Dagens fundering!

Har alla rätt att få bli gravida??


Jag anser att alla har INTE självklara rättigheter till det!
Visst, en första graviditet kan man inte förbjuda för vem som helst,
oavsätt hur man har levt innan KAN ändra sitt leverne när de blir gravida.
MEN...har man misskött sig både under graviditet och efteråt när barnet har fötts
så tycker jag inte att man har rätt att få skaffa barn efter barn efter barn!
Möjligtvis att man efter ett första misslyckande på något vis bevisar att man har blivit en bättre
människa som klarar av det ansvaret som barn innebär så kanske men har man ett flertal
gånger misskött sig så är det en sterilisering som gäller!!
Alla blir inte bra föräldrar bara för att de får barn och barns liv är inget man leker med!

Hur ser ni på saken??

Kommentarer
Postat av: Emma

"har man misskött sig både under graviditet och efteråt när barnet har fötts

så tycker jag inte att man har rätt att få skaffa barn efter barn efter barn!"



Man bör inte leka gud.

Hur tänkte du att man ska ta ifrån kvinnan den rättigheten? Tvångssterilisera?? Känns lite konstigt att sätta upp kriterier som du gör, har man misskött sig under graviditeten är det ok, men inte om man gjort det både när man är gravid och efter man fött barnet, då är det inte ok. Något misskött barn kan accepteras utan att det krävs tvångssterilisering säger du. Sen är det inte ok? Vart går gränsen? Vem säger att mamman inte kan bättra sig till sitt 3:e barn? Tänk om hon fick sina barn i väldigt unga år. Nej se då blev hon tvångssteriliserad efter det så nu vid 30 års ålder får hon inte skaffa fler. Blir för luddigt det där, hur rätt man än vill att det ska vara! Man kan nog aldrig förbjuda någon att skaffa barn, utan det handlar om att lösa situationen när det väl inträffat.Bättre tillsyn och omhändertagande av samhället osv.

Postat av: vickan

Emma, i detta fall har INTE samhallet fungerat overhuvudtaget pa natt plan....kanner till historien bakom detta, det ar det som ar sa sorgligt.

// vickan

2009-03-20 @ 06:14:55
Postat av: Mirka

Emma: Nej man kanske inte bör leka "gud" men samtidigt med facit i hand så FINNS det kvinnor som borde ha blivit tvångs-steriliserade!

Ingenting är tyvär bara svart el. vitt och sammhället misslyckas alltför ofta med många viktiga saker! Som tex i "vårat" fall!!

Nej jag tycker inte att man kan få hur många chanser som helst när det gäller barns liv! Allt man gör har faktiskt konsikvenser! Att få förstöra livet på barn efter barn är inte rätt! och nej samhället kan inte alltid ta hand om dessa oskyldiga barn på ett bra sätt!

Men var man ska dra gränserna det skulle vara det svåra.....som med dödstraff eller andra viktiga frågor som gäller människoliv......

I vårt fall så var hon kanske ung med första barnet men inte med de andra:-( Hon har fått chanser och inte bättrat sig ändå!

2009-03-20 @ 09:02:01
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/
Postat av: Emma

Vickan/Mirka: Svarade inte på något speciellt fall! Svarade på funderingen "Har alla rätt att få bli gravida??" vet tyvärr inte vilken historia ni pratar om. Men det finns väldigt många sådana tragiska historier. Vilken det än må vara så tror jag ändå det blir svårt att dra gränser när någon ska steriliseras. Men ska vi börja sterilisera kvinnor, ja då får vi allt börja kastrera män också! Våldtäkter!? Det kommer alltid finnas människor som är "olämpliga" på saker. Tycker inte en sådan här diskussion borde handla om hurvida någon ska steriliseras eller kastreras, snarare hur man kan förbättra samhällets resurser och tillvägagång för att hantera detta.(jag är högst medveten om att detta inte har fungerat många gånger därför skrev jag oxå i mitt förra inlägg:Att samhället måste agera BÄTTRE!) Hur hjälper man en en sådan mamma? Vilken situation har lett fram till hennes handlade?? För nåt fel är det om man behandlar barnen illa? När det gäller dödsstraff som du (Mirka) nämner, behöver jag inte ens tänka på några gränser då jag anser det vara fel. Det är ologiskt att visa att det är fel att döda genom att döda någon. Men det är en helt annan diskussion(= Kul att höras andras synsätt! /Emma

2009-03-20 @ 10:35:46
Postat av: Mirka

Jag håller med dig Emma om att det är samhället som borde bättras på men tyvärr så finns det alltid brister på samhällets agerande:-(

Men jag menar mycket på att ett barn kan ha blivit fråntaget från sin mor i väldigt tidigt ålder och aldrig bott med den dåliga föräldern, och även om barnet har hamnat i ett jättebra hem med en bra ny familj så mår ofta det barnet ändå dåligt under sin uppväxt:-( Nu ligger ett sånt här fall i familjen och vi ser hur illa dessa barn mår trots att de inte har blivit influerade av sin sk mor:-(

Det är dragiskt och jag önskar absolut inte dessa barn ofödda men denna mor fortsätter ändå att produsera barn! Alla fall är ju olika och alla fall borde kunnas bedömmas enskilt anser jag;-)

Men såna ändringar i lagen kommer inte att ske så det förblir till mina åsikter.....

Detta med dödsstraff var en jämförelse eftersom det också handlar om människoliv och jag har inga större åsikter om det.....Tycker dels att det inte är ett straff nog för en tex mördare att bli dödsdömd men o andra sidan när man läser om tex pedofiler så känner man automatiskt att de borde dödas sakta o smärtsamt....

Ja det finns miljoner sätt på att se på såna här viktiga frågor och tror att det är svårt att ge en generell bedömning på allt....

2009-03-20 @ 14:40:00
URL: http://tiobarnsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0