Har funderat!

Har gått och funderat på en kommentar jag fått till inlägget om alkohol...... Och jag måste skriva lite om det!

Postat av: Anali

Man behöver faktiskt vara annat än bara mamma och pappa oxå! Hela livet kan inte kretsa kring barnen, då blir det alldeles för inskränkt. Visst ska man hålla sig nykter i barnens närvaro, men INGEN kan säga att det är fel att då och då dricka ett glas vin till maten när man är bortbjuden. Det hör snarare till normal hyfs!

Varför välja allt eller inget?? Håll det på en normal nivå så mår alla bra, både barn och vuxna. Då behövs inga ställningstaganden och definitiva beslut. ALLA måste trivas!


Den feta raden är anledningen till mina funderingar!
Jag förstår inte riktigt resonemanget? Jag har vänt och vridit på det och får inte in det i min skalle!?

Är det verkligen ohyfsat att INTE dricka tex vin till maten när man är bortbjuden??

Helt ärligt, jag fattar inte varför det skulle tillhöra normal hyfs!?
Är jag helt ute och cyklar eller? Har samhället blivit så nu utan att jag märkt det? Skrämmande tanke tycker jag.
" Fan, vi kan inte gå till Märta på middag för då måste vi dricka ett glas vin mot vår vilja för att inte vara ohyfsade" 
Gudarna ska bara veta hur jävla ohyfsad jag är i så fall:-D Och i så fall så trivs jag med mitt ohyfs:-D



Kommentarer
Postat av: Mamma till 10

Ja du man funderar ibland hur folk resonerar ska man fostra sina ungar till att det är "Normal Hyfs" att behöva dricka ??????? Inte undra på att det ser ut som det gör ute bland våra ungdomar !! Synd om en annan som tycker vin är bläääää.....vad ska jag dricka då,då......=))Skämt åsido......att dricka sprit/vin är väl inte ett Normalt beteende ??????????

2010-08-17 @ 15:27:22
URL: http://www.metrobloggen.se/Mamma1
Postat av: inger

Var och en måste få ha sin åsikt tycker jag. Att tacka nej till alkohol är inget som är särskilt konstigt och är fö. helt accepterat enl. god "ettikett". Varför göra så stor sak av detta? Vill man framstå som en bra och ansvarstagande förälder så finns det massor av andra sätt att göra det på än att ondgöra sej på andras dåliga vanor.

2010-08-17 @ 15:29:45
Postat av: Elin

Oj... alltså jag kan inte dricka alkhol sen jag fick mina barn... jag får en sån fruktansvärd migrän.. Plus att jag inte tycker om vin.. snacka om ohyfsad..

2010-08-17 @ 15:33:28
URL: http://elinsegotripp.blogg.se/
Postat av: Mirka Norrström

Inger: Jag tog upp detta med alkohol för att rensa mina egna funderingar kring det, inte för att "ondgöra" mig på andras dåliga vanor. Alla får ha sina åsikter kring det och jag lägger mig inte i andras leverne...vill de supa ofta så fine for me men jag tycker ändå synd om deras barn:-( Det jag ville få ut av mitt inlägg var bara att jag inte kan förstå hur vissa tänker, sen är det upp till var och en att bestämma var just deras gränser går;-) Men i vissa fall så fattar jag ändå inte;-)

2010-08-17 @ 15:49:00
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Mamma till 10

Vill bara tycka till igen !!! Man kan ju inte säga till sina tonåringar att det är "Normal Hyfs" att dricka.....där måste man ju se till lära dom att man faktiskt är normal om man kan säga NEJ....man ser ju många rapporter nu om hur drickandet ökar och går ner i åldrarna....något skrämmande tycker jag !!!

2010-08-17 @ 16:03:55
URL: http://www.metrobloggen.se/Mamma1
Postat av: Ida

Vad bra att du skrev om alkohol.

Men jag dricker väldigt lite alkohol.

Har att göra med min bakrund från jag var liten.

Hade en mor som drack mycket alkohol under min upp växt. Drack i muggar så det inte skulle synas.

Men märktes ändå!

2010-08-17 @ 16:09:12
Postat av: Annika

Jag ogillar starkt att det alltid ska vara en massa alkohol när man är bortbjuden. Trivs inte alls med det och skäms inte det minsta lilla för att tacka nej. Har trevliga vänner som ibland erbjuder vin till maten men det är aldrig så att man känner att man MÅSTE dricka. Har däremot en släkting som inte alls kan acceptera att jag inte vill dricka. Där ska det trugas och trugas så man blir så in i norden trött på det.

Var och en gör ju som den vill men det vore ju bra om man kunde få vara sig själv och att folk accepterar det!

2010-08-17 @ 16:12:17
Postat av: Mia

Finns ju tyvärr de som tycker det är ohyfsat att tacka nej till vin till maten. Tråkigt för deras barn är min åsikt. Än värre tycker jag det är när de vill att mina tonåriga barn ska få ett glas vin. Har inte varit guds bästa barn som ung och ångrar vissa saker idag men gjort är gjort. En sak är jag dick övertygad om att när ungdomar bestämt sig för att få tag på alkohol så lyckas de förr eller senare utan att man serverar dem. Har sagt till mina barn att de tär 18 år som gäller i Sverige och då gäller det hemma hos oss också. 1 av fyra har varit berusad innan sin 18-årsdag, har en 17-åring nu som ännu varit nykter. 13-åringen är förhoppningsvis i yngsta laget för att vilja prova ännu. Det har blivit så att vi inte umgås med de som inte kan respektera min syn på alkohol i allmänhet och alkohol till tonåringar i synnerhet. Skönt aatt se att det är många som tycker lika! Kram Mia

2010-08-17 @ 17:09:48
Postat av: Linda

Läser mycket men kommenterar sällan men nu måste jag =9... om de skulle tillhöra normal hyfs skulle jag inte få komma någonstans eller så är jag extrem ohyffsad.. självklart ska man inte behöva dricka...



sen förstår jag inte den delen som personen skrev för du sa själv att du kan dricka lite nån gång ibland så har ju ingen som helst koppling =)...

2010-08-17 @ 17:10:07
Postat av: Anna

Jag är ensammstående mamma till två barn, jag dricker alkohol men dock aldrig när barnen varit med har jag varit berusad. Går alltid upp på morgnarna så de märker absolut inte av att jag kanske varit onykter, har heller aldrig haft barnvakt (eller föresten en gång) bara för att jag ska festa. Jag tycker man är en lika bra msk vare man väljer att hålla sig nykter eller ej, det är liksom upp till var och en att bestämma hur man vill leva sitt liv. Du är en fantastisk människa som orkar med alla barnen :-) Lycka till!!

2010-08-17 @ 17:36:57
Postat av: Linda

Man MÅSTE inte dricka till maten om man inte vill det. Det är absolut inte ohyfsat att tacka nej tycker jag.

Kram Linda

2010-08-17 @ 17:39:17
URL: http://www.glittrandevardag.blogspot.com
Postat av: Johanna

Jag tycker inte heller det är ohyfsat att tacka nej, snarare är det ohyfsat av de som inte respekterar att man tackar nej!



Jag är väldigt trött på alkohol i allmänhet, det enda som gäller på helgerna är supa och festa. Inte min grej, det där..

2010-08-17 @ 17:43:19
Postat av: Therese

Oj, isåfall är jag också mycket ohyfsad! Jag tycker inte om vin mm sen jag fick barn, blir dessutom illamående. Föestår mig inte på vänner som var och varannan helg lämnar bort barnen för att festa. Vi har också barnvakt ibland, men går då hellre på bio eller ut och äter och får lite egentid ihop.



Jag gillar dig blogg, tycker ni verkar vara en underbar familj!

2010-08-17 @ 18:09:43
Postat av: Josannah

Det är det som är problemet om man ser det som ohyfsat, jag dricker inte vin alls, är ohyfsat om jag dricker ändå och säger "uhhaa.." hellre vatten än vin även om jag ärute på finaste restaruang.



Alkohol är onyttigt och inte alla dricker det, så det är folk som måste ha förstånd och respektera.

2010-08-17 @ 18:40:25
URL: http://nightday.blogg.se/
Postat av: Maria

Det är verkligen skrämmande om det hör till normalt hyfs att dricka alkohol. Visst är det upp till var och en att själva bestämma men att det är normalt hyfs låter för mig inte klokt.



Oj, så ohyfsad jag är då! Jag dricker aldrig alkohol. Jag anser att man kan ha minst lika roligt, om inte roligare, om man är spik nykter. Dessutom tycker väl jag att om man tackar nej till alkohol så är man väldigt stark som människa. En del kan dricka ett glas vin för att det är gott, ok, gör det. Men att man ska känna att det är normalt hyfs låter horribelt!

2010-08-17 @ 18:40:43
URL: http://sexbarnsfamiljen.blogspot.com/
Postat av: Siri

Kan hålla med om att man kan inte alltid behöver vara mamma, men jag är inte mamma när jag är på jobbet, när jag åker själv och handlar m.m



Vi har alltid att en ska vara nykter, men allt är upp till var och en.

Skillnad mot dom som alltid tar något till maten, vardag som helg.

2010-08-17 @ 19:27:00
Postat av: Hanna

Om det hör till normal hyfs att dricka vin när man är bortbjuden, så har jag varit ohyfsad hela livet. Jobbigt att inse sådant nu. Personligen tycker jag att det är ohyfsat med folk som inte kan respektera att man inte vill dricka alkohol.

2010-08-17 @ 20:10:34
URL: http://hannahylk.se
Postat av: Maria

Fasiken så ohyfsad jag är i så fall!

I så fall ska alla ungdomar tacka ja om de blir bjudna utav någon då för att de inte ska vara ohyfsade.



Jag håller med Hanna, folk har väldigt svårt att respektera att man inte vill dricka alkohol. Folk tycker att man är jättekonstig bara för det.

2010-08-17 @ 21:20:36
URL: http://danielssonsgarden.blogg.se/
Postat av: UkuleleUlle

Mamma till tio:

Det kom här i somras en rapportering på nyheterna,om att ungdomars alkoholvanor har minskat..att fler 15-åringar säger nej till alkohol..tydligen en trend just nu..

Tvärtom mot vad man kanske kan tro..man vill gärna tro att allt var bättre förr;)

2010-08-17 @ 22:00:09
Postat av: anna

Klart att man kan dricka ett glas vin till maten även om barnen är med. Om man vill. Men det kan väl inte anses ohyfsat att avstå! Själv dricker jag ingen alkohol alls - vare sig barnen är med eller inte - och än har ingen som bjudit mig på middag antytt att de tar illa upp. :-)

2010-08-18 @ 07:16:08
URL: http://liteta.blogspot.com
Postat av: Susanna

Det var det dummaste jag har hört, skulle det vara ohyfsat att inte dricka vin till maten om man är bortbjuden???!

Om någon trugar och tjatar om att man ska dricka alkohol till maten så är det dom som är ohyfsade!

Och det har jag aldrig varit med om, det brukar alltid finnas olika alternativ att dricka. Och när man har småbarn så kanske man sovit dåligt och då blir man oftast väldigt trött även om man dricker "bara" ett glas vin. Man vill ju vara skärpt när man har barn att ta hand om. Alkohol kan man faktiskt vara utan i flera år. Jag kan bli sugen ibland men jag vill inte sitta hemma bland mina barn och lukta alkohol och bli fnissig så jag låter bli. Men jag dömer inte dom som t.ex gjort upp med sin man lr nån annan att ta hand om barnen så dom kan dricka några glas likör lr lite vin trots att barnen är med men att supa sig full är en annan sak!

2010-08-18 @ 14:37:32
Postat av: Rebecca

Man bestämmer själv om man vill dricka eller inte! Jag är bara 14 år men säger ändå det här. Ni andra vuxna borde tänka på att det inte alls är ohyfsat att man inte dricker om man är bortbjuden! Man kan vara känslig för alkohol eller faktiskt vara alkolist! Eller bara inte vilja. Ni som faktiskt är vuxna borde tänka på det. Jag följer den här bloggen och blir vääääldigt ledsen när jag ser att folk säger att det är ohyfsat att inte dricka alkohol om man är bortbjuden! Ni borde VERKLIGEN tänka om! Sen kan ni kommentera tycker jag!

2010-08-18 @ 16:51:22
URL: http://daddyslittleprincess.blogg.se/
Postat av: Tina

Detta är riktat mest till Anali som skrev kommentaren.



Självklart ska man få dricka alkohol men det Mirka syfta på i sin text och funderingar vart att många mammor festar kanske för OFTA och att de super så de är bakis dagen efter. Det är ingen som stoppar än att få dricka alkohol det är ett val man gör själv.

Jag vet föräldrar som ofta skaffar barnvakt på helgen för att enbart gå ut på krogen. Det är acceptabelt någon enstaka gång men dessa gör det ofta. Sätter man ett barn till livet så ska man ha lekt färdigt till ett visst stadie tycker jag.



Men att ta ett glas eller två med vänner med mat på bordet är absolut inte förbjudet.

2010-08-18 @ 22:42:18
Postat av: C

Jag skulle faktiskt kunna tacka nej till vin till maten om jag blir bortbjuden.

2010-08-19 @ 00:31:46
Postat av: Kristina

Hmm, något som oxå störde mig i inlägget, var att " hela livet kan väl inta bara kretsa runt barnen ", i min värld är våra barn livet, det betyder inte att jag och min man aldrig gör något själva, men vi har gått in i familjelivet för att vi vill vara med barnen och göra det som är bäst för dem.

2010-08-19 @ 11:56:05
Postat av: muZen

Vill man så tar man en eller 2 el. 3

Vill man inte så låter man bli.

Jag var en som festade 5 dar i veckan förut för över 20 år sen.

Onsd = lilla lörda´n

Tors = uppstart för helg

Fre-Lör = helg

Sönd = återställare & farväl till helgen

Mån-Tis = återhämtning

Nu blir det max 1 g per år.

Barnen är nu 20 & yngre & behovet att festa är borta. Just passerat 40 & livet innehåller annat än party.

Vin till maten dricker jag INTE men en cider eller 2, sen är det som man automatiskt inte vill ha mer.

Mättnads känsla & kiss nödighet är kroppens reaktion verkar det som.

Jag vill ha kontroll på det mesta & inte förlora en sekund i nån alcodimma.

En massa värdefull tid till spillo är inte kul.

Lycka till med din blogg, den är din ventilation för alla funderingar, tankar & annat man behöver få ur sej.

OM folk retar sej kan dom skaffa en egen blogg att skriva ur sej på & inte kommentera dumheter här.

Oftast skrivs elaka kommentarer av dom som inte har nått eget liv, dom har så lite att göra att dom läser bloggar & skriver sånt som retar upp andra.

Först då får dom lite uppmärksamhet själva...

Gå ut & LEV istället =O)

Kramen

2010-08-21 @ 09:56:47
Postat av: Kaisa

Lite synd om mig då som inte ens tycker om vin... :)

Nä... alkohol är inget man ska anse som hyss att dricka när man är bortbjuden... mycket märkligt att resonera så. Jag dricker mycket hellre vatten...

2010-08-31 @ 11:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0