Inte haft tid....

Att uppdatera, så mycket som händer och ska göras på helgerna och på kvällarna däckar jag i soffan:-D

I fredags åkte jag, Gitta och Anneli M till Eurostop för lite shopping:-)
Hittade jättefina kläder till Alissas present, en tröja och en tunn mössa till bebisen, trosor + strumpor till Linnéa:-)
Maxi hade jätte-rea på massa leksaker + spel så jag kunde bara inte låta bli att handla lite:-D
Thor har varit tokig i Uppsy Daisy o co och nu var uppsydaisy-mjukisdockan + en till från programmet nedsatta från 199kr till 39kr!! Klart att jag var tvungen till o köpa de båda:-D.
Köpte ett disney princessorna-pussel (160 bitars)till Jennifer för 29kr. Ett pysselset med stämplar, kritor, pennor mm till tjejerna för 25kr. Kevin fick nåt flygplans-set radiostyrt som kostat 349kr för 99kr!
Just ja, köpte även en sån där mobil till spjälsängen för 49kr:-D
Hade nog köpt mera om jag hade orkat bära hem.....:-D

Stressade hem och så hjälpte jag Gitta med fyllningarna till de 2 smörgåstårtorna hon skulle göra till Alissas kalas.
Var helt slut på kvällen....

I lördags var vi då på Alissas kalas och frossade i mig massa smörgåstårta + vanlig tårta. Jennifer och Selina följde med Anneli hem efter kalaset:-)
Vi alla var helt slut efter kalaset och bara slöade framför tv:n hela eftermiddagen:-)

Igår kände jag mig rastlös och tog alla barnen och Gitta på en promenad upp till affären på förmiddagen. Det har ju snöat enormt mycket och var kallt som fan men ut skulle vi och det var faktiskt skönt med liten promenad:-)
Efteråt fikade vi med Gitta och min mamma som också kom till oss:-) Peter fixade o donade hemma och var även över till gamla lägenheten och fixade lite.
Hade tvättstuga från 17.30 och hela kvällen gick åt det....

Idag fyller Daniel, Peters äldsta son 18 år!! GRATTIS DANIEL!!!

Vill även önska grattis till Annelie och Mattias med fam. för lill-tjejen som föddes igår!!! Hoppas att förlossningen gick bra:-)

Ikväll är det åter igen dags för Fam. Annorlunda:-) Nu är det inte många avsnitt kvar......
Måste åter igen få tacka för era fina kommentarer! De värmer:-)

Nu tänker jag passa på att vila en stund innan barnen ska hämtas;-)

Kommentarer
Postat av: Ewa

Hej. Vilka fynd du gjorde på Maxi. Ska bli skoj att titta på er i kväll.



Ha det så bra

2010-02-22 @ 13:56:09
URL: http://mammatill8.bloggplatsen.se
Postat av: Sara

Hej! Vad kul med en massa leksaker, låter som bra grejer du hittade!



Ser fram emot att se er på TV ikväll, men har en fråga: Vet du om det blir fler säsonger efter denna? Om inte kommer det att kännas så himla tomt utan er i rutan, känns som att jag känner er lite.



Jaja, bara du och de andra mammorna fortsätter blogga så är jag lugn :-)



Ha det bra! Ni är BÄST!

/Sara, 19, Örebro

2010-02-22 @ 14:25:41
Postat av: Anonym

Varför skriver du 10 barns mamma, när du e bonusmamma till någon av dom? ser ju bara 9 bilder

2010-02-22 @ 15:35:29
URL: http://hellokittyyss.blogg.se/
Postat av: Anonym

Såg nu eller läste att du var gravid igen med nr 10 :) Gör du inget annat än föder barn, vill du inte jobba? Leva på bidrag bara? Kan ju inte ha något liv med din man att ägna lite tid åt..



Älska barn gör jag med, men du går ju till överdrift

2010-02-22 @ 15:38:38
URL: http://hellokittyyss.blogg.se/
Postat av: elli

jobbar du ingenting?

2010-02-22 @ 15:47:42
Postat av: Mirka

Anonym: När jag startade med min blogg så bodde Daniel, Peters son, fortfarande hos oss. Och eftersom jag har varit hans heltidsmamma sen han var under 2år (fyller 18)så har jag alltid varit och setts som hans MAMMA oavsett hur det är med biologin! Därav bloggnamnet "tiobarnsmamma";-) När designen gjordes så hade jag ingen bra kort på honom....sen flyttade han och då blev det inte av aatt hans kort kom med där.

Det är väl ändå vår sak om vi VÄLJER att få många barn....men jag har faktiskt ett jobb också;-) Har jobbat lite mellan vissa graviditeter, pluggade hela höstterminen-09 och arbetade nu tills jag blev sjukskriven.

Vad menar du med att leva på bidraag (en fördom enligt mig)? I o med att jag föder 1 barn så får jag föräldrarpenning och även barnbidrag, precis som ALLA andra som får ett barn! Får inga andra bidrag. Om vi nu väljer själva att leva på dessa bidrag så är det ju upp till oss;-) Vi blir ju inte stormrika på de direkt men väl värt då vi får mera tid med barnen:-)

Jag och min man får så mycket tid övers till varandra som vi är nöjda med....Allt är väl rellativt, beror på vad man prioriterar;-)

Jag kanske går till överdrift enligt dig men det får vara din åsikt...min åsikt är en annan;-)



Elli: Just nu är jag heltidssjukskriven Men har pluggat under hösten och jobbat från januari

2010-02-22 @ 16:16:43
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej Mirka.



Blir så ledsen när folk ska klaga på allt istället för att glädjas med andra. Stå på dig och bry dig inte om vad de skriver de är bara avundsjuka.

Ska bli kul att få se er igen ikväll ni är bäst!

Kramar Maria.

2010-02-22 @ 16:43:05
Postat av: madde

längtar tills ikväll =) ska bli skoj =)

2010-02-22 @ 17:47:47
URL: http://minmilton.blogspot.com
Postat av: Åsa

Hej Mirka med familj! Har tre barn var tredje helg (stödfamilj)och har varje gång det ska köpas leksaker samma ångest.



Hur tänker ni när det gäller att ge varje barn samma möjligheter? (Man kan kalla det jämställdhet om man vill) De verkade på inköpen i inlägget att du bara "körde rakt av" (inget klag) killiga grejer till killarna och tjejiga grejer till tjejerna? :)



Jag själv tycker det är intressant ämne och kul att veta hur ni tänker som "formar" fler barn än vad de flesta av oss kommer göra.

Tack för ett bra program!

2010-02-22 @ 18:03:12
URL: http://[email protected]
Postat av: babymyz

ville bara hoppa lite av glädje,för ikväll kommer ni på tv igen,ibland går veckorna sagta ibland fort..

Gott att kalas mm har gått bra..

kram Marie

2010-02-22 @ 18:17:05
URL: http://metrobloggen.se/marilouise
Postat av: mia

Om du vill köpa billiga barnkläder så hör av dig.

har dom flesta storlekar. Vet ni vad det blir för kön??

2010-02-22 @ 18:27:10
Postat av: Jeanette

Hejsan!

Jag ser fram i mot dagens avsnitt. Hör efter med Peter om han känner någon som heter Kenneth Nyberg.(som har bott i märsta)



Ha det så bra...

2010-02-22 @ 18:48:54
URL: http://familjen-nyberg.blogspot.com/
Postat av: Jeanette

2010-02-22 @ 18:50:11
URL: http://familjen-nyberg.blogspot.com/
Postat av: anna

hej hej.

tycker att du ska strunta totalt i vad vissa skriver till dig, ett barn, 5 barn eller 10, man har rätten att välja själv!!!!

du och peter gör ett super jobb som föräldrar!!!!!

=)

lycka till i nya lägenheten, hoppas ni får det fint när ni kommit helt i ordning...

klappa magen från mig, o ge alla barnen en kram! mvh anna

2010-02-22 @ 19:42:49
Postat av: Carita

Hej Mirka!

Har inte skrivit till dig förut men jag har följt din blogg ett tag. Jag tycker ni verkar vara en helt underbar familj både när jag läser här och när vi har nöjet att se er på tv. Jag själv har 5 barn i åldrarna 1 år till 10 år. Önskar en liten till men det är knappt man vågar säga något högt för då finns det alltid någon som i all väl mening ska säga att jag borde tänka lite på mig själv och jag har ju många barn nu. Jag har nog aldrig riktigt förstått det där med att jag ska tänka på mig själv och därför inte försöka få fler barn. Kan de inte förstå att jag ser saken annorlunda och tycker det är en gåva om jag skulle få ett till barn.



Jag har läst vissa kommentarer ni fått och det är mycket man får stå ut med när man inte följer normen oavsett vad det är som man sticker ut med. Men det är deras bekymmer om de har åsikter om saker, det säger mer om dem än om en själv. Jag tycker ni verkar toppen mot barnen och det var skönt att se på tv att alla kan tappa humöret ibland, tänker på när de klampa ner i vattnet med skor, hade inte jag heller gillat och det hade helt säkert inte de med färre barn heller. Alla kan bli sura på sina barn oavsett hur många man har. Och man älskar sina barn oavsett hur många man har. :-)



Jag var med om något skoj en gång när jag och maken var till affären och skulle handla med alla fem. Då kommer det ett ungt par ut och de verkligen ställer sig och räknar alla barn. Haha, riktigt kul tycker jag. Jag anser mig inte ha många, som min Martin 5 år konstaterade en kväll när vi åt middag: "Vi är bara 7 st i familjen". Härligt att de ser det så. :-)



Jisses detta blev långt och svammligt, ville ju mest bara säga hej och ni förgyller måndags kvällarna. Ta hand om er och det ska bli spännande att få följa lilla bäbisen i magen här i bloggen.

kram från Carita.

2010-02-22 @ 21:45:31
URL: http://imraskrypin.blogg.se/
Postat av: Anna G

...har just tittat på dagens avsnitt och håller fast vid vad jag tyckt hela tiden - att du verkar gnällig och väljer att tända till på mer än vad dina barn förtjänar. stackars småttingar, de har ju inte själva valt att hamna i en familj där de tvingas knö ihop sig i en pyttelägenhet med EN toalett och med en mamma som fräser åt dem för minsta lilla. fy, stackars små. varför i hela friden ska du skaffa en bebis till? hoppas bebisen mår bra och inte blivit skadad av att du röker med den i magen... usch, skrutten.

2010-02-22 @ 21:54:03
Postat av: Vendela

ANNA G: Men VARFÖR tittar du på programmet överhuvudtaget när du uppenbarligen inte gillar det?? Undrar vem som GNÄLLER här egentligen!!

2010-02-22 @ 22:20:12
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: sussie

Hej Mirka.



Jisses vad det finns folk som måste komma med sura kommentarer hela tiden. E det inte för dom tycker du gör så så är det si. har själv barn skulle gärna haft fler. Men av olika andledningar kan jag inte få fler. Mkt beror på mkt jobbiga graviditeter samt en sista jobbig förlossning med den sista som blev snitt och sluta med att jag valde att selirisera mig pga allt jobb. Annars hade här nog allt varit fler. Om man nu har så mkt man måste gnälla om vrf gå in och läsa din blogg överhuvudtaget. Nej jag tycker det är bra att du står på dig och fräser ifrån. Man kan hoppas att det beror på att dom mår så dåligt själva eller att dom rent av är avensjuk på dig och din man med era barn. Alltid lika kul att titta på er på måndagar. Undrar kan man inte spärra dom som ändå bara ska klaga och inte har annat för sig. För ärligt jag tycker inte dom har här på din blogg att göra. kram sussie

2010-02-22 @ 22:28:55
Postat av: Annelie och Mattias

Man tackar det gick bra på förlosningen en väldigt lång sådan denna gång men vi är nu hemma och har det bra mvh Mattias

2010-02-22 @ 22:33:29
Postat av: Eva...

Alla barnen hade cykelhjälm förutom stora killen varför det...är ju faktiskt lag på det dessutom...

2010-02-22 @ 22:43:47
Postat av: AnnaT

Fint program! Synd att alla dina barn inte har hjälm vid cykling. Hade varit ett gott föredöme för andra barn plus att så vitt jag vet, är det lag på att ha det. Är det inte svårt att motivera de andra barnen till att ha hjälm när inte alla behöver det?

2010-02-22 @ 23:39:44
Postat av: Anna G

jag anser att jag har lika mycket rätt att yttra mina tycken och tänkande om denna familj som ni har som enbart hyllar dem! förstår inte hur man kan göra det. de är ju inte bättre föräldrar för att de har många barn?! tvärtom verkar de orka göra mindre för dem än vad vi som har färre (i mitt fall tre) orkar/kan göra för våra barn. att skaffa såååå många då man inte har bättre ekonomi än att tvingas bo så trångt, eller tålamod och acceptens tycker jag är själviskt. och ja, jag VILL titta på programmet för de andra två familjerna tycker jag är underbara! glada, kärleksfulla, barnen har fritidsaktiviteter, de får vara hur de vill utan att någon fräser åt dem, de har råd att bo i hus med tomt och så vidare... låter som att jag vill er illa, verkligen inte. jag tycker era barn är fantastiskt fina och hoppas verkligen att de är lyckliga, och för det krävs lyckliga föräldrar- däremot måste jag bara motsätta mig de som hyllar er - FATTAR inte hur i hela fridens namn man kan göra det? :S

2010-02-23 @ 08:59:32
Postat av: Vendela

Anna G: Hyllar och hyllar var väl att ta i! Men jag tycker bara det är tråkigt med negativt gnäll!! och vad vet du om vilken ekonomi de har t ex? Man kan ju ha bra ekonomi men välja att bo i lägenhet för det, eller måste alla bo i villa?? Är man en sämre förälder för det eller???

2010-02-23 @ 09:52:28
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Anna G

Du massor av personer hyllar denna familj, sen om du gör det eller inte tar jag inte ställning till. Och nej, villa kanske man inte måste ha men väljer man att skaffa tio barn så tycker jag att man kanske borde ha en. En STOR så att barnen får plats att leka, stojja, vara barn och också kunna få gå undan och vila sig ifrån röran. För dessa barn är det ju som att vara på dagis dygnet runt, de får aldrig gå ifrån och vara ensamma och ha eget privatliv. Tänk på Kevin som är tonåring, och snart är ju de andra också det. Man behöver få kunna gå undan! Annan problematik, tinnitus eller andra hörselskador ökar drastiskt på barn, och dessa ungar som aldrig får lugn och ro löper betydligt större risk än andra.

2010-02-23 @ 10:12:44
Postat av: Susanna

Vet du, Mirka, jag tycker att du bara ska ignorera dom som kommer med tråkig kritik.

Du har valt att leva ditt liv på ett sätt och kommer ju inte att leva annorlunda för att negativa människor inte förstår det eller hur?!

Varför ska du behöva försvara dig?

Och nu när du är gravid borde du absolut inte ta emot en massa skit å kanske bli upprörd!

Du gör inget fel och dina barn tar inte skada av att du blir sur ibland.

Hur vore d om du gick omkring och var glad jämt.

Barnen behöver se att mamma inte e en robot som orkar hur mycket som helst.

Man måste visa upp hela sitt känslo register så barnen förstår att även dom har rätt att visa känslor. När någon visar hur den mår då kan man prata om d så att eventuella problem kan lösas men om man går omkring och verkar helt nöjd fast man mår dåligt m.m då är det ingen som lär sig något och får ingen förståelse för andra människor.

Dessutom byggs ju irritationen upp tills man exploderar och gör nåt riktigt dumt.

Fast jag kan rekomendera att man iställer för att skrika å gapa som en del gör så sänker man rösten och tittar barnet i ögonen, bara ett tips alltså, kan dock ta ett tag innan det får effekt ;)

Finns många som "bara" har 2 barn som inte är gladare för att dom har "tid över för sig själva" och förverkligat sig på jobbet.

Vi som har valt många barn känner ju så mycket kärlek både till mannen(lr männen) och barnen och får energi därför men d e klart att vi oxå blir trötta o.s.v men det är väl inte bara dom med mindre barn som har rätt till det?!

Sluta vara så negativa och leta fel! Det finns ingen som är perfekt, alla gör vi så gott vi kan!

Min man och jag berättar varje dag för våra barn att vi älskar dom så dom behöver aldrig fråga eller undra och vi kramas. Vi har fått mycket beröm från barnens lärare m.fl att barnen e så trygga och goa (dessutom smarta och suger åt sig kunskap som svampar). Den som är utan fel kan ju kasta första stenen. Förlåt för det långa inlägget! Kram

2010-02-23 @ 10:59:00
Postat av: Mirka

AnnaG: Du har all rätt till din åsikt MEN Ser du oss dygnet runt kanske? Hur kan du veta att jag bara gnäller och fräser åt mina barn? Att jag säger till mina pojkar som springer iväg eller hoppar i sängen mm är väl inte så konstigt MEN det du ser i tv under en begränsad tid betyder INTE att det är så jämt! Men jag kanske ska ta till mig det du säger, skaffa en vadderad dräkt och hjälm åt Oliver som är totalt orädd av sig och ständigt klättrar och hoppar + att jag planterar in en gps på Benny så kan de hoppa och sticka iväg bäst de vill...då slipper jag ju "gnälla" på de ironi Är det bättre kanske?

Allvarligt talat.... Jag orkar faktiskt inte lägga energi på det negativa som kommer av folk som tror att de vet exakt hur hela vårt liv ser ut och vad som är bäst för våra barn:-( Vi bodde trångt ja det gjorde vi men har ju nu flyttat till större med stor uteplats mm Bor tex lika stort som fam. älvdalen....men det är väl ändå inte samma sak:-( Våra barn får lugn och ro när de väljer att dra sig undan, vilket de faktisk inte gör så ofta!

Vi ÄR lyckliga föräldrar oavsett hur tv:n har i ditt tycke lyckats vinkla det....Vi kanske borde ha varit mera nuttinuttan framför kameran för vissas skull, vad vet jag....Men hur verkligt blir det när man ska pussas/kramas på order liksom;-)

Nä sånt håller vi hellre med privat och det mycket och gärna:-D

2010-02-23 @ 12:12:50
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

AnnaG du verkar ha stora problem med dig och DITT familjeliv eftersom du stör dig så enormt på andras. Kan sätta min högra arm på att något inte står rätt till hemma hos dig antingen i ditt förhållande till din man eller ditt förhållande till dina barn. Du verkar vara en mycket bitter människa, det ser vi alla. Vore kul att besöka din blogg om du har en. Lycka till i ditt liv, känns som du behöver det.

2010-02-23 @ 12:26:10
Postat av: Anonym

Kram Mirka! Du är jätteduktig! Ta inte åt dig av bitterfittan.

2010-02-23 @ 12:31:58
Postat av: Lena

Hej

Läser kommentarerna och skrattar lite för mig själv.. Håller faktiskt med Anna G, vi var flera igår som tittade på programmet och tyckte detsamma, flera av oss sa det också (oberoende av varandra).. Du Mirka verkar faktiskt väldigt irriterad på dina barn ofta (har själv barn och förstår det...) men jag har å andra sidan inte 10 barn heller...

Man behöver inte vara bitterfitta för att tycka så här.. Då är vi flera sådana här...

2010-02-23 @ 13:26:17
Postat av: Anonym

Jag tycker att det är totalt oansvarigt och felaktigt att skaffa så mycket barn. Barn har faktiskt rätt till lite egentid med föräldrar. Vad går det ut på att bara skaffa ungar som kaniner. Tag hand om dom ni har istället, det är faktiskt barnens rättighet.



MVH Eva

2010-02-23 @ 13:32:22
Postat av: Anonym

Håller med föregående talare. Stackars barn som inte har möjlighet att få sin röst hörd. Herregud sängar och kläder Överallt att du inte blir tokig.

Din man vill han ha så här mycket barn eller kör du bara på.

Tänk lite alla barn skall ha rätt till utveckling, intima samtal med sin förälder, shoppa fika mysa herregud skaffa inte fler barn nu.



Barnens rätt till föräldrar Anitha

2010-02-23 @ 13:36:38
Postat av: Anonym

Ni är underbara Mirka! Älskar att se er på tv! De som skriver annat känner inte er. Och dom har dessutom inte många barn själva så dom vet inte alls hur det är att leva med många barn. Snacka om fördomar. Patetiskt!



Hälsningar

2010-02-23 @ 13:52:55
Postat av: Anonym

Kan inte annat än att skratta. De som hackar på dig Mirka, jag skulle vilja vara en fluga på deras vägg och se hur de själva lever. De lever nog i allt annat än perfektion. Bittra människor har en tendens att försöka trycka ned andra.

2010-02-23 @ 13:55:53
Postat av: Mirka

Ewa och Anitha: Och vilka är ni till att bestämma vad som är rätt/fel här i livet?? Varför skulle inte våra barn kunna få lite egentid, ha förtroliga samtal, shoppa, fika mm mm ALLA våra barn utvecklas väldigt fint och får väldigt fina lovord från dagis/skola mm

Ni får gärna leva efter era normer, ingen som hackar på er för det...låt oss göra det samma;-)

Vi lever för våra barn och de är ALLTID prio 1 för oss... Finns många små familjer där barnen har det såå mycket sämre....



Lena: Jag är inte en irriterad typ som ni verkar tolka det:-( Men jag måste också kunna få säga till på skarpen till barnen när de inte lyssnar.

Glöm inte att ni ser fortfaraande inte vad som händer före/efter klippet som visas i rutan:-(

Jag tycker det känns jobbigt att bli helt dömd på det lilla ni ser på tv:-(

Men men....vissa är ju snabba på att döma tyvärr:-(

2010-02-23 @ 13:58:43
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Anitha/Barnmorska

Hur i herrans namn kan ni säga att man är patetisk för att man tycker att en familj som bor i en 4:a med nio barn kanske skall hålla an och dra ner på barnafödandet. Varför verkligen VARFÖR skaffar men sig en sån massa ungar så man inte ens kan resa utan hjälp från andra. Tycker ni verkligen inte att alla barn har rätt till egentid med sina föräldrar. Att sitta ner och ägna sig helhjärtat åt sitt barn. Man kan ju inte dela sig och finnas där för alla. Tänk efter innan ni skriver.

Självklart om du bor på landet med stora ytor och att barn fostras av varandra och så men idag....i dagens Sverige med allt vad det innebär att hjälpa sina barn med råd i skolan utbildning eget hem flyttar barnbarn mm mm.

Det kan väl inte vara trevligt att vara instängd på ytor där man nästan går på varandra kläder överallt en toalett, där man inte ens där får intimitet och får vara ifred.

Alltså vad går det ut på? att skaffa alla dessa barn....Kärlek till barn....knappast

2010-02-23 @ 14:04:47
Postat av: Mirka

Snälla Anitha, För det första så bor vi INTE kvar i en 4:a! För det andra så fungerar vårt liv väldigt bra, barnen får lite egentid + att vi tillbringar all övrig tid tillsammans som en hel familj! Hur helt allvarligt kan du döma något som du uppenbarligen inte levt i själv?? Du ber andra att tänka efter en stund....tycker då att även du borde göra så;-)

2010-02-23 @ 14:28:52
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mirka bor inte kvar i den lilla lägenheten med 9 barn längre. Men det har väl ingen betydelse för dig Anitha? Du dömer ju även om dom skulle bo i ett slott. Och barnmorka jo visst. Men din dömande attityd borde du byta yrke!

2010-02-23 @ 14:44:35
Postat av: Anonym

Men Mirka, tänk på hur man känner sig att aldrig få vara i centrum. Det går kanske an som litet barn men barnen växer och får andra behov. De är ju inte alltid små och "lätthanterliga". Rätt som det är har ni en hel hög med ungdomar som skall ut på kvällar och behöver sina föräldrar engagerade och utvilade. Varför vill du ha så många barn? Varför tar du inte hand om och njuter av varje individ.. ni kan ju omöjligt hinna med varje unge, det går inte tidsmässigt.

Ni måste ju tom ha problem med barnvakt en kväll, har ni inga egna behov för "egentid". själv och tillsammans som par. Det finns ju faktiskt annat än bara barn för hela slanten.

Jag dömer dig inte, jag är bara förundrad över att man inte förstår att det är inget roligt för barn att känna sig som en cirkus. Särskilt inte när man blir lite äldre. Hur känner Robin sig när han aldrig får den tid han vill ha tex med sin pappa.

Det syntes i TV hur roligt han tyckte det var med egentid med Peter på racingbanan.



Anitha

2010-02-23 @ 14:50:10
Postat av: Anonym

Det roliga är att det är ALLTID de utan barn eller med 1-3 barn som dömer de med många barn. Varför? Jo för att de int ehar en aning om hur det egentligen är och hur stora familjers verklighet ser ut. Dom tar för givet att det är på ett visst vis, men ack så fel dom har! Jag känner sååå många med bara 1-3 barn, som aldrig hinner ge sina barn egentid, för de är på dagis HELA dagarna då föräldrarna arbetar! Från 08 till kväll, dom får komma hem på middag sen sova. Jag skulle tro att en hemmförälder har MYCKET mer tid för sina barn då de är hemma hela dygnet! Vad är detta för sandlådenivå? Kasta skit på folk man inte ens känner, utan bara har sett 2 minuter åt gången på tv ur ett litet klipp. Skulle vilja se några klipp med dig Anitha, så får vi se hur mycket vi kan komma på att klaga på dig om. Och du, skriv ditt riktiga namn istället.

2010-02-23 @ 15:08:11
Postat av: Cissi

Hej Mirka!

Ta inte åt dig vad dom "elaka" skriver! Det har alltid funnits sånnt agg mot familjer som skaffar många barn och jag tror det beror på avundsjuka helt enkelt! Sen tycker jag att du ska ställa om i din blogg så du måste godkänna komentarerna innan dom publiseras i din blogg, för du ska inte ta sånna hemska elaka komentarer som folk lämnar ignorera dom fullstänidgt!

Ni verkar va en härlig underbar familj!

2010-02-23 @ 15:41:52
URL: http://cillaz.blogg.se/
Postat av: Mirka

En sista mot-kommentar till Anitha: Hur kan du säga att de aldrig får vara i centrum? Det får de faktiskt! Man kan hinna med alla barnen....det finns bara olika sätt att klara av det på. Allt handlar om prioriteringar och vi har prioriterat bort vår "egentid" och umgås hela familjen istället...varför ska inte det kunna gå, varför tror du att det är fel? Vi har inga som helst problem med att få barnvakt de få gångerna vi tar oss tid för att gå ut o äta bara vi 2.Sen att vi väljer att inte göra det ofta utan VILL vara med familjen, måste det ses som en negativ sak?

"Robin" heter Kevin och hann får mycket ensamtid med sin pappa...mycket mer än vad som framgick i tv:n så honom går det absolut ingen nöd på.

En undran: Går du in på de andra mammornas bloggar med dina åsikter om familjer med många barn eller har du bara koncentrerat dig på mig utav någon anledning? Jag menar...vi haar alla ungefär samma antalet barn så vi sitter ju rätt mycket i samma båt...

2010-02-23 @ 16:15:00
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Stina

Men jösses vilka kommentarer, blir helt chockad. Tydligen får man skriva vad som helst, hur som helst över nätet :S Jag tycker det är imponerande över hur ni får ihop vardagen, verkligen! Jag tycker det kan vara nog med ett barn ; ) hahah. Lycka till med alla och kommande! Kramar

2010-02-23 @ 16:33:58
Postat av: Vendela

Ni som klankar ner på Mirka och hennes familj: är ni inne på de två andra mammornas bloggar också? De skaffar ju också barn som "kaniner"...Bara undrar...

2010-02-23 @ 17:18:33
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Ann

Oj!!

Här var det livat på bloggen ;)

Trevligt med folk som har åsikter.



Jag har en massa åsikter om allt möjligt, men när det gäller privatlivet då överlämnar jag faktiskt det till dom som lever det livet.



Själv skulle jag aldrig orka med 10 barn eller orka ha det enorma ansvaret på mej och vill av den orsaken inte ha det. jag har 4 barn och det har många ggr kännts för mycket. Men orsaken beror på ett svårt sjukt barn som jag har och att jag själv blivit sjuk. Med den erfarenheten i bagaget kan jag se faror risker med många barn. Vad händer om föräldrarna blir sjuka ett eller flera barn svårt sjuka. Men om det inte händer och man orkar som förälder då ser jag inga som helst negativa aspekter på många barn. Barnen far inte illa om de får de det behöver. Men vad barnen behöver är och kan vara en bedömnings fråga.De behöver det fysiska mat kläder husrum. De behöver tid ,kärlek, vägledning i livet en fostran som innefattar flera saker socialt, moraliskt mm De behöver därimot inte en massa prylar eller dyra resor. Men jag tror att äldre barn och tonåringar behöver eget utrymme där de kan få vara i fred med sej själv. Det är bra att leva i grupp men man behöver "inte bara barn" även vuxna utrymme att växa själv. Ett lugn för eftertanke och reflektion utan att ständigt bli störd. Mina barn är mellan 10-18 år nu. Men jag kommer i håg tiden med alla graviditeter bebisar man levde liksom i den världen och det gav ständigt mer smak av en ny graviditet bebis. Man tänkte nog inte så långt då man var ung, impulsiv. I dag hade jag bara skaffat 2 barn men jag ångrar inte mina barn och älskar dom mest av allt. Dom mår bra det har gått bra...trots allt.



Ni verkar göra det jätte bra Mirka efter er situation.

2010-02-23 @ 17:35:12
Postat av: VV

Det är verkligen jättekul att få en titt in hos er 3 storfamiljer. Sitter bänkad varje måndag =) Tittade ni själva på förra säsongen av familjen annorlunda? Bestämde ni då att ni också ville vara med eller hur kom ni med? Ha de gött!

2010-02-23 @ 18:13:38
Postat av: en annan mamma

Jag har läst och tänkt ,, att alla ni som skriver att man inte ska vara så många barn tillsammans Hur resonerar ni när ni som jag tror sänder era egna barn till dagis för att tillbringa dagen med lika många andra barn ?

Kan man inte leka busa pyssla i hemmet med syskon eller har jag inte fattat något

Mika o peter har en stor familj ett stort ansvar men inte ett annorlunda ansvar än vi andra med mindre antal barn och dom gör det lika bra som någon annan kanske rent av bättre ,,

2010-02-23 @ 18:33:35
Postat av: Anonym

anledningen till att jag tror att folk stör sig på dig och inte de andra är att du trycker ihop dina ungar i en liten lägenhet och hämmar dem genom att varken ge dem tillräckligt med utrymme, tålamod och tid. som man uppfattar det genom programmet så att säga, hur det är i verklighten kan vi ju inte svara på men jag tyker nog att du kunde ta åt dig en del av kritiken och förvalta den så att du blir en bättre mamma åt dina barn i st för att slå i från hela tiden. o cissi - avundsjuka???? det var det dummaste. jag är inte avundsjuk på kaoset i familjen, att bo i en liten lägenhet, att inte ha råd att resa och ge sina barn upplevelser och grejjer, att utsätta sig för allmänheten genom att visa sig i tv osv. jag är nöjd med vårt nybyggda fina hus, mina tre underbara barn och härliga man och att vi har ekonomi att göra det jag vill för mina älsklingar. tack för mig =)

2010-02-23 @ 18:34:55
Postat av: Linda ;)

Tjena bruden! Hoppas allt bra med dig? Trist att läsa dessa negatvia kommentarer, synd att skita ner din fina blogg med allt strunt, slår vad om att dessa dömande männsikor är dessa som lämnar sina barn på dagis 10 timmar om dagen för att låta samhället uppfostra ungarna åt dom. Tycker dom kan hålla sig till tv 4 diskutions sida istället. Kramiz

2010-02-23 @ 20:24:11
Postat av: Hanna

Vill bara säga att ni verkar vara en sån fin familj, jättesöta goa ungar! Är imponerade av dig o din man som har sån ordning på dem och ert hem dessutom! Jag är ensamstående till en liten son och hålla ordning på EN är inte lätt!



Förstår inte hur folk orkar skriva elakheter och tro sig veta bäst, fast det är ju de som har problem som orkar ödsla energi på sånt!

Hoppas ni inte tar åt er av deras löjliga kritik.

Trevlig blogg föresten!

2010-02-23 @ 20:33:55
Postat av: bella ^^

hejje ^^



som dom andra säger.. lyssna inte så mkt, vet att det är svårt då familjen betyder allt och klart man försvarar dom/det.

Men Mirka dom känner inte er så dom vet inte..

skickade bilder till gitta, blev inte på alla men hoppas du gilla dom som vart tagna ^^

kramar bella :)

2010-02-23 @ 22:11:44
URL: http://bellariiki.blogg.se/
Postat av: Sara

Anitha - Egentid får man försöka fixa ändå, när barnen sover. Vi har bara tre barn, men har aldrig barnvakt ändå. De i släkten som bor nära har inte tid/är inte intresserade/har fullt upp själva och ja, det är ju våra barn, så då får vi också ta det ansvaret. Så hade det varit oavsett om vi haft ett eller åtta barn.

2010-02-23 @ 22:21:08
Postat av: Johanna

Jag tänkte kommentera inlägget men så råkade jag se dessa anonyma kommentarer du får. Fattar inte varför folk alltid måste lägga sig i och tro att de vet bäst, det är SÅ frustrerande och visst ÄR det lätt att gömma sitt nylle bakom datorskärmen och tro att man är så cool!!!!



SKÄMS PÅ ER!



Mirka sä olet mahtava äiti ja sen näkee ohjelmastakin, aina niin ihana kun te istutte miehesi kanssa haastattelussa ja sun miehellä on käsi sun ympärillä. Koko perhe hehkuu sellaista yhteishenkeä ja rakkautta että sitä ei monella ole. Ihmisten täytyy aina vaan löytää jotain pahaa sanottavaa!!!



Tsemppiä ja lämpimiä halauksia

/Johanna

2010-02-23 @ 23:47:19
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: Mirka

Anonym: Jag har inte alls svårt för mig att ta åt mig kritik, jag uppmanar ofta mina nära o kära tt säga till om de tycker att jag gör fel el. dyl. Man kan ju alltid bli en bättre människa enligt mig. Men det jag "slår tillbaka mot" är själva tonen dessa människor har....för de känner inte mig och ändå så tror de att de vet exakt hur vårt liv är:-( Jag själv skulle aldrig kunna skriva med sån ton till någon annan speciellt de jag inte ens känner. Det finns faktiskt snällare sätt att utrycka sina annorlunda åsikter på. Om man nu ogillar mig så mycket...vad finns det då för anledning att ens besöka min blogg? Varför ens ödsla sin tid till att trycka ner någon man inte känner?

Jag har tidigare skrivit i min blogg om anledningen till att vi bodde trångt... vi har länge letat efter större MEN det inte fått det just här vi bor:-( Vi kände att vi kunde planera kommande bebisen då vi visste att vi skulle kunna flytta inom det här året. Vi håller fortfarande på att letar efter ett hus trots att vi har nu flyttat till en större lägenhet. Även fast vi har bott trångt så kan inte jag se att det har hämmat våra barn på nåt vis. Även fast de bråkar som alla barn gör så har de en jättefin sammanhållning och fungerar bra hemma och ute bland folk. Jag förstår att det finns de som inte kan förstå hur det är möjligt att få ett normalt bra liv om man bor trångt, för många har inte erfarenhet av det men kan också säga att de som har varit hos oss har blivit positivt överraskade. Det behöver inte utomtiskt vara såå illa;-) Sen ang resor mm Att vi inte reser utomlands tex har inte med någon dålig ekonomi att göra! Måste man gilla att resa utomlands för att passa in i dessa normer? Vi gör saker med barnen MEN vi gör det inom Sverige. Grejer får de nog mer än många andra....Så bara för att vi inte bor i ett nybyggt hus och reser så behöver det inte betyda att vår ekonomi är dålig:-(



Tackar alla trevliga människor för sina fina, stöttande kommentarer:-)

2010-02-24 @ 00:34:26
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Att älska sina barn handlar inte om att köpa saker eller åka på dyra resor. Det handlar om tid - tålamod - engagemang. Att kunna sitta ner i medgång och motgång och tala stötta och finnas till.

Det är inte matematiskt gångbart att kunna finnas till för 10 barn, det säger sig självt.

Så det är ju inget konstigt att folk frågar och bryr sig. Om man sticker ut hakan och är med i TV med sitt liv får man nog stå ut med en del kommentarer. Elakt....nej faktiskt inte tycker jag. Ni gör säkert så gott ni kan det syns på TV:n men min fråga är Vaför vill man ha så mycket barn. Jag har vuxna barn nu och de är alltid "barn" hemma hos oss. Behöver mycket stöd och hjälp tycker jag, och jag gör det gärna men skulle aldrig hinna med så många jag tycker det är fulklt upp med 3.



Vänligen Eva

2010-02-24 @ 10:11:51
Postat av: Magdalena

Mirka,

Hoppas att du känner till uttrycket om tomma tunnor skallrar mest...Jag häpnar när jag läser de anonyma kommentarerna. Stå för era åsikter och skriv under medert namn, fegt av er att kasta skit på Mirka och hennes familj och sedan inte våga stå för det tycker jag!!! Det är upp till var oc en hur många barn man skaffar. Jag har två och är mycket nöjd med det.

Mirka, du och Peter är fantastiska föräldrar och ni har underbara barn. Ståpån dig och som Grynet säger : ta ingen skit!!!

Kram

2010-02-24 @ 11:15:59
Postat av: Ann

De påhoppen ni gör mot Mirka är ju bara löjliga. Tror ni på fullaste allvar att barn behöver utlandsresor och en massa prylar. Att ni är präglade i ett ilandsproblem värld behöver jag inte ens skriva men varför är så många barn ungdomar olyckliga i detta land som har allt materiellt välstånd? Det enda det skapat är egoism likgiltighet för andra. När man har det nödvändigatse i livet materiellt och har människor som man älskar och blir älskad av då har man det man behöver. Usch!! vad trött jag är på bortskämda svenskar.

2010-02-24 @ 11:26:47
Postat av: Nina Hansson

hej! Tråkigt med alla komentarer...Verkar som om att vissa bara har bestämt sej för att klaga på just er...Ser inte så mycket klagomål på de andra familjerna. Men vår familj tycker att ni verkar mysiga och skrattar gott åt peters komentarer! Ibland verkar det som om det inte räcker att man slår knut på sej...det blir ändå fel i andras ögon...Undrar om de själva hade tyckt att det var okej att sina barn går ut i vattnet med skorna på eller hoppar uppe på möblerna! Klart man säger till eller man får inte sätta gränser?

2010-02-24 @ 12:40:10
Postat av: AnnaT

Synd att du inte svarade på våra kommentarer längre upp om cykelhjälmsanvändandet...hade varit intressant att höra din åsikt! Förstår dock att du har mycket för dig!



Ta hand om dig och alla barnen:)

2010-02-24 @ 13:09:12
Postat av: Ann

AnnaT....Har du själv varit med på någon tv inspelning?

Det har jag... Och då i frågesätter man inte så mycket det man ser på bild.



I programet familjen annorlunda verkar det som TV just riktar in sej på olika saker som de vinklar för att just skapa lite dramatik, Tv säljer ju.. Det är olika saker i de olika familjerna. Men jag trodde att folk är smartare än att de tror att hela deras vardag är som det visas på rutan några få minuter i veckan i 10 program.

Och du...se till att andvända cykelhjälm på dina barn ;)

2010-02-24 @ 18:29:30
Postat av: Anette

Jag skulle också vilja veta varför man skaffar så många barn? Tänker man inte överhuvudtaget på att räcker tiden till för alla? Eller tänker du Mirka inte så? Ifrågasätter du aldrig detta?



Själv har jag 3 barn med små ålderskillnader och jag har flera gånger tänkt att t.o.m. det är för mycket för att man ska hinna ge tillräckligt åt alla. Och då talar jag inte om materiella saker utan om att finnas till för sina barn!



När barnen kommer upp i skolåldern och tonåren så blir ju kraven dessutom "hårdare" och som förälder ska man finnas till; hjälpa till med skolan, orka skjutsa till aktiviteter och kompisar, reda ut problem, ge tid åt barnet etc. Sådant är ju inte så viktigt när barnet är litet!



Du berättade aldrig Mirka om dina barn har några aktiviteter?

2010-02-25 @ 08:32:25
Postat av: Lena

Hej igen Mirka!

Som jag skrev tidigare så kan jag förstå att man kan känna sig trött och irriterad speciellt när man har så många barn onmkring sig hela tiden, men vad jag menar är att det ju i tv-rutan syns och hörs när du är irriterad under sändning, hur du är resten av tiden är det ju ingen som ser.

2010-02-25 @ 10:47:32
Postat av: MW

Hej Mirka!

Jag vill tacka för trevlig underhållning och tycker att alla ni i familjen annorlunda är så generösa och bjuder på er. Det händer att jag ser er ibland när ni är på väg till eller från dagis och jag beundrar dig Mirka lika lugn och tålmodig och bryr dig verkligen om dina barn. Aldrig har jag hört att du fräser mot dina barn, du tar ju ditt ansvar och bryr dig om dem till skillnad från många andra barn som är helt befriad från uppfostran. Vad är det för människor som klagar och verkligen är otrevliga med en massa påhopp, vad har de med erat liv att göra. Det är av oss vuxna som barn lär sig det tycker jag att ni som bara finner fel på andra ska tänka på.

Lycka till med det nya boendet och den kommande bebisen.



2010-02-25 @ 12:44:45
Postat av: Ann

Om man har många barn så tror jag man vet med sej de sakerna Anette skriver, speciellt eftersom Mirka har tagit hand om Peters barn före och de är ju nu vuxna. De vet ju redan hur det är att ha tonåringar och vilka krav som ställs på en som förälder.

Dom har ju gjort det valet med vetskap om vad som krävs av en förälder.



Hade nu Mirka och Peter varit en familj där allt rasar där barn bara avlas fram utan förmåga att ta hand om dem, tror jag TV 4 insett det från början och aldrig tagit med dom i programmet.



Även om många av oss förundras över hur dom orkar hur det går till finns det faktiskt människor som har den egenskapen att klara av ett stort projekt med många barn alldeles utmärkt.



Så jag tror inte ni behöver oroa er för Mirkas Peters barn. Dessutom så syns dom! skulle barnen fara illa så ser nog både dagis skolan det, utan er medverkan.

2010-02-25 @ 13:27:28
Postat av: Cilla

Hej

Det är helt underbart att se hur ni löser utrymmesbeisten hos er, det får oss att känna det som vi bor i ett slott med våra 4 barn..

Kul att ni trivs mycket i naturen, ett måste när man är många. Jag är som du och älskar att göra alla barnens födelsedagar till något extra, det tar udden av ens egen födelsedag :-) Även om det tar endel tid. Vi tycker att Älvsbyhus borde erbjuda er ett nybyggt hus på lämplig plats, dom skulle ju behöva lite good will reklam :-)Hoppas du/ni får vara friska och lycka till med er nya familjemedlem. Varma hälsningar Cilla i Hässelby

2010-02-25 @ 14:32:36
Postat av: C

Säger bara usch för vissa människor! Men har man det inte så bra själv och är avundsjuk så är det väl klart att man måste hitta någon person som man kan dra ner till botten tills personen inte orkar mer! Fy va vidriga människor är! Ni gjorde precis samma sak med familjen Carlsson från förra säsongen. Inte många kunde visa resepkt för att de tyckte att det var jobbigt, att pappan i familjen hade varit sjuk och att de mist personer i sin närhet samtidigt skulle de vara lyckliga och hinna ge alla sin barn det de behövde, allt på en gång. Så himla respektlöst! Om ni hade tittat på programmen istället för tänka ut alla elakheter ni skulle skriva till Mirka, hade ni sett att de letade efter större boende. Va kul att ni hittat större boende föresten! OCH ni är jätte duktiga och trevliga föräldrar. Ta inte åt er ett skit av de här elaka människorna som tror sig veta bäst. Tycker det är jätte fint att ha så många barn. Tänk va lyckligt lottade de är! De kommer alltid kunna ha någon att vända sig till. :)

2010-02-26 @ 14:09:52
Postat av: Mirka

Cilla: Vi älskar att vara ute och blir tokig av att sitta inne en hel helg tex:-)

Ideen om Älvsbyhus låter bra :-D:-D

2010-02-26 @ 14:35:05
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu ä jag sur, på alla som hackar och inte kan förstå att dom ska sköta sig själva.

Tänk er in i situationen själv, skulle ni kunna göra det bättre? Nej uppenbarligen inte.

Kan ingen förstå att det är familjens ansvar hur som vill göra, hur många barn dom villa ha, hur dom sköter sina pengar med mera.

Tack för mig och låt familjen vara ni som har dumma och taskiga komentarer, håll det för en själva då, det är alltid bäst!



P.s Jag älskar din familj och er Mirka. Stå på dig. ! Jag längtar alltid till måndagarna och att få se ett nytt program :)

2010-02-26 @ 16:08:29
Postat av: Caroline

Hej Mirka!!



Tycker att du verkar va en helt underbar mamma och har full koll på alla dina barn och ger dom massor med kärlek.

Så alla ni som håller på och klankar ner väx upp för fan ni har ju ingen aning om vad som händer när inte tv e där och det e väl klart att man ska säga till sina barn och inte låta dom göra vad som helst.

Så mirka fortsätt va en sån underbara massa s0om du verkar va.

Många kramar

2010-02-26 @ 17:00:02
Postat av: helle

hej!mirka jag ha markt att du skriver ganska mycket om gitta så jag vart nyfiken och nu undrar jag vem hon är?

poss

helle i märsta!

2010-03-04 @ 08:30:59
Postat av: Mirka

Helle: Gitta är en av mina bästa väninnor och vi umgås så gått som dagligen så hon är i stort sett en i familjen:-)

2010-03-04 @ 14:32:22
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: kattis

Såg alla elaka kommentarer...de e ju helt sjukt..har själv 11 syskon i vuxen ålder oss gick de ingen nöd på det bästa är att man alltid har någon när man är så många..stå på dig Mirka...

2010-03-11 @ 14:12:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0