnäll och utbrott och mycket glada stunder, jag har det svårt och jag har bara två barn,hahah. men det gäller som sagt att ha ett evinnerligt tålamod och det har jag inte men jag jobbar på det :D

2010-02-15 @ 21:04:52
URL: http://lillamami.blogg.se/
Postat av: Ewa

Alltid lika skoj att se er på fyran.



Kram från Ewa

2010-02-15 @ 22:25:09
URL: http://mammatill8.bloggplatsen.se/
Postat av: Felicia

Ler fortfarande när jag tänker på kvällens avsnitt, det var så härligt att se dina morföräldrars min när ni presenterade barnen för dem :) De verkar vara ett par härliga människor. Min minsting som är nyss fyllda 3 år kunde inte sova så hon fick sitta med mig och titta på programmet. Hon utbrast "Oj många barn, många flickor och pojkar som åker båt" :) Ser fram emot nästa måndag, det är lite synd att fam. annorlunda bara visas en gång i veckan. Ta hand om er alla!

2010-02-15 @ 22:26:44
URL: http://tullfriatankar.blogg.se/
Postat av: Anonym

ni e helt underbara!!!!



men hur gör du för att inte stressa och bli hysterisk när allt e kaos ibland?

imponerad!

kram anna

2010-02-16 @ 01:16:42
Postat av: jonella osbeck

jag tycker att ni alla tre mammor och pappor är helt underbara med era barn. stor guldstjärna till er för att ni ger alla era barn så mycket kärlek.

2010-02-16 @ 02:27:12
Postat av: WHAT???

Men "tres" hur i hela fridens namn kan du mena att rökning under graviditet inte skulle vara så skadligt utan att det är en myt? Alltså jag tycker Mirka har fått anhängare likt rockfans, de (ni!) väljer att totalt blunda för det som är fel och bara se stjärnor! Tycke det är skrämmande, tydligen får man både tycka barn i armarna, svära åt dem och röka då man har dem i magen för det gör ju var och en och den som tycker något annat är en patetiskt bitter idiot som själv inte kan ha några barn...?!?! Stackars stackars barn och åh, vad jag ska pussa och krama på mina egna älsklingar idag och vara glad åt att de har föräldrar som åtminstone tar avstånd från det där som ni står för!

2010-02-16 @ 08:22:43
Postat av: ann-charlotte

Hur pass pedagogisk anser du att du är Mirka, tycker det enda man får se av dig är när du fräser till åt barnen då det gör något du inte gillar, hur vore det om du valde dina strider och lät det som inte är farligt passera, då skulle du slippa bli irriterad och barnen skulle slippa vara på helspänn. Det som de gör som faktiskt är farligt/förstör/gör illa någon annan eller sig själv får man tillrättavisa, men då krävs också förklaringar så att barnen förstår att du gör det för DERAS skull och inte för att du är förbannad på dem som et verkr som.

2010-02-16 @ 08:24:09
Postat av: 6-barns mamma, som vill ha fler...!

Vill bara säga att... NI ÄR BÄST!!! Och jag vill veta mer om Finlands-resan...! Jag tycker det hade varit såå kul att åka dit med hela familjen, då vi har släkt där - men vet inte om vi "vågar" ge oss på båtresan! =o)

2010-02-16 @ 10:19:04
Postat av: gitta

Men gud va folk är elaka :( Jag som ser Mirka med sina barn varje dag kan garantera att de ni ser i tv har varit enstaka incidenter o klart därför de kom me på tv,barnen är absolut inte på helspänn och beter sig precis som alla andra barn.. min mamma sa alltid då jag var liten att de är inte upp till oss att dömma andra människor då alla står inför samma dommare i livet slut....Menar mest på att ni kanske ska fundera på om ni har all fakta att ens göra en bedömning av andra enbart från några snuttar i tv på både gott och ont??

2010-02-16 @ 10:46:34
URL: http://gitts.blogg.se/
Postat av: Mirka

Ann-Charlotte: Hur kan du passera allt, hela mitt sätt att vara mot mina barn, grundat på några snuttar på tv?? Vissa klipp har ju valts pga vissa anledningar....Borde ju vem som helst fatta tycker jag;-) Det ska ju bli "bra tv"....

Som på båten så verkade de verkligen ha konsentrerat sig på vår "tjat" på Benny som sprang hit o dit konstant. Vi sa åt Benny att hålla sig nära oss eftersom det faktiskt var mycket folk runt om oss och vi ville inte tappa bort honom!

Sen såg det ju VÄLDIGT tjatigt ut eftersom bara det visades!



WHAT: Jag försöker verkligen att sluta o röka och det hjälper mera när man får positiv stöd än massa negativt. Sen måste jag bara undra, varför ses det så farligt när jag blir arg på mitt barn och svär men ingen verkar tycka att det är fel med att pappan i fam Älvdalen svär,kastar vantar i huvet på dottern,har inte bilbarnstolar i bilen mm?

Tillrättavisar ni de också eller är det bara jag som får ta emot all det tråkiga?? Det känns så:-(

2010-02-16 @ 11:32:08
Postat av: What???

Att jag åtmintone inte tycker att tonen är otrevlig i älvdalsfamiljen är att där lyser det kärlek. tänkte på när en liten kille(namn?) satt på påsarna i köket och pappan svor, han svor inte som du gjorde: nej nu blir jag jävligt arg, jävligt arg är jag, utan han sa fan ett par gånger men skrattar samtidigt och skojjade med sonen. Såna svordomar flyger bara förbi för det är ju inte det egentliga ordet utan tonen bakom som märks. Han puttar och skojjar och busar med sina barn, våldsamt (?) kanske någon kan tycka men i mina ögon i af är det just bara skojj och barnen skrattar. Hade deras lillkille gått i vattnet med skorna på hade de förmodligen stojjat och bus-skällt och lyft undan - men inte svurit och tagit hårdhänt och tänt till på en gång. DET är skillnaden i mina ögon. Och vad det gäller rökningen tycker jag det är helt sjukt att tres skriver att det är ditt liv, och ditt barn så du gör som du vill, hallå?! Ditt barn men ditt barn är för det första en egen person som en gång kommer att bli vuxen och kanske känna sig både arg och sårad över att du rökt med den personen i magen, och för det andra vill man väl det bästa för sina barn - alltså låta bli att röka då man vet att det kan skada dem. Detta menar jag inte till dig Mirka utan till tres som verkar släta över det på ett obeghagligt sätt. Bra att du jobbar med att sluta! Bättre än så kan man ju inte göra.

2010-02-16 @ 12:23:41
Postat av: Nina Hansson

hejsan! Tack för att vi får se inblick i ert liv. Vi och våra barn gillar er familj. Lycka till med bebisen! Vem som helst borde fatta att bara vissa detaljer som visas...är tv ju!!!

2010-02-16 @ 12:49:21
Postat av: sussie

Shit vad man kan bli irreterad när man sitter och läser vad vissa människor skriver här i din blogg Mirka. Jag menar var och en gör väl det dom vill. och det vet väl alla att det är inte lätt att sluta röka så rätt av bara för att man är med barn. Lika man e väl ingen dålig människa för att man svär åt sina barn ibland eller tar som i armen. nej gott folk som är inne och läser bloggen här. ta och tänk innan ni skriver. Ni har ingen andledning att klaga på en människa som ni inte käner över huvudtaget. har hon gjort er något eller ni har inget annat att göra än att klaga och skriva skit om en människa. Förlåt Mirka men jag blir så irreterad när jag läser sånt. jag måste samtidigt ge kevin stor cred för han valde att dela rum med sina brödrar. han verkar så lugn och tar livet som det kommer. han älskar nog att ha många syskon omkring sig. Samtidigt som han uppskatta sin egen tid med pappa när dom körde gokart. Ni verkar vara en underbar familj. Bry dig inte om alla negativa komentarer ta lärodom av dom. Dom som ger det mår nog inte så bra själv eller renat av avis på dig. Så stå med rak rygg. Kram på er.

2010-02-16 @ 13:46:29
Postat av: Anonym

herregud... ni e kanonduktiga

till skillnad från vad en del skriver så undrar ja hur du kan va så lugn, tycke INTE du e hysterisk. de få gångerna du varit arg har varit förklarligt, och såklart att man blir extra stressad av tv kamerorna!!! kram anna

2010-02-16 @ 15:20:27
Postat av: Tess W

Jag tycker att ni alla är underbara alla tre familjerna!



Familjen i Älvdalen har visst också fått känna på knas människorna nu. det stod att de blivit anmälda till Socialen av någon som sett programmet !



Något om friggeboden var det bland annat.

Små larviga saker i alla fall!



Jag tycker inte dina svordomar är farligare än någon annans. Blir man arg måste man få reagera även som förälder!



Ni är en underbar familj!



Jag tycker inte att någon bör röka men vet hur svårt det är att sluta då min mamma rökt i 50 år

och inte kan sluta fast fyra barnbarn har astma!

Själv röker jag INTE och inte min man heller och har aldrig gjort det och två av våra barn har astma.

Det är var och ens fria vilja hur man gör och sjuk kan barnen bli ändå!



Förresten era barn verkar vara så friska så! Hur förklarar antirökarna det?



Ta ingen skit!

Opps nu svor jag jävla skit också!



Stora kramar från en långt ifrån felfri Tess W



2010-02-16 @ 16:57:06
Postat av: Vendela

En sak jag undrade över igår; hur många platser är det i er bil/buss? När ni åker hela familjen är ni väl 11-12 stk och de minibussar jag vet om har bara 8 platser med chauffören. Hur har ni löst det? :-)



P.S Ta inte åt dig av alla tråkiga kommentarer D.S

2010-02-16 @ 17:00:02
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Modekids

Gillar du barnkläder? Då ska du spana in vår nya blogg om barnmode!

2010-02-16 @ 17:06:46
URL: http://modekids.blogg.se/
Postat av: madde

kul att se när ni åkte till finland =)

2010-02-16 @ 17:52:58
URL: http://minmilton.blogspot.com
Postat av: Lisa (sjubarnsmamma)

Det finns alltid folm som tror sig vara bättre än andra...suck...bry dig inte om dom. De vet inte hur verkligheten ser ut.

Kram på dig!

2010-02-16 @ 20:06:07
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Lisa (sjubarnsmamma)

folk ska det stå, men det hoppas jag att folk förstår ;-)

2010-02-16 @ 20:07:24
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Sofia

Mirka, jag ber dig ännu en gång att inte ta åt dig av alla knäppgökar. Det finns alltid folk som ska tycka så himla mycket och bara för att ni är på TV tror de att det ger dem rätt att klaga på allt möjligt.



Jag tycker du är bra. Vi mammor borde hålla ihop och inte vara så snabba att döma. Vi vet ju alla vilket jättejobb vi utför med våra barn. Kan vi inte peppa varandra och uppskatta varandra istället för att leta fel?



PS. Tack för ett superbra program!

2010-02-16 @ 20:16:19
Postat av: FinlandsSofia

Men på RIKTIGT, ni som tycker att Mirka stressar upp sig och blir arg på barnen hela tiden, vilken planet bor ni på?? Jag tycker att du är ett UNDER av tålamod Mirka, och då har också jag bara den bild tv:n ger. Igår när ni packade inför Finlandsresan sa jag åt maken att jag hade gått i taket av att ha massor att göra samtidigt som barnen yrde runt och inte började klä på sig. Men du satt bara lugnt och plockade bland kläderna :-) Du är jätteduktig!

Kramar från Finland

2010-02-16 @ 20:51:38
Postat av: Jenny

De som kommenterar dina tillsägelser till barnen borde prova att ta hand om så många barn själva-få se hur glada de skulle låta sen? Klart man måste säga åt barnen,det gör väl alla föräldrar oavsett antal barn!

2010-02-16 @ 21:59:48
Postat av: Magdalena

Mirka,

Ta inte åt dig av allt som de tjatar om här vad de gäller svordommar och rökning. Du har nio underbara barn och ett tionde i magen. Du är en underbar mamma tycker jag. Du och din familj förgyller mina måndagskvällar. Jag tycker ni var skitmodiga som åkte med allihopa till Åbo och hälsade på din mormor och morfar.

Hoppas ni trivs bra i er nya lägenhet och att du mår bra och att bebben i magen växer och frodas.

Du skall få en styrkekram KRAM av mig för det behöver du!

2010-02-16 @ 22:23:10
Postat av: Sofia

Hej Mirka,

vill bara säga det att ni verkar vara en så underbar familj! Älskar programmet :)

Ha det bra!

2010-02-17 @ 01:18:07
Postat av: Ullis

Men alltså...om man går med på att vara med i tv samt ha en allmän blogg så får man nog faktiskt förstå att folk yttrar sig och har en åsikt...och alla åsikter är inte alltid roliga att höra...vill man inte ha några så kanske man ska ta och tänka efter lite före...

2010-02-17 @ 08:19:58
Postat av: sussu

hur många familjehytter hade ni när ni åkte till åbo

2010-02-17 @ 09:28:58
Postat av: Liina från Finland

Hej Mirka! Du e ju härlig du! Tycker ni är en härligt avslappnad familj. Jag tänkte också så, att hur klarar den här Mirka av att packa dom där väskorna med så där många barn runt sig:)). Jag skulle ju ha fått fnatt:D.



Jag är precis likadan om vi far på nån Finlandsbåt el.dyl., man e ju rädd för att tappa bort nåt barn och därför blir det att man tillrättavisar och ropar efter barnen. Inte är ju det nåt farligt!



Jag tror nog att det alltid finns dem som hittar ngt att kritisera! Jag tycker att ni verkar ha bra ordning på barnen, bättre det än en massa curling och ingen ordning alls!! Tror inte alls på det här med att man ska diskutera precis allt med barnen och låta dem bestämma. Vad blir det till i längden?



Tycker också din man är cool, härligt när barnen får vara med och städa också!

2010-02-17 @ 10:06:39
Postat av: Mirka

Ullis: Självklart ska man kunna tåla lite om man är med på tv + har blogg MEN jag anser ändå att folk till att börja med bör ha FAKTA bakom sina åsikter. Tyvärr så har vissa förutfattade meningar om saker och ting;-) Sen har vissa olika åsikter men det behöver inte betyda att just "din" el "min" åsikt är den rätta....allt är inte bara svart eller vitt....

Men bara för att någon tycker att just h*ns åsikt är rätt så behöver man inte klanka ner på de med en annan åsikt!

Kom gärna med era åsikter, har absolut inga problem med det:-) Men det är roligare om man lämnar de med en "trevlig" ton;-)



Sussu: Vi hade 2st familjehytter, 12 sängar sammanlagt:-)

2010-02-17 @ 20:11:21
Postat av: Hanna

Heej !

Kan inte du ha en frågestund där man får fråga allt möjligt som du sen kan svara på i ett inlägg? :-)

Förresten, har ni flyttat? Isåfall, i en större lägenhet eller villa eller? Berätta lite :)

2010-03-08 @ 17:19:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0